Omagiu lui Lucian Pintilie
https://www.ziarulmetropolis.ro/omagiu-lui-lucian-pintilie/

Se întâmplă astăzi, 27 octombrie, în Festivalul Naţional de Teatru şi Les Films de Cannes à Bucarest.

Un articol de Liliana Matei|27 octombrie 2018

În anul plecării dintre noi a marelui regizor Lucian Pintilie, Festivalul Național de Teatru și Les Films de Cannes à Bucarest și-au unit forțele într-un parteneriat care să omagieze, într-un amplu portret, personalitatea acestui unic artist care a marcat cu arta și viziunea sa atât teatrul cât și filmul românesc în ultimii 50 de ani.

Cred pur şi simplu că aşa m-am născut, cu o viziune catastrofică şi o enormă sete de dragoste”, mărturisea Lucian Pintilie în 2003, într-un interviu pentru România Liberă.

Integrala celor 11 filme semnate de Lucian Pintilie se află în plină desfășurare, în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest.

În Festivalul National de Teatru, ziua dedicată artistului Lucian Pintilie (ca realizator de teatru, film și operă, dar și ca scriitor și prieten) este programată pe 27 octombrie.

Astfel, de la ora 11:00, în sala Cinetic a HUB-ului FNT / ARCUB Gabroveni publicul este invitat la vizionarea înregistrării spectacolului „Rața sălbatică”, de Henrik Ibsen, pus în scenă de Lucian Pintilie la Théâtre de la Ville din Paris în 1981:

„«Rața sălbatică» este o istorie tragică, atroce, în care se strecoară numeroase elemente grotești și care ajunge să ia forma unei farse sălbatice, aureolate de un sacrificiu aberant”, spunea despre acest memorabil spectacol Lucian Pintilie.

Activitatea și viziunea maestrului ca regizor de teatru va fi evocată de invitați speciali ai Festivalului precum Serge Peyrat (asistentul domnului Pintilie timp de 15 ani la Théâtre de la Ville din Paris), Marie-France Ionesco, fiica marelui dramaturg Eugène Ionesco, regizoarea Sanda Manu, actorii Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc și de Marina Constantinescu, directorul Festivalului Național de Teatru.

Dimensiunea de mare cineast a regizorului Lucian Pintilie va fi subliniată de profesorul George Banu, care va prezenta în premieră albumul realizat special pentru această ocazie de Doina Levintza „Jurnalul unui film: De ce trag clopotele, Mitică?” produs de Tangi Photo. Albumul cuprinde fotografii din pelicula realizată în 1979, film interzis de regimul comunist și proiectat în țară abia în anul 1990. Doina Levintza a semnat costumele pentru această operă cinematografică.

Pe Lucian Pintilie l-am cunoscut la Paris, mai târziu, ne-am revăzut în atelierul lui Liviu Ciulei, unde lucram la spectacolul Furtuna de Shakespeare.

După o perioadă, Lucian Pintilie a revenit în țară și mi-a propus să realizez costumele pentru filmul De ce trag clopotele, Mitică?. Am sărit în sus de bucurie, nu mă așteptam, pentru că știam că dumnealui lucrează de obicei cu Miruna și Radu Boruzescu, scenografi foarte talentați.

Ne-am întâlnit cu Lucian la noi acasă unde am văzut toate clișeele pe sticlă (fotografii din acea perioadă), cu lumea mahalalei. I-au plăcut foarte mult, a găsit și o idee de decor pentru Paul Bortnovski, un arhitect foarte talentat și apreciat de toată lumea.

Lucian avea o efervescență creativă, o bucurie nemăsurată că lucrează un film în țara sa, mai ales un Caragiale. Știa bine ce vrea, explicațiile pe care le dădea aveau umor, chiar dacă uneori era sarcastic.

