PerformArt 2.0, la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/performart-2-0-la-universitatea-nationala-de-muzica-bucuresti/

Proiectul PerformArt – trasee către performanţa muzicală a fost finalizat în decembrie în urma a 8 luni de activităţi susţinute de-a lungul atipicului an 2020, vizând traseele educaţional-artistice, sau, mai exact, performanţa, perfecţionarea şi direcţionarea în carieră pentru tinerii muzicieni.

Un articol de Liliana Matei|12 decembrie 2020

Proiectul a debutat, de altfel, cu succes în anul 2019, beneficiind de sprijinul financiar al Ministerului Educației și Cercetării prin Fondul de Dezvoltare Instituțională şi a fost conceput şi derulat de o echipă de cadre didactice de la Universitatea Națională de Muzică din București, coordonată de compozitorul Cătălin Crețu – directorul de proiect și pianista Cristina Popescu-Stănești – decanul Facultății de Interpretare Muzicală, sprijin ce a continuat şi în 2020.

Ideea s-a născut din nevoia de a remedia o disfuncționalitate a sistemului de învățământ muzical românesc – cvasi-dispariția unor specializări instrumentale: trompetă, corn, trombon, tubă, fagot și contrabas. Există o mare cerere pe piața muncii pentru aceste specializări, dar studenții care ar putea ocupa locurile libere din orchestre sunt insuficienți. Problema pornește chiar de la școlile și liceele de muzică, acolo unde elevii fie nu pot opta pentru aceste instrumente, fie sunt îndrumați de profesori de la alte specializări, fie sunt nevoiți să studieze pe instrumente muzicale vechi, uneori deteriorate.

Pentru remedierea acestor situații s-au organizat ample campanii de conștientizare, consiliere și orientare în carieră, concerte și activități interactiv-educative cu scopul de a revigora interesul elevilor proveniți din zone defavorizate, în special pentru studiul instrumentelor menționate. (despre proiectul din anul 2019 vezi: https://www.unmb.ro/performart/ )

Universitatea Națională de Muzică din București consideră că legătura dintre mediul preuniversitar și cel universitar este esențială pentru formarea tinerilor viitori artiști. Actualul demers (PerformArt 2.0) a vizat dezvoltarea strategiilor inițiate anterior, dar colaborarea s-a extins și către alte școli și licee de muzică din Muntenia, Oltenia, Dobrogea, sudul Banatului, Transilvaniei și Moldovei. În acest sens, 530 de elevi de la 17 licee cu profil muzical din țară au beneficiat anul acesta de îndrumarea atentă a peste 30 de cadre didactice din cadrul Facultății de Interpretare Muzicală, fiind organizate masterclass-uri și workshop-uri pentru toate specializările: instrumente de suflat, instrumente cu coarde, percuție, pian, orgă și canto.

Cadrele didactice implicate în proiectul PerformArt 2.0 au efectuat de asemenea operațiuni de reparare, întreținere și reglaj-acordaj ale unor instrumente uzate sau deteriorare aflate în patrimoniul liceelor partenere.

Nu în ultimul rând, în anul 2020 s-a urmărit dezvoltarea unor mecanisme care să permită prefecționarea cadrelor didactice din școli și licee. În acest scop a fost elaborat un ghid pedagogic ce cuprinde, pe parcursul a 400 de pagini, o serie de articole, studii și eseuri conținând gânduri și sfaturi pentru inițierea și aprofundarea artei interpretării instrumentale și vocale, practici de predare pentru fiecare instrument în parte, recontextualizări muzicale, problematici diverse adresate cititorului prin povești, scrisori sau minuțioase explicații vizavi de legătura dintre sunet, instrument, artistul instrumentist și public. Autorii – cadre didactice experimentate ale Universității Naționale de Muzică din București – au urmărit același înalt țel: deschiderea porților către performanța muzicală clădită pe onestitate, profesionalism și pasiune.

17
/09
/18

În urmă cu 45 de ani, într-o zi de 17 septembrie (1973) lua ființă, sub conducerea poetului Adrian Păunescu, Cenaclul Flacăra, o rampă de lansare pentru numeroşi artişti, Cenaclul  a fost interzis în vara anului 1985, după o busculadă pe stadionul din Ploieşti în care au murit 5 spectatori...

