Oscar 2014. Favoriţii Ziarului Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/oscar-2014-favoritii-ziarului-metropolis/

Anul 2013 a fost considerat bun pentru cinematografia de calitate. Iar asta se vede, parţial, în nominalizările la premiile Oscar 2014, dar şi prin filmele care au fost ocolite. Câştigătorii vor fi anunţaţi în noaptea de 2 spre 3 martie.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 februarie 2014

Anul 2013 a fost considerat bun pentru cinematografia de calitate. Iar asta se vede, parţial, în nominalizările la premiile Oscar 2014, dar şi prin filmele care au fost ocolite. Câştigătorii vor fi anunţaţi în noaptea de 2 spre 3 martie. Faptul că Academia Americană de Film a ignorat, încă de la nominalizări, câteva realizări remarcabile ale anului trecut nu mai trebuie să fie o surpriză. Şi nici motiv de lamentare.

Istoria premiilor Oscar este plină (şi) de rateuri: filme importante nici măcar nominalizate, mari interpretări actoriceşti trecute cu vederea, cineaşti de geniu ocoliţi sistematic (şi, uneori, premiaţi doar onorific şi consolator la sfârşit de carieră).

Astfel de puseuri regulate de orbire asigură însă farmecul şi doza necesară de controversă pentru un eveniment urmărit de sute de milioane de oameni.

Cele câteva nedreptăţi de la această a 86-a ediţie au nemulţumit destui critici şi cinefili. Chiar şi aşa, palmaresul pe care îl vom afla duminică noapte ar putea conţine suficiente titluri şi nume pentru a face uitate eventualele regrete.

Este, totuşi, inexplicabilă neincluderea printre nominalizările la categoria cel mai bun film a celei mai noi năzdrăvănii a fraţilor Ethan şi Joel Coen, „Inside Llewyn Davis”.

Considerat de presa de specialitate unul din cele mai bune filme ale celor doi cineaşti americani (premiaţi în trecut la Oscar), „Inside Llewyn Davis” a impresionat încă de la ediţia din 2013 a Cannes-ului, unde a obţinut Marele Premiu. Recent a fost ales de criticii din SUA cel mai bun film din 2013 şi a fost aproape nelipsit din topurile de final de an.

Nedreptăţite au fost cel puţin alte trei filme: „All Is Lost”, în regia lui J.C. Chandor şi cu o distribuţie formată numai din Robert Redford; „Fruitvale Station”, de Ryan Coogler, câştigător al Marelui Premiu al Juriului la Sundance; şi, de ce nu?, „Frances Ha”, de Noah Baumbach, nominalizat la Spirit Awards, gala care premiază cele mai reuşite filme americane independente (Să nu uităm nici de „Before Midnight”, de Richard Linklater).

De pe lista actorilor nominalizaţi lipsesc Robert Redford (care, în „All Is Lost”, arată că încă se ţine bine; insuficient, se pare, pentru a obţine şi primul său Oscar de interpretare), Tom Hanks (cu un joc bun în „Captain Philips”, ce i-a adus nominalizări la Globurile de Aur şi BAFTA) şi Oscar Isaac, fermecător în „Inside Llewyn Davis”. Chiar şi cu astfel de interpretări omise, lista nominalizaţilor cuprinde, aşa cum vom vedea, nume mari, din care va fi foarte greu de anticipat un câştigător.

La categoria cea mai bună actriţă, poate doar Emma Thompson, nominalizată cu rolul din „Saving Mr. Banks” la Globurile de Aur şi BAFTA, se poate considera nedreptăţită. Cât despre Julie Delpy („Before Midnight”) şi Greta Gerwig („Frances Ha”), doar ceva mai multă deschidere din partea Academiei le-ar fi adus printre nominalizate (deşi, personal, le-aş fi inclus în listă, în locul Sandrei Bullock şi lui Meryl Streep).

Cu doar câteva zile înainte de decernarea premiilor Oscar, vă spunem care sunt favoriţii noştri la câştigarea Oscarurilor de la cele mai aşteptate categorii. HBO România va transmite în direct cea de-a 86-a ediţie a premiilor Oscar, în noaptea de duminică spre luni, de la ora 3.30. Ceremonia, care va fi transmisă în limba originală, nedublat, va fi precedată de o transmisiune specială, în direct de pe covorul roşu, începând cu ora 2.00.

