FITS 2017: ”Pss pss/ Chiar… fără cuvinte” – cuceritorul umor al simplității mici și jucăușe
https://www.ziarulmetropolis.ro/pss-pss-chiar-fara-cuvinte-cuceritorul-umor-al-simplitatii-mici-si-jucause/

”Captivează instantaneu… Inspirat din Keaton, Fellini şi desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore şi acrobaţii excepţionale este încântător…Obligatoriu de văzut… Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil…Un deliciu, mergeţi neapărat să-l vedeţi….”

Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaţionale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul ţării), ”Pss psss/ Chiar… fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete şi la FITS 2017.

Un articol de Cristina Enescu Aky|15 iunie 2017

Spectacolul elvețienilor Camilla Pessi și Simone Fassari, adică Compagnia Baccala (așa-i că n-ați fi așteptat ceva teribil de simpatic și amuzant din Elveția?..) intitulat ”Pss ss/Chiar…fără cuvinte” a fost o surpriză față de ceea ce cu siguranță așteptăm mulți dintre noi de la un spectacol de circ, fie el și contemporan. Sunt doi clovni care spun despre ei înșiși că ”au fugit” de la teatrul unde lucrau anterior. Senzația a fost mai degrabă că au fugit de multe dintre convențiile prăfuite ale circului clasic, construindu-și un drum pe continentul nou al spectacolelor de circ emoționante prin naturalețe, nu prin exces de fard și numere doar șocante. Numărul lor a câștigat multe premii, iar stilul lor reflectă perfect motto-ul companiei lor: Senza Tempo. Micul ghiduș din interiorul nostru există atemporal, iar experiențe performative precum ”Pss Psss” în aduc inevitabil la suprafață – și îi dau o grămadă de jucării interesante.

Spectaculosul, extraordinarul, tensiunea crescândă, imposibilul corpului uman prezentat cu lejeritate și elemente atât de riscante încât de bucuri că respirația e un proces automat – nu acestea au fost motivele pentru care spectacolul celor doi clovni a fost unul dintre cele mai bune văzute la FITS și genul de spectacol care rămâne imprimat pe retina sufletului. Au existat, într-adevăr elemente de acrobație, însă ele au fost un mijloc și nu un scop. Comicul irezistibil al spectacolului a fost dat de revelarea umorului de necuprins, dar și a dulceții, emoției și a surprizei pe care o conțin, deseori trecut cu vederea, nenumăratele mici situații prin care trecem și pe care le creăm cu toții: îmbufnări, implorări, ingenioase manipulări sentimentale, panici și deznădejdi  – toate au o substanță comică fabuloasă, pe care cei doi au scos-o la iveală cu mult haz. Nimic forțat, teatral, strident, totul lin (acrobații, momente de tăcere, priviri și subînțelesuri). Un spectacol dulce, cât de dulce poate fi ceva perceput cu ochii și sufletul.

Un măr? Cel mai fascinant lucru din lume! Motiv de supărare dramatică și de instantanee împăcare, suport pentru cap sau ornament pentru pălărie, scânteie de poveste despre micul egoist bosumflat din fiecare dintre noi și mai marele, gingașul și totodată hilarul generos care stă deseori în spatele acestuia.

O scară cu vopseaua scorojită, care stă cu capul în jos! Serios, chiar nu v-ați dat seama niciodată ce instrument fabulos de suflat pot fi treptele ei?! Cât despre câte inocente, savuroase ghidușii se pot face chiar și numai prin purtarea scării pe deasupra capetelor altora, sau despre cum chiar și un obiect banalissim precum această scară poate fi sursă de frământătoare dileme și divergențe, dar și inimoase apropieri între suflete… se poate povesti până mâine.

