Opera din Madrid anticipeaza bicentenarul nasterii lui Verdi cu o viziune lumeasca si orwelliana a „Macbeth”
https://www.ziarulmetropolis.ro/opera-din-madrid-anticipeaza-bicentenarul-nasterii-lui-verdi-cu-o-viziune-lumeasca-si-orwelliana-a-macbeth/

Opera din Madrid marchează anticipat bicentenarul naşterii compozitorului italian Giuseppe Verdi (1813-1901) cu nouă reprezentaţii, pe durata lunii decembrie, ale coproducţiei Operei din Novosibirsk şi a Operei din Paris, „Macbeth”, care au avut premierele în 2008 şi respectiv 2009. Regizorul şi scenaristul Dmitri Cerniakov a avut o viziune neliniştită, lumească şi universală, înclinată către observarea […]

Un articol de Andrada Văsii|28 noiembrie 2012

Opera din Madrid marchează anticipat bicentenarul naşterii compozitorului italian Giuseppe Verdi (1813-1901) cu nouă reprezentaţii, pe durata lunii decembrie, ale coproducţiei Operei din Novosibirsk şi a Operei din Paris, „Macbeth”, care au avut premierele în 2008 şi respectiv 2009.

Regizorul şi scenaristul Dmitri Cerniakov a avut o viziune neliniştită, lumească şi universală, înclinată către observarea mizeriei omeneşti, astfel că a decis să plaseze tragedia shakespeariană într-o locaţie cumplită, închisă şi endogamă, unde nimeni nu scapă de patimile sufletului, şi care capătă totuşi o dimensiune universală mulţumită zoom-ul implacabil al Google Earth, care iscodeşte această lume precum un Big Brother a la George Orwell.

„Această operă a lui Verdi m-a preocupat mult”, susţine regizorul. „Mereu i-au recunoscut teatralitatea şi forţa de a evoca, însă nu am crezut că este cu adevărat serioasă şi profundă /…/ Am decis să nu mă gândesc prea tare la Shakespeare”, recunoaşte el, „pentru a nu avea în faţa mea mai mult decât o singură lucrare, care este opera. Iar această versiune a „Macbeth”, de Verdi, care înainte mi se părea ceva simplist, liniar, a sfârşit prin a-mi ridica aceleaşi probleme dificile pe care le ridică Shakespeare: de ce vrăjitoarele, cine sunt ele, de fapt? De ce le rămân privirile tocmai la Macbeth şi ce aşteaptă de la el? Împotriva cui se luptă Macbeth pe durata acestei poveşti? Ce rol joacă soţia, Lady Macbeth, în viaţa lui? Şi în ultimul rând, ce îl face să-l ucidă pe Duncan?”. „Acestea sunt numai câteva dintre întrebările foarte complexe la care am încercat să răspund, închipuind acest spectacol”, explică regizorul Dmitri Cerniakov.

Opera este dirijată la Madrid de tânărul dirijor grec Teodor Currentzis, care a transformat Opera din Perm într-un punct de referinţă în viaţa culturală rusă, şi care a fost deja aclamat la Madrid, odată cu versiunea prezentată în premieră a operelor „Iolanta”, de Piotr Ilici Ceaikovski, şi „Persefona”, de Igor Fiodorovici Stravinski, alăturate în acelaşi spectacol. Pe scena Operei din Madrid vor urca aproape toţi protagoniştii producţiei lui Şerniakov: soprana lituaniană Violeta Urmana (Lady Macbeth) baritonul grec Dimitris Tiliakos (Macbeth), şi başii ruşi Dmitry Ulianov (Banco) şi Yuri Kissin, precum şi tenorii italieni Stefano Secco (Macduff) şi Alfredo Nigro (Malcolm). Corul Operei din Madrid, (Coro Intermezzo), va interpreta, aşa cum prevăzuse chiar Verdi pentru corul operei sale, al treilea rol principal, şi va fi acompaniat de Orchestra Operei din Madrid.

Sursa: Agerpres

08
/02
/24

Seria SWORDS - Spoken Word Sessions continuă cu un nou episod ce îi are ca invitați pe Cosmina Moroșan & Anticorp Solar, Cristina Bordeanu, Cătălina Matei și Lucian Brad, într-un eveniment moderat de Cosmin Perța – duminică, 11 februarie, de la ora 19:30, la Control Club. Performance-urile vor fi completate de un set audio-vizual de Iulian Morar.  

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.