Cel mai bun film:

„American Hustle” – David O. Russell

„Captain Phillips” – Paul Greengrass

„Dallas Buyers Club” – Jean-Marc Vallée

„Gravity” – Alfonso Cuaron

„Her” – Spike Jonze

„Nebraska” – Alexander Payne

„Philomena” – Stephen Frears

„12 Years a Slave” – Steve McQueen (Favoritul Ziarului Metropolis)

„The Wolf of Wall Street” – Martin Scorsese

12 years a slave

Chiwetel Ejiofor, într-o scenă din filmul „12 Years a Slave”, favoritul Ziarului Metropolis la Oscar 2014

„12 Years a Slave”, al treilea film al britanicului Steve McQueen, este marele favorit (ajutat de zecile de premii primite, printre care şi Globul de Aur şi BAFTA, dar şi de presa bună pe care a avut-o). Orice altă alegere, deşi nu este total exclusă („American Hustle” şi „Gravity” stau la pândă), ar fi o surpriză. Şi, din punctul meu de vedere, o nedreptate, pentru că „12 Years a Slave” este cel mai îndrăzneţ dintre cele nouă filme nominalizate.

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM 12 ani de sclavie. Stăpâni devianţi şi sclavi neputincioşi

Dacă era oarecum firesc ca „12 Years a Slave”, „American Hustle”, „Gravity”, „The Wolf of Wall Street” şi chiar thriller-ul lui Paul Greengrass, „Captain Phillips”, să se regăsească printre nominalizări, surprinde plăcut includerea peliculelor lui Alexander Payne şi Stephen Frears – „Nebraska” şi, respectiv, „Philomena” , două filme cu adevărat bune, deşi mai puţin discutate. Dezamăgitoare sunt nominalizările primite de „Her” şi, mai ales, de ultraconvenţionalul „Dallas Buyers Club”.

Cel mai bun actor în rol principal:

Christian Bale („American Hustle”)

Bruce Dern („Nebraska”)

Leonardo DiCaprio („The Wolf of Wall Street”) (Favoritul Ziarului Metropolis)

Chiwetel Ejiofor („12 Years a Slave”)

Matthew McConaughey („Dallas Buyers Club”)

Poate singura categorie fără un favorit cert. Există, totuşi, un outsider – Christian Bale. În rest, Matthew McConaughey are un Glob de Aur şi a slăbit 20 de kg pentru rolul bolnavului de SIDA din „Dallas Buyers Club” (reuşită fizică mereu pe placul numeroşilor actori din Academie); Bruce Dern are premiul de interpretare de anul trecut de la Cannes şi o carieră lungă în spate; Chiwetel Ejiofor tocmai a câştigat BAFTA şi este sprijinit de un film important; iar Leonardo DiCaprio este…. Leonardo DiCaprio (plus un Glob de Aur în ianuarie şi o interpretare exuberantă în rolul „lupului” de pe Wall Street).

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM Lupul de pe Wall Street. Opulenţă şi depravare

Personal, îmi este foarte greu să aleg între Chiwetel Ejiofor, impresionant prin subtilitatea şi forţa interioară cu care construieşte personajul Solomon Northup, şi Leonardo DiCaprio, care arată o savuroasă plăcere a jocului. Probabil că DiCaprio merită, în sfârşit, premiat.

Cea mai bună actriţă în rol principal:

Amy Adams („American Hustle”)

Cate Blanchett („Blue Jasmine”) (Favorita Ziarului Metropolis)

Sandra Bullock („Gravity”)

Judi Dench („Philomena”)

Meryl Streep („August: Osage County”)

Blue Jasmine Woody Allen

Favorită este Cate Blanchett, nu doar pentru că a câştigat Globul de Aur şi premiul BAFTA, ci pentru că rolul ei din filmul lui Woody Allen îi pune cu adevărat în valoare toate resursele şi calităţile de mare actriţă. Şi o detaşează de contracandidate.

Amy Adams, oricât de atrăgătoare e în rochiile provocatoare din „American Hustle”, nu are un rol pe care să-l ţii minte. Meryl Streep se apropie periculos de mult de manierism. Judi Dench dă emoţie (şi cam atât) unei femei pornite în căutarea fiului care i-a fost luat de mic şi dat spre adopţie de maici, într-o Irlandă conservatoare. Sandra Bullock are ghinionul unui rol într-un film în care interpretările actorilor sunt cel mai puţin interesant aspect.

Cel mai bun actor în rol secundar:

Barkhad Abdi („Captain Phillips”)

Bradley Cooper („American Hustle”)

Michael Fassbender („12 Years a Slave”) (Favoritul Ziarului Metropolis)

Jonah Hill („The Wolf of Wall Street”)

Jared Leto („Dallas Buyers Club”)

Necunoscut, debutant şi autentic, Barkhad Abdi (care interpretează un pirat somalez) are atuul premiului BAFTA obţinut recent. Jared Leto vine cu un Glob de Aur şi cu rolul unui travestit bolnav de SIDA (plus o slăbire spectaculoasă). Favorit până acum ceva timp, Michael Fassbender are o concurenţă serioasă şi nu mai poate fi considerat câştigător cert, deşi interpretarea sa este cea mai bună. Bradley Cooper şi Jonah Hill pornesc ca outsideri.

