Occupation in 26 Pictures a închis Divanul Degustătorilor de Film
https://www.ziarulmetropolis.ro/occupation-in-26-pictures-a-inchis-divanul-degustatorilor-de-film/

Filmul „Occupation in 26 Pictures”, un film cult din spaţiul ex-iugoslav, a fost prezentat, sâmbătă seară, în închiderea Divanului Degustătorilor de Film şi Artă Culinară din Portul Cetate, după care participanţii la festival au dansat pe ritmurile tarafului-fanfară Mambo Siria.

Un articol de Petre Ivan|31 august 2014

 „Occupation in 26 Pictures/ Okupacija u 26 slika” este un film de război din Iugoslavia anului 1978, regizat de Lordan Zafranović în colaborare cu Mirko Kovač, despre grupările extremiste, partizane, de după cel de-Al Doilea Război Mondial.

Acesta este primul film dintr-o trilogie care a primit foarte multă atenţie: „The Fall of Italy” şi „Evening Bells” au primit foarte multe premii şi cronici pozitive, în timp ce „Occupation in 26 Pictures” a fost cel mai controversat film al croatului Lordan Zafranović. Bine primit de presa străină, dar „desfiinţat” acasă de un grup de critici tineri, care l-au perceput ca pe un film de propagandă comunistă, filmul a fost nominalizat la Palme D’or la Cannes în 1979, iar în prezent este considerat un film cult din spaţiul ex-iugoslav.

„Occupation in 26 Pictures” spune povestea a trei prieteni din Dubrovnik: un croat, un sârb şi un evreu, cărora războiul le va oferi destine diferite. Filmul este celebru pentru unele dintre cele mai violente scene din cinematograful ex-iugoslav, dar şi pentru cadrele cu un puternic conţinut sexual.

Divanul degustatorilor

Divanul degustatorilor

La proiecţia acestui film a fost prezent regizorul croat Pavo Marinković, cel care, în 2013, a realizat un documentar-portret despre Lordan Zafranović, cineastul care, după căderea regimului comunist, devine dintr-un răsfăţat al regimului un trădător respins de breaslă şi constrâns să se stabilească în Cehia. Acolo l-a găsit Pavo Marinković, în încercarea de a descifra ce s-a ascuns în spatele scandalurilor.

Documentarul lui Pavo Marinković, care se numeşte „Ocupaţia, a 27-a imagine/ Occupation, the 27th Picture” a fost, de asemenea, proiectat, sâmbătă, în prezenţa regizorului.

După proiecţia filmului „Occupation in 26 Pictures/ Okupacija u 26 slika”, care s-a terminat aproape de miezul nopţii, participanţii la festival s-au bucurat de piesele tarafului-fanfară Mambo Siria, au dansat, instalându-se astfel o atmosferă de voie bună.

Cea de-a cincea ediţie a Divanului Degustătorilor de Film şi Artă Culinară, care a avut loc în perioada 26 – 31 august, în Portul Cultural Cetate (judeţul Dolj), a fost dedicată temei „Eroi şi antieroi din Balcani”. La ediţia de anul acesta au fost prezentate 64 de filme şi au participat peste 100 de invitaţi, dintre care 30 străini. Din selecţia celei de-a cincea ediţii a Divanului Degustătorilor de Film şi Artă Culinară au făcut parte 19 filme româneşti, reclame şi animaţii de arhivă.

Divanul Degustătorilor de Film şi Artă Culinară este un eveniment anual, organizat de Fundaţia pentru Poezie „Mircea Dinescu”, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) şi Institutului Cultural Român (ICR).

Foto cu Divanul Degustatorilor şi Occupation in 26 Pictures – cinemagia

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.