Avantajul de a lucra cu Lucian Pintilie: înveți să gândești personajul, începi să știi importanța detaliului; el știa de la început ce vrea, era necruțător, exteriorizat prin viziuni de coșmar (jocul de măști cu Pampon, într-o pivniță mizeră cu personaje hidoase, un Pampon mitocan cu urechile mari, exagerate cu ceară, cu obrazul deformat cu șervețele în gură, un Dinică găinar, cu mustăcioară, spilcuit.

Se poate povesti mult, dar eu cred că merită să publici Jurnalul unui film, să vadă și generațiile viitoare: asta este istoria unui film – și avem nevoie de ea.” – Doina Levintza

În continuare, de la ora 16:00, va avea loc prezentarea volumului „Bricabrac. De la coşmarul real la realismul magic” de Lucian Pintilie, publicat inițial în 2003 la editura Humanitas și declarat la apariția franceză, în 2010 „Cea mai bună carte străină” de Sindicatul Criticilor de Cinema din Franța. Actualul volum este o ediţie revizuită şi adăugită, aparută în colecţia Yorick de arte ale spectacolului a Editurii Nemira. Volumul va fi prezentat de scriitoarea Gabriela Adameșteanu. Lansarea va fi urmată de o discuție publică în amintirea marelui artist, la care vor participa personalităţi din lumea artelor și colaboratori ai maestrului.

De la ora 17:30, în aceeași sală este programată proiecția înregistrării spectacolului de operă „Flautul fermecat”, de W. A. Mozart, spectacol realizat în 1980 pentru Festivalul de la Aix-en-Provence – Franța și reluat apoi la Opera din Lyon, Opera din Nisa și Teatro Reggio din Torino.

Ziua Lucian Pintilie din cadrul FNT se va încheia la Cinemateca UNION unde, începând cu ora 20:30, va avea loc o proiecție specială a filmului „Niki Ardelean, colonel în rezervă”, regizat de Lucian Pintilie pe un scenariu semnat de Cristi Puiu și Răzvan Rădulescu. Proiecția filmului realizat în 2003 (cunoscut și sub denumirea de „Niki and Flo”), se va bucura de prezența unor personalități apropiate marelui regizor român și va fi urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri – Q&A.

„(…) Privirea pe care Lucian Pintilie o aruncă asupra lumii, pe care o regăsim în întreaga sa operă, s-a format poate tocmai în această empatie cu Cehov. Niki şi Flo – penultimul său film, prin acuitatea detaliului semnificativ şi prin tandreţea sa lucidă, îşi trage esenţa tot din această viziune care îmbină o tandreţe implacabilă, „sfâşietoare bucurie“, cu o rigoare indulgentă sau o indulgenţă severă. O viziune a lumii bazată pe deriziune şi pe compasiune. Dacă lumea, aşa cum ne-o arată el, este o farsă tragică (subtitlu dat de Eugène Ionesco piesei Scaunele), nu trebuie să ne mirăm că pentru cartea sa, Bricabrac, el a ales ca motto un citat din Beckett: Rien n’est plus drôle que le malheur (Nimic nu-i mai caraghios ca nenorocirea).” Marie-France Ionesco

Festivalul Național de Teatru a avut privilegiul să aducă o bucurie maestrului Lucian Pintilie în 2015, când directorul artistic Marina Constantinescu i-a dedicat cea de-a 25-a ediție, aniversară, a FNT.

„Pintilie ne inhibă pe noi, românii, şi de dincolo. Nici astăzi, în secolul XXI, cei mai mulţi nu ştiu cum să se pună în relaţie cu el. Cum să-l numească. Cum să se definească. Şi astăzi, geniul lui Pintilie îi paralizează. La propriu. Habar nu au cum să-i mulţumească sau să înţeleagă că în toate strigătele lui s-a strîns laşitatea atîtora, că în cuvântul lui şi în forţa faptelor sale a ţâşnit, salvator, libertatea absolută a artistului. Că în fiecare spectacol sau film există o schijă din războiul pe care el l-a câştigat împotriva celorlalţi.” Marina Constantinescu

Foto: Adi Marineci (Lucian Pintilie, în FNT 2015)

 

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.