Cea mai bună actriţă în rol secundar:

Sally Hawkins („Blue Jasmine”)

Jennifer Lawrence („American Hustle”)

Lupita Nyong’o („12 Years a Slave”) (Favorita Ziarului Metropolis)

Julia Roberts („August: Osage County”)

June Squibb („Nebraska”)

Este una dintre cele mai interesante selecţii, pentru că adună extreme. Pe de o parte, există necunoscuta Lupita Nyong’o, cu un rol demn de Oscar în „12 Years a Slave” (nu e uşor să te laşi biciuită de Fassbender) şi mai tânăra şi megacelebra Jennifer Lawrence, care pare să-i fi vrăjit definitiv pe membrii Academiei (e la a treia nominalizare, deşi are numai 23 de ani).

Pe de altă parte, există veterana, dar relativ necunoscuta, June Squibb (n. 1929), cu un rol simpatic în „Nebraska”; suprinzătoarea şi talentata actriţă britanică Sally Hawkins (în rolul surorii mai sărace a bogătaşei decăzute interpretată de Cate Blanchett); şi Julia Roberts, revenită după ceva timp la un rol pe măsura capacităţilor ei.

Favorită este Jennifer Lawrence (care ar putea obţine al doilea său Oscar), dar nici şansele Lupitei Nyong’o nu sunt de neglijat.

Cel mai bun regizor:

David O. Russell – „American Hustle”

Alfonso Cuaron – „Gravity”

Alexander Payne – „Nebraska”

Steve McQueen – „12 Years a Slave” (Favoritul Ziarului Metropolis)

Martin Scorsese – „The Wolf of Wall Street”

Favorit este mexicanul Alfonso Cuaron (premiat deja la Globurile de Aur şi BAFTA), deşi, personal, aş miza pe britanicul Steve McQueen, pentru îndrăzneala cu care îmbină stilul de autor care l-a consacrat şi înclinaţia spre un mainstream rafinat, într-un film ce are toate şansele să devină un clasic – „12 Years a Slave”. O bună lecţie de regie oferă şi veteranul Martin Scorsese în „The Wolf of Wall Street”, care porneşte însă cu şansa a treia.

Cel mai bun film într-o limbă străină:

„The Broken Circle Breakdown” (Belgia, r. Felix Van Groeningen)

„The Great Beauty”/”La grande bellezza” (Italia, r. Paolo Sorrentino) (Favoritul Ziarului Metropolis)

„The Hunt”/”Jagten” (Danemarca, r. Thomas Vinterberg)

„The Missing Picture”/”L’image manquante” (Cambodgia, r. Rithy Panh)

„Omar” (Palestina, r. Hany Abu-Assad)

Numai o mare surpriză ar putea face ca premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o altă limbă decât engleza să nu ajungă la „The Great Beauty”/”La grande bellezza”, al unuia din cei mai mari cineaşti italieni ai momentului, Paolo Sorrentino. Ignorat de juriul de la Cannes anul trecut, filmul a câştigat în ultimele două luni premiul Academiei Europene, Globul de Aur şi BAFTA, devenind favoritul incontestabil la Oscar (în faţa unor filme extrem de apreciate la rândul lor).

Foto din filmele de la Oscar 2014 – capturi film

19
/05
/17

Regizat de Bogdan George Apetri şi cu Ana Ularu în rolul principal, "Periferic" (2010), unul din cele mai de succes debuturi româneşti ale ultimilor ani, este acum disponibil pe platforma gratuită Cinepub.

17
/05
/17

Pentru al șaselea an consecutiv, Festivalul Internațional de Film Transilvania continuă să promoveze profiluri noi de actori în cinematografia română. 10 dintre artiștii care s-au remarcat pe scenele de teatru, dar nu au avut până acum roluri semnificative pe marele ecran, vor fi în lumina reflectoarelor la TIFF, în programul 10 pentru FILM.

16
/05
/17

Una dintre cele mai iubite actrițe de teatru și film din România, Tora Vasilescu,va fi celebrată la cea de-a 16-a ediție a FestivaluluiInternațional de Film Transilvania. La gala de închidere din 10 iunie, de la Teatrul Național Cluj-Napoca, actrița va fi distinsă cu Premiul de Excelență pentru meritele sale artistice deosebite și pentru contribuția adusă cinematografiei românești.

