Pro și contra în scandalul manelelor de la Gala Premiilor GOPO
https://www.ziarulmetropolis.ro/pro-si-contra-in-scandalul-manelelor-de-la-gala-premiilor-gopo/

A 13-a ediţie a Premiilor GOPO (gala industriei cinematografice româneşti), organizată pe 19 martie la Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti, a fost scena unui eveniment controversat: un recital de manele.

Un articol de Cristina Enescu Aky|22 martie 2019

Organizatorii au invitat Kana Jambe, trupa cunoscutului manelist Dan Bursuc, să cânte două piese cu ocazia premierii filmului „Soldații. Poveste din Ferentari”, în care joacă și acesta (regizoarea Ivana Mladenovici a primit Premiul GOPO pentru debut;  Vasile Pavel a fost nominalizat pentru cel mai bun actor, iar Adrian Cristea pentru cele mai bune decoruri).

Cele două manele interpretate au fost „Romanian Rapsody”, un cover după Bohemian Rapsody a trupei Queen, și o piesă din repertoriul propriu al trupei. Dincolo de faptul că s-au cântat manele, un alt lucru ce a deranjat numeroși participanți din sală dar și comentatori din mediile virtuale a fost că unul dintre muzicieni a apărut pe scenă îmbrăcat într-un maieu, ceea ce a fost considerat de unele persoane drept o ofensă la adresa evenimentului și a ținutei de gală.

Cu acest recital, Dan Bursuc și Kana Jambe nu au fost la prima participare la un eveniment cultural major. În 2016, ei au susținut un recital la Teatrul Național ”Radu Stanca” din Sibiu în cadrul Astra Film Festival, înainte de proiecția filmului „The Gipsy Kings”, în regia lui Liviu Tipuriță. De asemenea, anul trecut, trupa a cântat la Casa Studenților din Cluj în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), cu ocazia proiecției documentarului „The New Gipsy Kings”, al cărui protagonist a fost Dan Bursuc. Ambele recitaluri au avut la momentul respectiv recenzii favorabile în presa locală.

 

Conform solistului Dan Bursuc, faptul că unul dintre soliști a apărut pe scenă îmbrăcat într-un maiou (ținută ce a primit critici) se datorează solicitării organizatorilor, care au cerut o astfel de vestimentație.

Câteva dintre numeroasele și aprinsele reacții stârnite de acest eveniment:

Contra

Erau lucruri care puteau să meargă mai bine,  mai puse la punct, mai cu atenție, în sfârșit, mai riguros făcute. Mi s-a părut că nu e în regulă.’” (Ileana Stana Ionescu, actriță ce a fost omagiată cu premiul special pentru întreaga carieră). Sursa: Antena Stars

Aseară, la Premiile Gopo, văzând atâta subcultură injectată în cultură m-am convins că România este în metastază stadiul final și că nu mai apucăm nici tratamentul paliativ.” (Mihai Mărgineanu, cantautor)  Sursa: Facebook

Această asociere a primei scene a țării, TNB, cu Gala Premiilor prestigiosului Festival de renume internațional, GOPO, și actul de subcultură creat, îmi lasă un gust amar și mă oripilează.” (Aurelian Temișan, cântăreț  Sursa: Facebook

Pro

„Dacă vedem romi în film avem impresia că ne uităm la un documentar de pe Animal Planet, dar ‘e ok, vai, săracii’, dar dacă vedem un moment muzical executat impecabil la Premiile Gopo ne scandalizăm, că nu au ce căuta pe lângă stâlpii culturii care suntem. Pe bune?! Freddie e ok să cânte în maieu, dar manelistul nu. Mă dezic.” (Ada Galeș, actriță) Sursa: Facebook

Când Teatrul National Bucuresti a găzduit un eveniment pentru Coaliţia pentru Familie, artiștii nu s-au mai oripilat împotriva încălcării drepturilor femeilor și ale persoanelor LGBT. Anul trecut, când o actriță de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj a fost pălmuită de abuzivul regizor Andryi Zholdak, artiștii români, din nou, nu s-au scandalizat. Aseară la Premiile Gopo, artiștii s-au scandalizat pentru că pe scena TNB, Dan Bursuc și formația lui au cântat o manea. Dacă aveți impresia că instituțiile publice de cultură vă aparțin doar vouă, artiștilor români, vă înșelați profund. Romii au pus bazele a ceea ce voi numiți ”cultura națională”, romii au fost sclavi aici, romii au fost exterminați în Holocaust aici, în țărișoara voastră barbară, prima în top la bătăi de neveste și violuri. Deci instituțiile astea de cultură nu vă aparțin doar vouă. Salut ințiativa de a invita artiști romi pe scena TNB, cred că e o datorie mai ales morală a statului român să dea din ce in ce mai mult spațiu culturii rome. (Mihaela Drăgan, actriță). Sursa: Facebook

„Cine a stabilit că [maneaua] e subcultură? Unii care nu mai vând nimic în materie de muzică și care trebuie să trăiască din subvenții? Și doi, asta e muzica pe care o ascultă cel puțin 5 milioane de oameni în România.” (Lucian Mândruță, jurnalist) Sursa: Facebook

Din partea organizatorilor, producătoarea Oana Giurgiu a comentat astfel: „M-aș fi bucurat ca lumea să fi înțeles ce incursiune ne-a propus Ivana Mladenovic cu filmul ‘Soldații. Poveste din Ferentari’ într-o lume, pe care, deși nu o cunoaștem, o comentăm. Apreciez curajul lui Digudai de a juca în film și curajul băieților din Kana Jambe, care au cântat aseară în fața unui public despre care știau că le e în mare parte ostil”. 

Am invitat Formatia Kana Jambe să facă parte din spectacol, marcând astfel tema unuia dintre filmele nominalizate – “Soldaţii. Poveste din Ferentari”, care a și câștigat Premiul pentru Debut. Povestea personajului principal, un antropolog care se mută în Ferentari pentru a-şi scrie lucrarea de doctorat despre manele și faptul că în film există o secvenţă legată de şcoala lui Dan Bursuc, justifică firesc prezenţa trupei Kana Jambe la #Gopo2019, continuând demersul regizoarei filmului și anume acela de a evita marginalizarea, de a încerca să nu mai tratăm cu prejudecăţi nişte artişti doar pentru faptul că interpretează un gen muzical pe care mulţi nu-l agreează. Susținem pledoaria pentru diversitate, acceptare şi toleranţă.”, au scris organizatorii pe pagina oficială a Galei.

Momentul de manele de la Premiile Gopo 2019:

Dincolo de diferitele opinii despre muzica manelelor și acest eveniment, rămâne discuția deloc nouă, periodic reaprinsă în spațiul public, legat de acest gen muzical: sunt manelele caracteristice culturii românești sau nu? Sunt ele un gen muzical autentic? Sunt manelele, maneliștii și publicul lor o parte din cultura populară contemporană, pe care nu o putem ignora (indiferent dacă o agreăm sau nu), chiar și datorită răspândirii ei, ori fac parte acestea dintr-o subcultură „lipsită de cultură”, care ofensează „cultura autentică”? Și, de fapt, discuția devine și mai largă: ce este cultura autentică? Cum o definim, ce și cine face parte sau are voie să facă parte din ea?

Sursa video: Adevărul

Foto sus: Premiile GOPO / Facebook

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.