Opera din Madrid anticipeaza bicentenarul nasterii lui Verdi cu o viziune lumeasca si orwelliana a „Macbeth”
https://www.ziarulmetropolis.ro/opera-din-madrid-anticipeaza-bicentenarul-nasterii-lui-verdi-cu-o-viziune-lumeasca-si-orwelliana-a-macbeth/

Opera din Madrid marchează anticipat bicentenarul naşterii compozitorului italian Giuseppe Verdi (1813-1901) cu nouă reprezentaţii, pe durata lunii decembrie, ale coproducţiei Operei din Novosibirsk şi a Operei din Paris, „Macbeth”, care au avut premierele în 2008 şi respectiv 2009. Regizorul şi scenaristul Dmitri Cerniakov a avut o viziune neliniştită, lumească şi universală, înclinată către observarea […]

Un articol de Andrada Văsii|28 noiembrie 2012

Opera din Madrid marchează anticipat bicentenarul naşterii compozitorului italian Giuseppe Verdi (1813-1901) cu nouă reprezentaţii, pe durata lunii decembrie, ale coproducţiei Operei din Novosibirsk şi a Operei din Paris, „Macbeth”, care au avut premierele în 2008 şi respectiv 2009.

Regizorul şi scenaristul Dmitri Cerniakov a avut o viziune neliniştită, lumească şi universală, înclinată către observarea mizeriei omeneşti, astfel că a decis să plaseze tragedia shakespeariană într-o locaţie cumplită, închisă şi endogamă, unde nimeni nu scapă de patimile sufletului, şi care capătă totuşi o dimensiune universală mulţumită zoom-ul implacabil al Google Earth, care iscodeşte această lume precum un Big Brother a la George Orwell.

„Această operă a lui Verdi m-a preocupat mult”, susţine regizorul. „Mereu i-au recunoscut teatralitatea şi forţa de a evoca, însă nu am crezut că este cu adevărat serioasă şi profundă /…/ Am decis să nu mă gândesc prea tare la Shakespeare”, recunoaşte el, „pentru a nu avea în faţa mea mai mult decât o singură lucrare, care este opera. Iar această versiune a „Macbeth”, de Verdi, care înainte mi se părea ceva simplist, liniar, a sfârşit prin a-mi ridica aceleaşi probleme dificile pe care le ridică Shakespeare: de ce vrăjitoarele, cine sunt ele, de fapt? De ce le rămân privirile tocmai la Macbeth şi ce aşteaptă de la el? Împotriva cui se luptă Macbeth pe durata acestei poveşti? Ce rol joacă soţia, Lady Macbeth, în viaţa lui? Şi în ultimul rând, ce îl face să-l ucidă pe Duncan?”. „Acestea sunt numai câteva dintre întrebările foarte complexe la care am încercat să răspund, închipuind acest spectacol”, explică regizorul Dmitri Cerniakov.

Opera este dirijată la Madrid de tânărul dirijor grec Teodor Currentzis, care a transformat Opera din Perm într-un punct de referinţă în viaţa culturală rusă, şi care a fost deja aclamat la Madrid, odată cu versiunea prezentată în premieră a operelor „Iolanta”, de Piotr Ilici Ceaikovski, şi „Persefona”, de Igor Fiodorovici Stravinski, alăturate în acelaşi spectacol. Pe scena Operei din Madrid vor urca aproape toţi protagoniştii producţiei lui Şerniakov: soprana lituaniană Violeta Urmana (Lady Macbeth) baritonul grec Dimitris Tiliakos (Macbeth), şi başii ruşi Dmitry Ulianov (Banco) şi Yuri Kissin, precum şi tenorii italieni Stefano Secco (Macduff) şi Alfredo Nigro (Malcolm). Corul Operei din Madrid, (Coro Intermezzo), va interpreta, aşa cum prevăzuse chiar Verdi pentru corul operei sale, al treilea rol principal, şi va fi acompaniat de Orchestra Operei din Madrid.

Sursa: Agerpres

12
/12
/23

Rareș Beșliu anunță lansarea noului său album fotografic, intitulat „emoții”. Sunt 300 de pagini cu fotografii alese din ultimii patru ani în care fotograful de wildlife a fost unul cu natura și s-a lăsat inspirat de viața ei sălbatică.

11
/12
/23

Un concert extraordinar de muzică de film va avea loc la Opera Naţională din Bucureşti pe 12 decembrie, de la ora 19.00, organizat de Universitatea Națională de Muzică din București în parteneriat cu Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Opera Națională din București, Arhiva Națională de Filme și universități de teatru și film din țară.

11
/12
/23

Pentru 10 zile, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” s-a aflat în Statele Unite ale Americii în cadrul turneului aniversar „Madrigal 60 – The Magic of Winter”, primul pe care artiștii l-au susținut în America după 35 de ani.