„Ouăle lui Tarzan”. Planeta oamenilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/ouale-lui-tarzan-planeta-oamenilor/

CRONICĂ DE FILM Noul documentar al lui Alexandru Solomon, „Ouăle lui Tarzan”, filmat în Abhazia, în special la un institut de experimente pe maimuţe iniţiat de sovietici în anii `20, este foarte probabil şi cel mai ambiţios film al său.

Un articol de Ionuţ Mareş|29 septembrie 2017

În câteva din puținele secvențe expresioniste, aparatul de filmat surprinde în plan-detaliu, în ralanti, privirea tristă a maimuțelor. E ca și cum le-ar fi oferită singura șansă de a le comunica oamenilor durerea de a trăi în cuști reci de fier și de a fi supuse experimentelor.

Suntem la un centru de primatologie la Suhum – fostă glorie a URSS, acum un institut aproape decăzut -, în regiunea separatistă georgiană Abhazia. O republică autonomă ce și-a declarat unilateral independența, recunoscută însă (aproape) doar de Rusia. Un teritoriu fără o identitate clară, suspendat parcă în timp.

Ieșind din România și din trecutul sau actualitatea ei, cunoscutul regizor Alexandru Solomon merge în Abhazia pentru a filma acest institut, deschis de sovietici în anii `20, și pe câțiva dintre angajați – vârstnici și tineri, într-o opoziție între generații menită a evidenția și mai mult permanentul dialog dintre istorie și prezent, un contrast între mentalități și credințe diferite, între ateismul vechilor oamenilor de știință și religiozitatea timidă a tinerilor cercetători. Și oferă foarte probabil cel mai ambițios documentar al său, datorită numeroaselor straturi de interpretare pe care le deschide.

Extensie a unei priviri curioase ajunse într-un loc nou, deopotrivă exotic și familiar, camera pornește în debutul filmului într-o incursiune pe străzile orașului, pentru a obișnui spectatorul cu spațiul (în timp ce pe coloana sonoră o voce de bărbat povestește o legendă despre cum a creat Dumnezeu această bucată de pământ), și se oprește la statuia de dimensiuni impresionante ce înfățișează o gorilă din anii de glorie ai centrului.

În timpul Uniunii Sovietice, aflăm de la ghidul unui mic muzeu, institutul găzduia mii de maimuțe, de diferite specii, folosite pentru experimente în domeniul medical, inclusiv de încetinire a îmbătrânirii. Acum au mai rămas doar câteva sute, iar institutul abia supravieţuişte, între clădiri sărace sau de-a dreptul distruse de războiului pentru independenţă de la începutul anilor `90.

Legenda spune că savantul care a înființat instituția, Ivanov (ajuns la rândul său în anii terorii în Gulag), și-ar fi dorit crearea unei specii hibrid prin inseminarea unei maimuțe cu spermă de la om. Dar și că sovieticii ar fi dus ulterior mai departe utopia, propunându-și chiar inseminarea unei femei cu spermă de la o gorilă.

Însă nu investigarea şi dovedirea unei astfel de piste sunt miza lui Alexandru Solomon. Și nici de a ne apropia foarte mult de câteva personaje centrale, pentru a le afla poveştile de viaţă. Cineastul pornește de la institut pentru a trasa portretul mai larg al unui unui oraș, al unui teritoriu, al unei minorități, al unui aparent no man`s land fără perspectivă, într-o structură dramaturgică pe care el însuşi o numeşte corală, în care renunţă, surprinzător, la orice comentariu din off şi nu se mai pune în faţă într-o naraţiune la persoana întâi ca până acum.

Dar şi pentru a lega prezentul de trecut – pentru a exprima vizual o astfel de legătură, Alexandru Solomon proiectează pe cuștile cu maimuțe și pe pereți fragmente de arhivă cu activitatea institutului , într-o suprapunere a două timpuri istorice.

Fascinantă la „Ouăle lui Tarzan” este încărcătura sa filozofică, de meditație asupra istoriei și asupra ştiinţei, asupra utopiilor cu care s-a lăsat ispitit omul de-a lungul timpului, uneori cu consecinţe tragice.

Nu atât despre maimuţe este vorba în „Ouăle lui Tarzan”, cât despre om. Pentru că institutul de primatologie aflat în centrul filmului funcţionează ca o metaforă pentru fostul totalitarism comunist şi pentru prăbuşirea acestuia, fenomene ale căror urmări încă sunt vizibile. În fond, prima victimă a experimentelor radicale ale istoriei a fost omul. „Omul nou” – utopia comunismului.

