Realitatea autonomă a corpurilor, într-o nouă expoziție la Galeria Estopia
https://www.ziarulmetropolis.ro/realitatea-autonoma-a-corpurilor-intr-o-noua-expozitie-la-galeria-estopia/

Galeria de artă Estopia din Bucureşti găzduieşte joi, 22 octombrie, între orele 16.00 şi 22.00, vernisajul expoziţiei „Corporealities. Uncertain Bodies” de Ada Muntean. Vizitatorii sunt aşteptaţi la expoziţia curatoriată de Irina Ungureanu până pe 21 noiembrie.

Un articol de Liliana Matei|21 octombrie 2020

Nicicând mai mult decât în lumea contemporană corpul nu a fost mai expus, mai explorat și exploatat, nicicând corporalitatea nu și-a adjudecat atâta libertate – iar termenul de corporeality, preluat din limba engleză și citit literal, pare chiar să desemneze o nouă dimensiune, aceea a unei autonomii și realități proprii a trupului. Seria de corporealități a Adei Muntean radiografiază exact această realitate autonomă a corpurilor, percepute contextual  – de la la corpul senzual la corpul sadomasochist, de la corpul fashion la cel diform, de la portretul istoric reintrepretat la autoportret, de la corpul simbiotic cu vegetalul, la corpul futurist și cel perisabil.

Trupurile reprezentate în această serie, subliniază Ada Muntean, descriu o realitate cunoscută fără a o delimita cu certitudine: de la o înșiruire de posibile tipologii sau caractere umane, la înfățișarea unei culturi sau a unei societăți, până la confesiunea unei istorii personale. Nota voit ambiguă a acestor ipostaze identitare se regăsește în intenția artistei de a crea un spațiu de reprezentare care să acumuleze cât mai multe valențe și nuanțe, de a tolera dualitatea și de a nu rezolva contrariile. De multe ori, trupul este un chip în lucrările Adei Muntean, și adesea el se află în metamorfoză și mișcare, tentat să ia alte și alte forme. Ce spun despre noi aceste corpuri în devenire? Ipostazele identitare cu caracter ambiguu și tranzitoriu sugerează vizual o dezintegrare, o dematerializare a trupului – iar ideatic personifică decadența existențială.

„Pentru mine”, spune Ada Muntean, „corpul reprezintă începutul și sfârșitul, elementul cel mai important în viața noastră fizică, ce descrie realitatea palpabilă la care ne raportăm. Corpul uman este piatra de temelie a explorării mele plastice. Mă raportez la el ca la un instrument conceptual și expresiv, menit a dezvălui complexitatea existenței umane contemporane într-o manieră directă, intensă și incisivă. Claviatura plastică pe care corpul uman o propune spre experimentare este din punctul meu de vedere infinită ca resurse și seducătoare ca posibilități. Explorarea corpului devine explorarea sinelui, iar explorarea sinelui devine explorarea lumii. Demersul artistic se transformă într-un gest cu o puternică încărcătură existențială, iar sondarea ipostazelor identitare capătă valențele unei analize sociale și ontologice contemporane”.

Ada Muntean s-a născut în 1987 la Cluj-Napoca, unde trăiește și lucrează. În 2009 a absolvit secția Grafică a Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, unde ulterior a obținut masteratul în 2011 și doctoratul în Arte Vizuale, în 2019. A beneficiat de burse universitare la Birmingham Institute of Art and Design, Marea Britanie și Jan Matejko Academy of Fine Arts din Cracovia, Polonia. În 2015 a urmat un internship la Peckham Platform din Londra, iar în 2016 la Galeria Plan B din Berlin. Între expozițiile personale se numără Relativity, duo show cu Andreea Anghel, Galeria Nano, Cluj-Napoca, Blackout.[Follow The White Rabbit], NEW NOW Art Space, Frankfurt și Sabotage: Deconstructing The Unforeseen – Camera, Centrul de Interes, Cluj-Napoca, în 2018; Dot Fever. Future Memories, duo show cu Mathias Bar, open studio Cluj; Fluid Identity, FIVE PLUS Art Gallery, Viena, în 2017, ș.a. A participat la numeroase expoziții și proiecte de grup, între care Blurred Is the New ID, Galeria Estopia, București, în 2020; Woman, All Too Woman, Muzeul de Artă din Timișoara, și Join the Dots, Imago Mundi, Salone degli Incanti, Trieste, Italia, în 2018; Process Terminus, Art Encounters, Timișoara; With | out Guidelines, Launloc Gallery, Cluj-Napoca și ARTOPIA, Viena, în 2017; Open16, Peckham Platform, Londra; Resurrected, FIVE PLUS Art Gallery, Viena; Learning & Unlearning – Înecați_Panta Rhei, Galeria Plan B, Cluj-Napoca în 2016 ș.a. În 2010 a expus în proiectul fotografic Superbia, în Noua Galerie a Institutului Cultural Român de la Veneția, prezentat în cadrul Bienalei de Arhitectură de la Veneția.

Urmând recomandările autorităților, expoziția va putea fi vizitată între orele 16.00  și 22.00, și, începând din 23 octombrie, potrivit programului normal al galeriei, sau cu programare. