Omul care a vazut moartea. O cronică de la omul care a văzut piesa
https://www.ziarulmetropolis.ro/omul-care-a-vazut-moartea-o-cronica-de-la-omul-care-a-vazut-piesa/

CRONICĂ DE TEATRU Despre ce ne vorbeşte Omul care a vazut moartea? Pentru a ne răspunde acestei întrebări, Teatrul Naţional din Bucureşti ne invită să pătrundem în miezul unui spectacol tragi-comic, care se joacă pe scena iluziilor existenţiale – un tărâm dominat de dorinţa de putere şi înavuţire.

Un articol de Teodora Gheorghe|9 octombrie 2013

CRONICĂ DE TEATRU Despre ce ne vorbeşte Omul care a vazut moartea? Pentru a ne răspunde acestei întrebări, Teatrul Naţional din Bucureşti ne invită să pătrundem în miezul unui spectacol tragi-comic, care se joacă pe scena iluziilor existenţiale – un tărâm dominat de dorinţa de putere şi înavuţire.

„Doamne, multe ţi se întâmplă în câţiva ani de viaţă, în prima jumătate a vieţii şi, repede, stearpă, mai trece vremea, în jumătatea a doua!” scria Victor Eftimiu, creatorul acestei drame excepţionale, al cărei ecou străbate decenii de interpretări magistrale (îi voi reaminti pe Florin Zamfirescu şi pe Ştefan Bănică senior, în rolul vagabondului).

Astfel am putea privi desfăşurarea celor două ore de poveste, în pântecul călduros al sălii mici din TNB. Piesa Omul care a vazut moartea începe captivant, ca un mers la trap de-a lungul destinului însemnat al lui Alexandru Filimon (Costel Constantin), care visează să devină primarul oraşului, cu preţul salvării unui om.

Manipulare şi senzualitate, în Omul care a vazut moartea

Mai apoi, spre jumătatea ei, se aleargă la galop către destinaţia imprevizibiliă a vagabondului (Lari Giorgescu), devenit peste noapte un maestru al manipulării.

Dialoguri vii şi poante spumoase, exclamaţii subtile cu subînţeles – iată doar câteva din ingredientele poveştii unde fiecare moare câte puţin şi viaţa este o şaradă tristă. Prestanţa lui Costel Constantin, o alegere remarcabilă, este completată perfect de versatilitatea lui Lari Giorgescu şi de senzualitatea reţinută a Florentinei Ţilea.

Marius Bodochi jonglează cu măştile umane pe care le schimbă aproape imperceptibil, antrenându-şi personajul într-un duel memorabil cu duşmanul său.

omul care a vazut moartea

Lari Giorgescu şi Costel Constantin, în spectacolul Omul care a vazut moartea, de la TNB

Ar părea că avem de-a face cu un comic de situaţie, numai că încurcăturile sunt premeditate şi excelent ţesute în planul acţiunii. Diferenţa dintre aparenţă şi esenţă frapează prin maniera surprinzătoare în care se conturează, atunci când credeai că ai descifrat misterul psihologic al personajelor.

Noi intrigi apar mereu să răstoarne revelaţiile anterioare. Înecatul este când confuz şi disperat, când elocvent şi abil, reuşind să demaşte subterfugiile celorlalţi.

Scenografia realizată de Corina Grămoşteanu se remarcă printr-un decor clasic şi utilizarea unei scene rotative, sugerând două lumi scindate de ipocrizie şi un fals dinamism. Spectatorii trăiesc emoţia mulţimii invizibile care scandează.

Decizia lui papa de a candida la primărie pare a fi în mâinile cetăţenilor, însă, în realitate, ei nu există, fiind simple ecouri ale ambiţiei lui Filimon. Liliacul de la fereastră simbolizează o inocenţă apusă demult. Pe un perete, un ceas cu pendulă anunţă un timp al adevărului – momentul când în tihna familiei Filimon se strecoară un element neaşteptat, menit să răstoarne ordinea prestabilită.

Dan Tudor semnează regia unui spectacol jucat cu pasiune nestăvilită şi umor inteligent. În Omul care a vazut moartea, actorii din generaţia de aur a teatrului nostru se întâlnesc cu tinerele talente, pentru a da savoare uneia dintre cele mai frumoase creaţii din dramaturgia română.

