Pozitia copilului – filmul cu „un scenariu strălucit“
https://www.ziarulmetropolis.ro/pozitia-copilului-filmul-cu-un-scenariu-stralucit/

Lungmetrajul Poziţia copilului, regizat de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar din 2014, are ,,un scenariu strălucit”, iar actriţa Luminiţa Gheorghiu realizează ,,o interpretare de legendă”, scrie publicaţia Indie Wire.

Un articol de Andrada Văsii|21 noiembrie 2013

Lungmetrajul Pozitia copilului, regizat de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar din 2014, are „un scenariu strălucit“, iar actriţa Luminiţa Gheorghiu realizează „o interpretare de legendă”, scrie publicaţia Indie Wire.

De la „Psycho” (1960), regizat de Alfred Hitchcock, la „The Deep End” (2001), de Scott McGehee şi David Siegel, cinemaul iubeşte relaţiile complicate dintre mamă şi fiu, scrie criticul de la Indie Wire, adăugând că, rareori, însă, această temă a fost tratată cu atâta măiestrie ca în povestea lui Călin Peter Netzer, propunerea României la Oscar 2014, la categoria „cel mai bun film străin”.

Luminiţa Gheorghiu o interpretează pe Cornelia, o femeie bogată, afectată de trecerea timpului, o devoratoare care manipulează întreaga familie, scrie criticul. Mai ales pe fiul ei, Barbu (Bogdan Dumitrache), care, după un accident de maşină, este pe cale să fie pus sub urmărire penală pentru uciderea unui copil.

Prin frământările mâinilor şi calculele ei reci, Gheorghiu realizează o interpretare de legendă, care ar fi şi mai mult apreciată dacă anul acesta nu ar fi deja „aglomerat” cu alte interpretări legendare.

După ce a lucrat cu regizori precum Cristian Mungiu („4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, „După dealuri”) şi Cristi Puiu („Aurora”, „Moartea domnului Lăzărescu”), dar şi cu Michael Haneke („Vreme de restrişte/ Le temps du loup”), Luminiţa Gheorghiu „alunecă” din nou „în lumea unui autor de gheaţă, ca un profesionist”.

Dragoste de mamă în Pozitia copilului

Câştigător al Ursului de Aur la Berlin, la începutul anului, filmul Pozitia copilului „are un scenariu scris strălucit, care explorează franc afecţiunea grotescă a unei mame faţă de fiul ei”.

Citiți și: Beta Cinema se va ocupa de distribuţia la nivel internaţional a filmului românesc „Poziţia copilului”

În timp ce filmul prezintă lucruri ce nu ar trebui aduse în discuţie, acestea sunt articulate cu o urgenţă brutală, izbitoare. De ce este legătura maternă atât de „cinematografică”? Răspunsul nu este clar, dar această chestiune atinge un apogeu rece în filmul „Poziţia copilului”, mai scrie criticul Indie Wire.

Pozitia copilului

Luminița Gheorghiu, în filmul Pozitia copilului

Lungmetrajul regizat de Călin Peter Netzer a mai câştigat premiul pentru cea mai bună peliculă la Festivalul Internaţional al Filmului Francofon de la Namur (27 septembrie – 4 octombrie), în timp ce Luminiţa Gheorghiu a primit trofeul pentru cea mai bună actriţă pentru rolul din acest film.

Poziţia copilului, cu Luminiţa Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Florin Zamfirescu, Ilinca Goia şi Nataşa Raab, este cel de-al treilea film al lui Călin Peter Netzer după multipremiatele „Maria” (2003) şi „Medalia de onoare” (2010).

Va ajunge pe lista celor cinci filme străine nominalizate pentru Oscar? România a propus filme pentru Oscar încă din 1996 şi încă nu a primit vreo nominalizare, deşi filmul lui Mungiu, „După dealuri”, a ajuns pe lista scurtă de propuneri pentru anul acesta, aminteşte criticul The Wire, care adaugă: „Este timpul ca Academia (Academia de film americană, n.r.) să-şi întoarcă faţa spre acest potop uimitor de filme care vin din România”, notează Mediafax.

Cea de-a 86-a ediţie a galei Oscar va avea loc pe 2 martie 2014, la Dolby Theatre din Hollywood, Los Angeles (California). Nominalizările la premiile Oscar vor fi anunţate pe 16 ianuarie.

Foto credit: Cinemagia, foto din filmul Pozitia copilului

21
/03
/22

Într-o ceremonie care a avut loc pe 19 martie la Palatul Național al Culturii din capitala Bulgariei și care a marcat cea de-a 26 ediție a Sofia International Film Festival, filmul românesc „Căutătorul de vânt” a câștigat premiul FIPRESCI „pentru măiestria reflecției asupra existenței umane și pentru modul în care folosește limbajul cinematografic în a revela frumusețea naturii și a vieții de zi cu zi”.

18
/03
/22

Comedia romantică „Lebensdorf”, regizată de Vali Hotea, cu Mimi Brănescu, Ana Covalciuc și Ioana Flora în distribuție, va putea fi vizionată în cinematografele românești începând de vineri.

10
/03
/22

Astra Film Sibiu donează sumele încasate din proiecțiile filmelor „The Distant Barking of Dogs” (2017), „This Rain Will Never Stop” (2020) și „No Obvious Signs” (2018) către cauzele umanitare din Ucraina.

10
/03
/22

În semn de solidaritate cu criza umanitară a refugiaților de război din Ucraina, Happy Cinema împreună cu Digital Cube organizează trei proiecții speciale ale filmului Donbass în zilele de 14, 15 și 17 martie, de la ora 19.00. Filmul va putea fi vizionat în toate cele opt cinematografe Happy Cinema din România, din București, Alexandria, Buzău, Bacău, Bistrița, Focșani, Vaslui și Botoșani.

09
/03
/22

Warner TV dedică serile de duminică din luna aprilie unor povești de viață cutremurătoare și inspiraționale, unor personaje și acțiuni controversate, transpuse în filme apreciate de presa de specialitate și de public.

08
/03
/22

România participă la cea de-a XII-a ediție a FRANCOFILM – Festivalul Filmului Francofon de la Roma cu proiecția peliculei Colectiv în regia lui Alexander Nanau. Festivalul a fost creat și este organizat de Institutul Francez Centre Saint Louis pentru a celebra Ziua Internațională a Francofoniei (20 martie) și se bucură de participarea țărilor membre ale Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF). Prezența românească este promovată de Ambasada României în Italia și de Accademia di Romania in Roma, cu susținerea Institutului Cultural Român.

07
/03
/22

Doi dintre cei mai cunoscuţi oameni de film din Rusia - criticul Anton Dolin şi regizorul Kantemir Balagov - au anunţat că îşi părăsesc ţara din cauza climatului de teroare, în care opoziţia faţă de războiul Ucraina este aspru pedepsită.