15
/05
/17

„Persona”, „Nostalgia”, „Pe aripile vântului”, „Cei șapte samurai”, „Metropolis”. Sunt doar câteva din filmele clasice pe care, într-o anchetă realizată de Ziarul Metropolis, oameni din lumea cinematografiei (critici, regizori, actori, producători, programatori de cinematografe sau de festivaluri), dar și jurnaliști și scriitori mărturisesc că nu le-au văzut.

15
/05
/17

„Ouăle lui Tarzan”, cel mai recent documentar regizat de Alexandru Solomon, va avea premiera mondială la Festivalul Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie 2017). Documentarul va fi proiectat în afara competiției, în cadrul programului „Zilele filmului românesc”.

13
/05
/17

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Dacia, dragostea mea” (2009) este un documentar care rememorează câteva repere ale istoriei recente a României prin prisma unul simbol al industriei din timpul comunismului, al cărui importanță s-a prelungit până în prezent: celebrul autoturism produs la Mioveni.

13
/05
/17

Aclamatul realizator Guy Ritchie își imprimă stilul dinamic noului film de aventură și acțiune „King Arthur: Legenda Sabiei”, care vine în întâmpinarea fanilor din România de vineri, 12 mai, când  va putea fi vizionat în avanpremieră pe durata întregului weekend, pe marile ecrane din toată ţara.

12
/05
/17

CRONICĂ DE FILM Într-un  top al celor mai atipice filme româneşti recente, „Ultima zi”, noul lungmetraj al regizorului Gabriel Achim, ar câştiga  premiul pentru cea mai bizară atmosferă. Promovat prin formularea de „thriller comic”, „Ultima zi” este o îndrăzneaţă parabolă apocaliptică minimalistă, în care umorul negru şi absurdul degenerează în tragic.

11
/05
/17

Povestea iubirii/ The History of Love, primul lungmetraj în limba engleză al lui Radu Mihăileanu, parțial filmat în România, vine pe marile ecrane din România din 9 iunie, distribuit de Transilvania Film. Premiera oficială va avea loc pe 5 iunie, la Cluj-Napoca, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie), în prezența lui Radu Mihăileanu și a renumitului actor britanic Derek Jacobi.

11
/05
/17

Cele mai noi filme românești vor fi proiectate în premieră la Cluj, în cadrul celei de-a 16-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania(2-11 iunie). Zilele Filmului Românesc(8-10 iunie) includ, în acest an, 27 de titluri - 13 lungmetraje și 14 scurtmetraje -, selecționate din peste 120 de înscrieri. Cinci lungmetraje vor putea fi văzute la Cluj în premieră mondială. Ca în fiecare an, TIFF-ul va reuni sute de profesioniști români și străini din lumea filmului.

10
/05
/17

„Şansa este numele dat de nebuni destinului.” - Fred Astaire. Într-o zi de 10 mai (1899) se năștea, în Omaha, SUA, dansatorul, actorul şi coregraful Frederick Austerlitz (Fred Astaire), cel care avea să fie considerat cel mai mare dansator al tuturor timpurilor.

08
/05
/17

Competiția celei de-a 16-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie), dedicată exclusiv regizorilor aflați la primul sau al doilea film, este o veritabilă zonă de conflict: povești pe muchie de cuțit, inspirate de evenimente reale sau experiențe personale, situații provocatoare și abordări temerare, fabule morale nuanțate sau extreme, semnate de regizori care își asumă riscuri și despre care, cu siguranță, se va mai auzi.

08
/05
/17

Alain Delon a anunțat, la ceremonia omagială din cadrul Festivalului Internațional de Film Polițist de la Liege, că pregătește "ultimul său film". Actorul francez în vârstă de 81 de ani va veni pentru prima dată în România, ca invitat special al celei de-a 16-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (2-11 iunie), unde va primi premiul pentru întreaga carieră.

04
/05
/17

CRONICĂ DE FILM Cel mai nou film românesc ajuns în cinematografe, „Vara s-a sfârșit”, al treilea lungmetraj al lui Radu Potcoavă, are premise bune și o primă parte destul de reușită. Însă își pierde energia pe parcurs.

04
/05
/17

„Încă nu m-am îndepărtat de concluzia asta, că cinema-ul este inutil. Pe de altă parte, îl îmbrăţişez nemăsurat”, spune regizorul Gabriel Achim, al cărui debut, „Visul lui Adalbert” (2011), este acum disponibil pe platforma Cinepub. Noul său film, „Ultima zi”, va rula din 12 mai în cinematografe.