17
/09
/18

Cei trei tineri muzicieni intrați în Finala Secțiunii de Vioară a Concursului Enescu 2018, Giuseppe Gibboni (Italia), Vikram Sedona (Italia) și Orest Smovzh (Ucraina), vor aduce publicului luni, 17 septembrie, în cadrul finalei, Concertul Nr.1 în Re Major de Paganini, Concertul în Re Major pentru Vioară și Orchestră de Brahms și Concertul în Re Major de Ceaikovski.

14
/09
/18

Patrick Swayze și soția sa dansând în 1994, la "World Music Awards", pe piesa  lui  Whitney Houston "All the man that I need".  Cei doi s-au cunoscut în 1970, Houston Ballet Dance Company, pe când Lisa Niemi avea 14 ani. Patrick, fiul proprietarului și directorului companiei de dans, avea 18 ani.

13
/09
/18

Sâmbătă, 15 septembrie 2018, de la ora 18.30, în Sala Operei, melomanii sunt invitați la deschiderea oficială a stagiunii 2018 – 2019 a Operei Brașov, care se va desfășura, în mod tradițional, cu capodopera verdiană „Traviata”. Această stagiune stă sub semnul festiv al Centenarului Marii Uniri, dar și al aniversării a 65 de ani de la înființarea instituției care și-a adus o contribuție importantă în dezvoltarea vieții cultural-artistice românești.

12
/09
/18

Estonianul Marcel Johannes Kits a câștigat Concursul Enescu 2018, Secțiunea Violoncel, după o Finală în care a interpretat Concertul pentru violoncel și orchestră în mi bemol major Op.107 de Dmitri Șostakovici. Finala de Violoncel a Concursul Enescu a avut loc marți, 11 septembrie, la Ateneul Român. Pe locul al doilea s-a situat Yibai Chen (China), iar pe locul al treilea și al patrulea s-au situate Stanislas Kim (Franța), respectiv Shizuka Mitsui (Japonia).  

11
/09
/18

 A treia ediție DokStation Music Documentary Film Festival începe joi, 13 septembrie, în mai multe locuri din București. Filme cu și despre George Michael, Whitney Houston, Joy Division, The Clash, The Fall, Radiohead și mulți alți artiși de renume vor fi proiectate în cele 4 zile de festival (13-16 septembrie) la Control Club, Spațiul M60, Apollo 111, precum și în aer liber, în parcarea Plaza România.

11
/09
/18

Câte doi tineri din Coreea de Sud, Germania, Italia, Japonia și China și câte unul din România, Marea Britanie, Noua Zeelandă, Ucraina, Croația, Turcia și Republica Moldova s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Vioară a Concursului Internațional „George Enescu” 2018, ale cărei rezultate au fost anunțate luni seară.

07
/09
/18

Turneul Vioara lui George Enescu revine în această toamnă pe scenele din România, în perioada 12 septembrie – 8 octombrie 2018. Gabriel Croitoru, violonistul care are privilegiul de a cânta pe vioara Guarneri del Gesu supranumită „Catedrala”, pe care a cântat George Enescu (instrument pus la dispoziție și aflându-se în patrimoniul Muzeului Naţional „George Enescu”) şi pianistul Horia Mihail vor cânta în anul Centenarului la Alba Iulia, Deva, Tecuci, Bistriţa, Timişoara, Slatina, Caracal și în mai multe recitaluri la București.

05
/09
/18

Începând de astăzi, aplicația pentru mobil JuratEnescu este la îndemâna celor care doresc să își testeze abilitatea de a aprecia o interpretare artistică. Prin intermediul aplicației fie din sală, fie urmărind online, iubitorii de muzică au ocazia să noteze participanții la Concursul Internațional George Enescu și pot vedea în ce măsură opțiunile lor se potrivesc cu cele ale juriului.

03
/09
/18

U2 a fost nevoită să îşi întrerupă, şi apoi să anuleze, concertul susţinut sâmbătă, la Berlin, în faţa a zeci de mii de spectatori, după ce solistul trupei irlandeze, Bono, şi-a pierdut vocea în timpul show-ului.

01
/09
/18

Între 1 și 23 septembrie, 270 dintre cei mai talentați tineri muzicieni ai lumii, din 39 de țări, urcă pe scena Ateneului Român din București ca să câștige trofeul Concursului Internațional „George Enescu” 2018 și să se lanseze în lumea muzicii clasice internaționale.