Dar ce se întâmplă dacă cei doi clovni provoacă – de trei ori!- pe același domn (aleatoriu ales) din public să îi ajute cu diferite lucruri, aveți idee?… Cu siguranță că în totalitate nici cei doi extrem de simpatici performeri nu știu și nu au știut la niciuna din cele peste 600 de reprezentații ale spectacolului. Noi am avut norocul unui domn aparent nu foarte colaborator, dar care (prin aproape nevăzutul ajutor al celor doi) a devenit brusc un uluitor de abil clovn și acrobat. Spectaculosul din fiecare din noi este extrem de savuros, atunci când avem sufletele deschise cu lejeritate. Clovnii moderni asta fac, și e extrem de necesar în lumea noastră crispată și grăbită.

Apoi, v-ați gândit vreodată că n spectacol de circ (de la care așteptați stupoare și extaz și surpriză pe bandă rulantă) vă poate emoționa și amuza enorm și prin momente de tăcere și nemișcare prelungite, sau prin îmbrățisări luuuungi, nu răutăcioase ci care spun povești prin gesturi sumare? Comicul de atmosferă a fost o mare, plăcută și proaspătă surpriză al acestui spectacol de circ contemporan.

Printre alte experiențe mirifice, FITS 2017 m-a convertit irevocabil la fenomenul circului contemporan, o artă a performanței sufletului, nu doar, ca în trecut, doar a trupului. Un tip de spectacol mereu nou, provocând așteptările, nerăbdările și capacitatea de mirare a publicului dar și hrănindu-i mirarea copilăroasă, bucuria răsărită din cele mai mici, delicate momente și acest spirit ludic ce, cu siguranță, e una din rețetele salvatoare ale vieții.

Mai multe informații despre trupa Compagnia Baccala găsiți pe site-ul companiei

Bucurați-vă de magia firescului mic, ingenuu, ludic și cuceritor al spectacolului prin acest trailer



20
/10
/20

Editura Muzeului Național de Artă Contemporană și-a adăugat în colecție o nouă publicație „reper” pentru istoria vizualității contemporane din România, marcând astfel borna istorică a 30 de ani de la evenimentele lui decembrie 1989.

13
/10
/20

Expoziția-fenomen „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina, care-a fost deschisă timp de o lună în spațiul expozițional Arbor.art.room, perioadă în care s-a bucurat de un imens succes, s-a închis în „real“, dar iubitorii de frumos mai au o șansă să contemple „Cina cea de taină“ cu femei și alte lucrări care i-au încântat pe bucureșteni în această perioadă.

12
/10
/20

Maria Orosan-Telea condensează în spațiul Kunsthalle Bega Box sub numele Later Edit 13 evenimente cuprinse în programul „Draft” - un program curatorial despre proiecte artistice în stadiu de idee, parțial realizate sau replicabile la scară mai mare, desfășurat din 2018 în Biblioteca Pavilion din Timișoara.

05
/10
/20

O expoziție de fotografie, proiecții de filme, teatru, recital de saxofon – programul Institutului Cervantes din București pentru luna octombrie include o serie de evenimente artistice care evidențiază creativitatea și caracterul inovator al mediului artistic de limbă spaniolă, o formă de a marca Ziua Națională a Spaniei, celebrată pe 12 octombrie. Totodată, octombrie înseamnă și reluarea activităților cu prezență la sediul instituției, din Bulevardul Regina Elisabeta 38.

01
/10
/20

În ciuda restricțiilor contextului pandemic, 32.405 de persoane au participat la ediția a 7-a Art Safari, finalizată duminică noapte, probabil cel mai mare eveniment dedicat artei în România, unic ca amploare, concept și structură. Muzeul temporar, deschis pentru două săptămâni, de data aceasta în Victoria Tower, a ocupat cu artă o suprafață de 6.000 de metri pătrați și a găzduit 800 de opere în valoare totală de peste 12 milioane de euro.

28
/09
/20

Când arta devine o formă de a pătrunde dincolo de vizibil, în adâncurile nevăzute ale ființei, artistul accede la o conectare profundă cu el însuși prin accesarea părților nevăzută ale Sinelui. Creația capătă un substrat mult mai profund, iar artistul devine mai mult decât un simplu imitator al conținutului realității. Cel care lasă emoția să se manifeste pe pânză, invită privitorul spre expresivități și trăiri care compun un întreg ansamblu de stări ale creatorului.