Este paralela care traversează subteran de la un cap la altul extraordinarul documentar al lui Solomon, unul din cele mai bune filme româneşti ale anului.

„Ouăle lui Tarzan” va ajunge în cinematografe începând cu 6 octombrie, fiind distribuit de Micro Film.

23
/04
/16

Lansat pe platforma gratuită Cinepub, making-of-ul de 90 de minute la „Moartea domnului Lăzărescu” (2005) este important în primul rând pentru că dezvăluie ceva esenţial din felul de a lucra al lui Cristi Puiu, în special cu actorii şi cu operatorul, şi din concepţia sa despre cinema.

21
/04
/16

CRONICĂ DE FILM Ajuns discret şi în repertoriul cinematografelor de la noi, „Janis: Little Girl Blue” (2015), al cineastei americane Amy Berg, investighează viaţa legendarei Janis Joplin. A apărut în același an cu „Amy”, documentarul biografic mai premiat al britanicului Asif Kapadia despre Amy Winehouse.

19
/04
/16

În urmă cu aproape 90 de ani, într-o zi de 19 aprilie (1927), din cauza „obscenității” spectacolului intitulat „Sex”, Mae West, viitorul sex-simbol al Hollywood -ului, este condamnată la 10 zile de închisoare „pentru coruperea morală a tinerilor”… Zece ani mai târziu, Paramount Pictures îi va oferi un contract, succesul înregistrat de actriţă salvând astfel compania de la faliment.

18
/04
/16

“Ilegitim”, în regia lui Adrian Sitaru, a câștigat Marele Premiu, Prix Sauvage, la cea de-a XI-a ediție a Festivalului „L’Europe autour de l’Europe” de la Paris. În cadrul galei a mai fost acordată o Mențiune Specială pentru Alina Grigore, actrița care joacă rolul principal în acest film.

15
/04
/16

Cristian Mungiu, cu „Bacaulareat”, şi Cristi Puiu, cu „Sieranevada”, concurează în acest an pentru Palme d’Or. Este pentru prima dată când două filme româneşti sunt incluse în competiţia de la Cannes. O competiţie în care obişnuitele nume mari stau alături de descoperiri mai recente.

15
/04
/16

„Sunt mereu atras de proiecte care au mai multe nivele, iar această poveste este exact aşa”, spune Kevin Costner despre ,,Criminal”, filmul care rulează de astăzi în cinematografele din România şi în care mai joacă Ryan Reynolds, Gary Oldman, Tommy Lee Jones şi Gal Gadot.

15
/04
/16

Astăzi se împlinesc 567 de ani de la naşterea geniului Renașterii, Leonardo da Vinci. Coincidenţa face ca cercetătorii italieni să anunţe, ieri, descoperirea descendenților în viață ai lui Da Vinci, în ciuda faptului că încă nu se cunoaște unde se află corpul său și, prin urmare nu a exitat posibilitatea efectuării unui test ADN. Printre descendenţii lui Leonardo s-ar afla, spun cercetătorii, şi un nume greu din lumea filmului, regizorul și producătorul Franco Zeffirelli...

14
/04
/16

Relansat pe platforma gratuită Cinepub în ziua în care Festivalul de la Cannes a anunțat includerea noilor filme ale lui Cristi Puiu și Cristian Mungiu în Competiția 2016, „Moartea domnului Lăzărescu” rămâne probabil cel mai important reper de până acum al Noului Cinema Românesc.

14
/04
/16

Trei filme româneşti au fost selectate în competiţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Cannes: “Bacalaureat” de Cristian Mungiu şi “Sierra Nevada” de Cristi Puiu, în competiţia oficială şi “Câini” de Bogdan Mirică, în secţiunea Un Certain Regard.

13
/04
/16

După lungmetrajele „Italiencele” și „Nuntă în Basarabia”, regizorul Nap Toader se întoarce pe marile ecrane din România cu filmul „03.ByPass”. Pelicula, produsă și distribuită de Clandestino Production, va avea premiera în cinematografe pe 6 mai.

09
/04
/16

Editura Polirom invită iubitorii de carte şi de film, duminică, 10 aprilie, de la ora 17.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bdul Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu celebrul actor Ion Dichiseanu, prilejuită de lansarea volumului Am fost rivalul regelui. Povestea mea de iubire cu Sara Montiel, intrat de curând în portofoliul editurii, și în format digital.