Privirea lui Kechiche
https://www.ziarulmetropolis.ro/privirea-lui-kechiche/

Am văzut în sfârşit, în premieră în România la „Les Films de Cannes a Bucarest”, noul film al regizorului francez de origine tunisiană Abdellatif Kechiche, controversatul „Mektoub, My Love: Canto Uno” (2017), de aproape 3 ore. Un film erotic.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 octombrie 2018

Am văzut în sfârșit, în premieră în România la „Les Films de Cannes a Bucarest”, noul film al lui Abdellatif Kechiche, controversatul „Mektoub, My Love: Canto Uno”, de aproape 3 ore.

Un film pe care îl așteptam pe un mare ecran încă de când a fost anunțat anul trecut în competiție nu la Cannes, ci la Veneția.

Am mixed feelings: un amestec de vinovăție și admirație.

Pe de o parte, e clar că cineastul francez de origine tunisiană poate fi ușor de atacat din cauza felului lasciv în care filmează/priveşte femeile.

Filmul e doldora de cadre naturaliste care insistă, în prim-planuri și gros-planuri, nu doar pe chipurile tinerelor (altfel, de o frumusețe frapantă), cât și pe corpurile lor (coapse, funduri, sâni), hârjonindu-se în apă, sub razele soarelui care bat direct în aparatul de filmat, sau dansând în club.

E ok această autocomplezență?

Pe de altă parte, alegerea este, cel puțin parțial, justificată dramaturgic: filmul, plasat în 1994 (deci într-o epocă fără omniprezentele telefoane mobile), este construit din perspectiva unui tânăr care revine de la Paris în localitatea sa natală, un orășel pescăresc, la plajă, undeva în sudul Franței.

Iar Kechiche are grijă să sugereze mereu, prin montaj, că totul este redat prin ochii protagonistului Amin, înfierbântat încă din debut, când asistă întâmplător la o pasională scenă de sex.

E vară, e cald, suntem pe plajă sau în baruri în mijlocul unui grup de tineri sumar îmbrăcaţi, astfel că motorul narațiunii este dorința sexuală.

În același timp, e bizar că un astfel de film ar putea trece drept problematic.

Asta ar fi un semnal că cinema-ul de autor s-a cumințit într-atât de mult încât un film asumat erotic este blamabil, la câteva decenii de când valurile de tineri regizori din întreaga lume revoluţionau cinema-ul cu filme considerate de unii scandaloase.

Apărătorii ar putea spune că filmul lui Kechiche este o glorificare a tinereţii, a frumuseţii fizice, a pasiunilor şi dorinţelor sexuale, dar şi a iubirii.

E drept, dintr-o perspectivă masculină care vrea să aţâţe simţurile.

Dar cred că e curajos din partea lui Kechiche ca în epoca pornografiei omniprezente, accesibilă cu un simplu click, să reinstaureze în drepturi filmul artistic erotic, cinema-ul pulsiunilor.

De gândit şi de discutat.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.

01
/01
/15

S-au ivit pe cerul teatrului stele care au lucit orbitor o vreme, care au stârnit admiraţie unanimă. Criticii au făcut prognoze artistice pe termen lung, însă, apoi, luminile lor s-au stins. Cu actorul Gheorghe Dinică nu a fost aşa.

30
/12
/14

Ovidiu Iuliu Moldovan: ardeleanul greco-catolic cu privirea directă şi faţa neîmblânzită de zâmbet, sigur în gesturi, un om ce nu putea fi scos din ale lui, cu trăsături tipice zodiei Capricornului... Duritatea lui masculină era arma cu care confisca mintea oricărei femei.

30
/12
/14

Anul 2014 poate fi considerat unul aproape anost prin prisma box office-ului nord-american, aflat la cel mai scăzut nivel al său din ultimii şase ani, dar a cărui calitate cinematografică a fost totuşi "salvată" în a doua jumătate a lui de revenirea în forţă a filmelor biografice.

29
/12
/14

O selecție de 14 dintre filmele premiate care au marcat ultimul an va fi proiectată la Cinema Studio din București, între 2 și 8 ianuarie 2015. Spectatorii vor avea ocazia să (re)vadă filme semnate de regizori ca Lars von Trier, Jim Jarmusch, Joel și Ethan Coen, David Cronenberg, Paolo Sorrentino, Michel Hazanavicius sau Corneliu Porumboiu.

23
/12
/14

CRONICĂ DE FILM Când resemnarea părea să fie singura cale de a încheia un an cinematografic românesc mediocru, apare - doar la HBO, nu și în săli - un documentar revigorant și (cu adevărat) emoționant, „Toto și surorile lui”, capabil să dărâme prejudecăți.

19
/12
/14

CRONICĂ DE FILM Nimic nu părea să anunțe schimbarea de direcție. După ce a regizat două parodii reușite la filmele cu spioni și, în special, la seria cu James Bond și, ulterior, filmul de mega-succes „The Artist”, francezul Michel Hazanavicius se lansează în drama de război.

18
/12
/14

Cea de-a 5-a ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF s-a încheiat duminică, 14 decembrie, la CinemaPRO, după 5 zile de festival, 3 proiecții sold out, 75 de filme și 4 evenimnete speciale experimentate și vizionate de peste 7000 de spectatori.

18
/12
/14

Trei documentare istorice care conservă o bucată vie a românilor vor încheia proiectul inițiat de Radio România Cultural în parteneriat cu Docuart, “Baricada Culturală”. Documentarele cu temă comunistă semnate de Andrei Ujică și Sinisa Dragin vor fi difuzate în regim live streaming în zilele de 18, 22 și 23 decembrie, începând cu ora 22:00 pe radioromaniacultural.ro.

18
/12
/14

Filmul "Ida", regizat de cineastul polonez Pawel Pawlikowski, a fost recompensat miercuri cu premiul LUX pe 2014, decernat de Parlamentul European în cadrul unei sesiuni extraordinare a forului european, organizată la Strasbourg.