Pianul compozitorului austriac Wolfgang Amadeus Mozart revine „acasă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/pianul-compozitorului-austriac-wolfgang-amadeus-mozart-revine-acasa/

Pianul la care compozitorul austriac Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) şi-a compus toate operele, din a doua parte a carierei sale, este expus începând de joi, pentru două săptămâni, la Viena, în fosta casă a muzicianului, care a fost transformată în muzeu. Potrivit agenţiei de presă Reuters, pianul a revenit astfel „acasă”, pentru prima […]

Un articol de |26 octombrie 2012

Pianul la care compozitorul austriac Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) şi-a compus toate operele, din a doua parte a carierei sale, este expus începând de joi, pentru două săptămâni, la Viena, în fosta casă a muzicianului, care a fost transformată în muzeu.

Potrivit agenţiei de presă Reuters, pianul a revenit astfel „acasă”, pentru prima dată de la moartea celebrului compozitor, în 1791. Mozart a compus pe acest pian, în casa lui din Viena, peste 50 de lucrări muzicale.

 
Mozart a cumpărat acest pian – fabricat de Anton Walter – în 1782, imediat după ce s-a mutat în capitala austriacă, şi l-a folosit timp de aproape 10 ani, până la moartea sa, la vârsta de 35 de ani.

„Numeroase bucăţi muzicale au fost compuse pe acest pian, el şi-a compus multe concerte pentru pian cu ajutorul acestui instrument”, au declarat reprezentanţii muzeului.

Mozart şi soţia lui, Constanze, au locuit în acel apartament din apropiere de catedrala Sfântul Ştefan din Viena, unde de altfel s-au şi căsătorit, în perioada în care el se afla în punctul culminant al carierei sale de compozitor şi solist.

Spre sfârşitul acelui deceniu, muzicianul a sărăcit, întrucât capacitatea aristocraţilor vienezi de a sprijini muzica şi artele a fost profund afectată de războiul turco-austriac, şi a fost nevoit astfel să se mute în suburbii, luând însă pianul cu el.

După moartea lui Mozart, Constanze a oferit instrumentul fiului lor cel mare, Carl Thomas, care l-a donat apoi asociaţiei Cathedral Music Association and Mozarteum, în ziua în care compozitorul ar fi împlinit vârsta de 100 de ani.

Pianul lui Mozart este mult mai mic şi mai uşor decât pianele moderne pentru concerte, având o greutate de doar 85 de kilograme şi dimensiuni de 1 x 2,23 metri. Potrivit experţilor în domeniu, citaţi de Reuters, sunetul pe care îl produce este „mai proaspăt şi mai strălucitor” decât cel al unui pian modern, cu sunete înalte şi joase ceva mai fine, dar care se estompează mai repede.

Pe 7 noiembrie, pianistul rus Alexander Melnikov va interpreta mai multe compoziţii de Mozart pe acest instrument, dintre care multe au fost compuse în casa în care celebrul compozitor austriac a locuit la Viena, pe strada Domgasse Nr. 5.

Acest instrument reprezintă un împrumut al Fundaţiei Mozarteum din Salzburg, oraşul natal al lui Mozart.

 

Sursa: Mediafax

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.