Picasso, Dalí și baletul „Le Tricorne”
https://www.ziarulmetropolis.ro/picasso-dali-si-baletul-le-tricorne/

Creaţiile a doi dintre cei mai importanţi artişti plastici spanioli ai secolului XX – Picasso şi Dalí – intră în dialog cu muzica maestrului Manuel de Falla şi cu baletul „Le Tricorne” („Pălăria cu trei colţuri”) la Art Safari, într-o expoziţie curatoriată de Dr. J. Óscar Carrascosa. Aflăm povestea acestei expoziţii de la curatorul spaniol.

Un articol de Ziarul Metropolis|20 aprilie 2022

Cea de-a IX-a ediție Art Safari, aflată sub patronajul Ministerului Culturii, va avea loc, anul acesta, în Palatul Dacia-România, din Centrul Vechi al Bucureștiului (str. Lipscani, nr. 18-20). Art Safari se transformă într-un maraton de artă, cu două sezoane expoziționale pe an, fiecare cu o durată de 3 luni, primul dintre acestea desfășurându-se între 12 mai și 7 august.

Expoziția de la Art Safari va aduce în atenția publicului și lucrări mai puține cunoscute, dar spectaculoase, ale celor mai importanți artiști spanioli ai secolului trecut, și este realizată în parteneriat cu Ambasada Spaniei și Institutul Cervantes. Astfel Pavilionul Central „Picasso, Dali & Falla – Pălăria cu trei colțuri” va expune arta grafică a lui Pablo Picasso și Salvador Dali, realizată pentru spectacolul de balet „Pălăria cu trei colțuri” de Manuel de Falla.

Picasso și Dali au fost comisionați să creeze decorurile și costumele, iar Picasso a realizat chiar și machiajul dansatorilor. Despre această expoziție, ne vorbește în rândurile care urmează Dr. Óscar Carrascosa, curatorul Pavilionului Central. Picasso, Dali & Falla „Pălăria cu trei colțuri” din cadrul Art Safari.

Spectacolul „Pălăria cu trei colțuri” a fost inspirat de un roman spaniol

Spectacolul „Pălăria cu trei colțuri” a fost inspirat de un roman spaniol de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Povestea, care conține un umor consistent, este o critică la adresa abuzurilor aduse de putere. Ridiculizarea este principalul instrument stilistic folosit pentru a amplifica această critică. Un morar și nevasta sa organizează serate la care participă demnitari sau autorități locale. Folosind drept momeală frumusețea soției și mici cadouri pe care morarul le oferea invitaților (precum ciorchini de struguri), cuplul pune la punct o rețea de favoruri pe care cei doi le folosesc în avantajul lor. Umorul de la baza scenariului derivă din suspiciunea morarului că soția sa îl înșală cu un magistrat local cu putere, dar urât, pe care soțul îl bate cu propriile sale arme. Doar măgarii celor doi bărbați, care se salută unul pe celălalt pe drum, știu adevărul.

Dr. Óscar Carrascosa, despre expoziția „Picasso, Dali & Falla. Pălăria cu trei colțuri”, găzduită de Pavilionul Central la Art Safari 2022

Picasso a fost comisionat să creeze decorurile și costumele pentru baletul „Le Tricorne”. Premiera în Paris a fost în 1920. 30 de ani mai târziu, succesul baletului s-a repetat în Statele Unite, cu un design al decorului realizat de Da, de data aceasta.

Pablo Picasso – „Le Tricorne”

Bazat pe un roman din 1874, scris de Pedro Antonio de Alarcón, spectacolul de balet „Pălăria cu trei colțuri” sau „Le Tricorne”, s-a lansat în 1919 la Teatrul Alhambra din Londra – o producție a lui Diaghilev și o coregrafie realizată de Massine. Picasso a contribuit, de asemenea, la scenariu, adăugând personaje, precum nebunul și La Mallorquina, la fel și detalii despre lupta cu taurii, începând cu scena de la cortină – detalii care nu au fost prezente inițial în roman, unde nu există nicio referință despre vreun luptător de tauri, picador sau arenă de tauri. Sugestiile artistului chiar l-au determinat pe Falla să alterneze compoziția și să creeze o uvertură pentru ca audiența să aibă timp să admire cortina pe care Picasso a pictat-o special pentru acest spectacol de balet.

Audiența a privit baletul în spirit de celebrare a sfârșitului Primului Război Mondial. După premiera din Paris din 1920, Picasso a publicat o suită de gravuri intitulate „Le Tricorne”, care vor fi expuse la București, la Art Safari.

Succesul european al baletului „Le Tricorne” a determinat și încercări de a fi reprodus în Statele Unite, dar succesul în America putea fi garantat numai cu implicarea unui artist faimos. Comisia l-a aprobat pe Salvador Da, fiind apropiat și de Manuel de Falla și de Baletul Rus de Montecarlo, cu o coregrafie făcută tot de Massine, cu care Da lucrase ani întregi în Statele Unite.

Salvador-Dali – „Le Tricorne”

Producția scenei a început pe 24 aprilie 1948 ca „Pălăria cu trei colțuri” sau „The Miller’s Sacks” („Sacii morarului”). Era același balet pentru care Pablo Picasso făcuse decorul și costumele cu 30 de ani în urmă. La fel cum Picasso a creat suita sa de gravuri după premiera „Le Tricorne” din Londra, Dali a publicat propria sa suită de gravuri cu același titlu în 1959, care a fost adăugată la ediția romanului original, tradus în franceză.

Organizată în colaborare cu Arhiva Manuel de Falla și c2c Proyectos Culturales, expoziția din cadrul Art Safari invită, de asemenea, la reflecție asupra succesului muzicii spaniole în secolul al XX-lea, în preambulul compozițiilor muzicale create de Manuel de Falla. Pentru a scoate în evidență mai mult paralelele dintre universul lui Falla și arta și muzica avangardismului parizian, expoziția din cadrul Art Safari este acompaniată de un playlist pe Spotify.

Dr. Óscar Carrascosa este curator, cercetător, profesor și scriitor. De-a lungul carierei sale, a îmbinat managementul cultural cu munca pedagogică, de cercetare și publicistică în domeniul istoriei, literaturii și artei. Practica sa curatorială, se specializează pe mixul dintre arta plastică și literatură. Cele mai recente proiecte curatoriale ale sale sunt Picasso. Genio de las Artes [Picasso. Geniul Artelor] (Mérida, Mexic, 2020), Miró y Brossa [Miró și Brossa] (Madrid, 2021), Viaje a Oriente [Voiaj în Orient] (Barcelona, 2022), și expoziția despre călătorii Todo será pronunciado. Diálogo entre literatura y artes plásticas [Toate trebuie spuse: Dialog între literatură și artele plastice ](Comunidad de Madrid, 2022).

Óscar Carrascosa a obținut un doctorat cum laude în Filozofie și Litere și a primit numeroase distincții pentru cercetările sale, printre care și titlul „Outstanding Doctorate Award”. A ocupat funcția de Director General al Culturii pentru Consiliul Municipal al orașului Málaga între anii 2007 și 2011, atunci când orașul a început o transformare culturală definitorie cu focus pe dezvoltarea muzeelor. În domeniul academic, a predat cursuri la diferite universități din Spania și din străinătate, dar și la foarte multe centre culturale internaționale. Este, de asemenea, fondatorul a c2c Proyector Culturales (www.c2ccultura.com), o companie internațională care a produs 25 de expoziții în ultimii trei trei ani.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.