INFO

Teatrul Naţional Bucureşti

Omul care a văzut moartea
de Victor Eftimiu

Data reprezentaţiilor:

– 11 octombrie, ora 20:00
– 12 octombrie, ora 20:00
– 17 octombrie, ora 20:00
– 18 octombrie, ora 20:00

Regia: Dan Tudor
Scenografie: Corina Grămoşteanu
Muzică: Gabriel Basarabescu

Durata spectacolului: 2 ore şi 20 minute
Preţ bilete: 40 lei; 20 lei

Distribuţia:
Alexandru Filimon: Costel Constantin
Raluca Filimon: Ilinca Tomoroveanu
Adela Mărculescu
Domnul Leon: Marius Bodochi
Alice Filimon: Florentina Ţilea
George: Răzvan Oprea
Vagabondul: Lari Giorgescu
Servitoarea: Tatiana Oprea

Rating: ●●●●●

Fotografii din Omul care a vazut moartea: Augustin Bucur, TNB

 

24
/10
/13

Evenimentul „Cufărul cu zâmbete - Fii special pentru un copil special“ are loc sâmbătă, 26 octombrie între orele 12.00 şi 19.00, în cafeneaua La mine-n copac, str. Lipscani nr. 43, Pasajul Șelari. Spectatorii pot face donaţii în obiecte şi pot vedea, printre altele, şi spectacolul „Chutney“.

23
/10
/13

După o premieră furtunoasă la început de lună, Camera 0001|FABRICA DE VISE revine cu două reprezentaţii sâmbătă şi duminică, pe 26 şi 27 octombrie, de la ora 20.00 la Centrul Naţional al Dansului, Sala Stere Popescu (Bd. Mărăşeşti 80-82).

23
/10
/13

Peste mai puţin de o săptămână, marţi, 29 octombrie (de la ora 19.00), la Sala Radio melomanii din Bucureşti vor avea ocazia să răspundă provocării lansate de tânărul artist român Răzvan Suma, care îi invită la concertul Vă place Brahms?

22
/10
/13

Vineri, 25 octombrie, de la ora 18.30, la împlinirea a 175 de ani de la naşterea compozitorului francez Georges Bizet, Opera Naţională Bucureşti prezintă o reprezentaţie-eveniment a uneia dintre cele mai cunoscute şi îndrăgite opere ale acestuia – Carmen.

22
/10
/13

Printre ultimele noutăţi anunţate în programul FNT 2013se numără spectacolul-prelegere „Respiraţia poeziei'', susţinut de actorul Ion Caramitru în Sala Multimedia a Teatrului Naţional Bucureşti – sâmbătă, 2 noiembrie, de la ora 19.00, dar şi spectacolul-lectură cu piesa câştigătoare a concursului de dramaturgie UNITER 2012, „Nostalgicii călători'' de Liviu Lucaci, în regia lui Vlad Cristache – vineri, 1 noiembrie, de la ora 14.00, în Sala Mică a TNB.

22
/10
/13

CRONICĂ DE TEATRU Una dintre premierele toamnei de la Teatrul Nottara, „Mobilă și durere” este un spectacol ce merită văzut și revăzut pentru a înțelege mesajul tragic atent camuflat sub masca umorului lui Teodor Mazilu. Regizoarea Alice Barb nu se îndepărtează deloc de text, dar îl transpune în lumea contemporană.

22
/10
/13

INTERVIU Toma Enache, jurnalist, poet și regizor, își lansează pe 24 octombrie primul lungmetraj, „Nu sunt faimos, dar sunt aromân”. Producția este o premieră, fiind primul film vorbit în limba aromână. Regizorul spune că a ales să interpreteze rolul principal pentru că a simțit că așa poate transmite ceea ce-și dorește, „într-un ritm mult mai bun și într-un mod autentic”.

22
/10
/13

Aura Corbeanu, directorul executiv al Festivalului Naţional de Teatru (FNT 2013), organizat între 25 octombrie şi 3 noiembrie în Bucureşti, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că bugetul pentru ediţia din acest an a evenimentului este de 2.300.000 de lei.