Radu Afrim: „Aş sfătui un regizor să uite tot ce a învăţat în şcoală“
https://www.ziarulmetropolis.ro/radu-afrim-as-sfatui-un-regizor-sa-uite-tot-ce-a-invatat-in-scoala/

În această rubrică, personalităţi ale lumii culturale răspund la întrebarea: ce sfat i-aţi da unui tânăr care se află la început de drum? Iată ce a răspuns regizorul de teatru Radu Afrim:

Un articol de Judy Florescu|17 aprilie 2013

În această rubrică, personalităţi ale lumii culturale răspund la întrebarea: ce sfat i-aţi da unui tânăr care se află la început de drum?

Iată ce a răspuns regizorul de teatru Radu Afrim:

Mă feresc să dau sfaturi, în acelaşi timp ştiu că unii oameni au nevoie de ele. Eu nu am prea ştiut să ascult sfaturi. Îmi dau seama uneori că mi-ar fi fost mai uşor dacă aş fi ştiut să ascult oamenii mai atent. La începutul meseriei nu eşti prea subtil în arta de a-l asculta pe celălalt. Mai ales ca regizor. Da, am fost profesor de română,veneam dintr-un sistem de învăţământ bolnav, între timp doar aparatele îl mai ţin în viaţă, eram la catedră şi mă speria ideea că nu o să pot depăşi stadiul de informare al copilului, n-o să pot forma un om.

N-o să pot construi un om. Abia în teatru am învăţat că singur nu pot construi un om. Adică un personaj, cum îl numim total greşit. Pentru că din momentul în care îl numeşti personaj deja îi injectezi o doză de artificial, de livresc, deja îi îndeşi o halcă de istorie a teatrului în buzunarul de la blugi.

Cea mai mare greşeală a profesorilor de actorie e faptul că în şcoală construiesc „personaje“ cu studenţii. Lucrează timp de un semestru la construcţia unui om numindu-l „personaj cehovian“. Asta după ce în prealabil l-au convins pe student că lor li se potriveşte doar un anumit personaj şi că s-ar întoarce Cehov în mormânt dacă studentul respectiv ar juca alt personaj decât cel indicat de prof.

Profesorul le zice „Arkadina e aşa şi e aşa. Ea nu e aşa şi nici aşa. Şi nici nu poate fi“. Adică vorbeşte despre un personaj încărcat de istorie teatrală (şi infectat cu interpretările proaste ale actorilor mediocri) şi nu vorbeşte despre un om viu. Dar astea sunt detalii…

Cred că singurul sfat pe care l-aş da unui regizor ar fi să uite, să uite tot ce a învăţat în şcoală. Să înceapă în fiecare zi lecţia de la zero cu actorii pe care îi are în faţă. Şi să uite că există o istorie a teatrului imensă şi apăsătoare şi care-l reduce la o admiraţie paralizantă. Să conştientizeze că există sute de tendinţe în spectacolul contemporan şi că el e obligat să inventeze tendinţa cu numărul 101… asta le-aş spune astăzi, mâine cu siguranţă aş nega faptul că le-am cerut asta (râde).

Radu Afrim
regizor

Citiţi interviul integral, în Ziarul Metropolis: Radu Afrim: „Brâncuşi n-ar fi existat dacă n-ar fi plecat din România“

17
/02
/15

Revista americană The New Yorker marchează 90 de ani de la lansare prin publicarea unei nuvele a scriitorului japonez Haruki Murakami, intitulată "Kino", ediţia aniversară a revistei având nouă variante de coperte.

17
/02
/15

Ceainăria ARCUB găzduieşte joi, 26 februarie, de la ora 19.00, întâlnirea dintre autorul Radu Paraschivescu si omul de televiziune si de radio Luca Niculescu, în cadrul căreia vor dezbate tema "... în lume nu-s mai multe Românii". Discutia va fi completată de recitalurile solo, în aceeasi notă, ale naistei Cornelia Tihon.

16
/02
/15

Filmul "Eşkiya" (Banditul) în regia lui Yavuz Turgul, unul dintre cei mai cunoscuţi regizori şi scenarişti de film din Turcia, va deschide marţi, la Bucureşti, Săptămâna Filmului Turcesc.

16
/02
/15

Studii din neuroștiințe dovedesc că prichindeii vin pe lume echipați cu o structură neuronală pregătită pentru a decripta și învăța limbajul. Ce se întâmplă însă când aceștia nu sunt expuși deloc, greșit sau incomplet stimulilor verbali?

16
/02
/15

Biletele pentru 10 concerte din seria celor Camerale (Ateneul Român) s-au epuizat și 4 din seria Mari Orchestre (Sala Palatului) sunt în curs de epuizare, potrivit cifrelor furnizate de Eventim. Cele 25.000 de bilete pentru Festivalul Enescu 2015 vândute până la ora 12.30 PM reprezintă în jur de 55% din totalul celor 46.500 de bilete puse în vânzare luni dimineață, la ora 10.00 AM

16
/02
/15

Doi compozitori al căror destin artistic este legat prin relaţia conflictuală descrisă (în formă ficţionalizată) în celebra piesă de teatru „Amadeus” (şi în pelicula cinematografică omonimă) - MOZART şi SALIERI – şi doi muzicieni români de mare valoare - dirijorul CRISTIAN MĂCELARU şi violonistul ALEXANDRU TOMESCU - se întâlnesc pe scena Sălii Radio!

16
/02
/15

Federaţia Editorilor din România (FER) contestă proiectul de lege privind timbrul cultural, care presupune creşterea preţului cărţilor, luni urmând să aibă loc o serie de consultări cu reprezentanţii celor vizaţi de noile prevederi legislative, la Comisia de Cultură din Camera Deputaţilor.

16
/02
/15

Love stories, Ţarul Ivan îşi schimbă meseria, Sinucigaşul, Anonimul veneţian, Piesă pentru frate şi soră, Natură moartă cu nepot obez, Pescarul şi sufletul său, Scaunele, Voiajul domnului Perrichon, Drumul spre Mecca şi multe alte spectacole pe scenele teatrelor bucureştene în această săptămână.

13
/02
/15

Aflându-mă într-una dintre sălile Naţionalului bucureştean, am putut constata următoarele aspecte cu privire la spectacolul de teatru “Indipensabilii”. Declar pe propria răspundere şi semnez pentru conformitate.

13
/02
/15

Wish I Was Here / Rolul vieţii mele, comedia regizată de Zach Braff, are premiera în România azi, vineri, 13 februarie. Plasat pe o platformă online destinată strângerii de fonduri prin donaţii, filmul a reuşit să adune în numai trei zile suma de 2 milioane de dolari. După o lună se strânseseră 3,1 milioane $, adică jumătate din bugetul filmului.