Publicaţia Indiewire laudă noul film al lui Corneliu Porumboiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/publicatia-indiewire-lauda-noul-film-al-lui-corneliu-porumboiu/

Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism“, proiectat în competiţia Festivalului de la Locarno, reprezintă „cinema-ul românesc în cea mai pură formă“, fiind însă „puţin probabil să fie lansat în cinematografe“, scrie publicaţia Indiewire.

Un articol de Corina Vladov|12 august 2013

Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism“, proiectat în competiţia Festivalului de la Locarno, reprezintă „cinema-ul românesc în cea mai pură formă“, fiind însă „puţin probabil să fie lansat în cinematografe“, scrie publicaţia Indiewire.

„Oricine a urmărit direcţiile din cinematografia mondială în ultima decadă a remarcat tendinţele stilistice apărute în Noul val românesc, care a câştigat capital de imagine în 2008, cu aclamatul «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile», unul dintre numeroasele filme româneşti care arată o predilecţie pentru cadre lungi şi filmări în timp real. Însă, dacă regizorul «4,3,2», Cristian Mungiu, a avut mai multă expunere, el nu este atât de evident român precum Corneliu Porumboiu“, scrie publicaţia Indiewire.

Citiţi şi: VIDEO Hollywood Reporter: Noul film al lui Porumboiu – provocator şi în acelaşi spirit al Noului val românesc

Vorbind despre primele două lungmetraje ale lui Porumboiu – „A fost sau n-a fost“ şi „Poliţist, adjectiv“ -, Indiewire scrie că regizorul a excelat în „prezentarea înclinaţiilor estetice ale Noului val românesc în cea mai distilată formă“. Însă cel de-al treilea film, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism“, face ca cele două pelicule anterioare să fie marcate, prin comparaţie, de un „escapism superficial“.

Politică şi nuditate

Filmul – despre un regizor care are o aventură cu o actriţă ce joacă un rol secundar în filmul său şi decide să scrie în ultimul moment o scenă de nuditate pentru aceasta – este compus din aproximativ 17 cadre, multe dintre ele implicând discuţii despre tehnicile pe care însuşi Porumboiu le foloseşte în peliculele sale. De altfel, scrie Indiewire, în primul cadru lung, regizorul din film, Paul (Bogdan Dumitrache), vorbeşte despre „valoarea unui cadru lung”.

Citiţi şi FOTO/VIDEO Primele imagini din cel mai nou film al lui Corneliu Porumboiu, prezentat la Festivalul de la Locarno

Indiewire mai scrie că „Metabolism” conţine „numeroase momente care răsplătesc răbdarea” spectatorului, lăudând interpretarea actorilor. „Paul este o creaţie realizată splendid, tipul de vizionar aspirant pierdut în pretenţiile sale”, un soi de personaj întâlnit la regizorul coreean Hong Sang-soo.

Publicaţia adaugă că filmul lui Porumboiu poate părea, pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu cinematografia română contemporană, „o scufundare extrem de explicită într-o formă de narare distinct inovatoare”, adăugând că, „în cele din urmă, «Metabolism» este mai puţin incitant de vizionat decât un alt film realizat similar, unde munca vorbeşte de la sine, fără a apela la scuze“, notează Mediafax.

De asemenea, Indiewire este de părere că „pare puţin probabil ca filmul să fie lansat în cinematografe”. Filmul lui Corneliu Porumboiu, cu titlul întreg „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism”, îi prezintă în distribuţie pe Bogdan Dumitrache, Diana Avrămuţ, Mihaela Sîrbu şi Alexandru Papadopol şi a rulat în premieră mondială la Festivalul de la Locarno (7 – 17 august), vineri. Este una dintre puţinele pelicule din festival filmate şi proiectate pe peliculă de 35 mm.

Bogdan Dumitrache

Corneliu Porumboiu este unul dintre cei mai importanţi regizori din noua cinematografie românească, alături de nume precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu şi Radu Muntean. A luat premiul pentru debut Camera d’Or la Festivalul de Film de la Cannes în 2006, pentru „A fost sau n-a fost?”, o comedie despre cum a fost trăită revoluţia din 1989 într-un oraş de provincie. S-a întors la Cannes, în secţiunea Un Certain Regard, în 2009, cu „Poliţist, adjectiv”. Filmul a primit premiul FIPRESCI şi premiul juriului secţiunii Un Certain Regard.

Foto: © Festival del film Locarno / Massimo Pedrazzini

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.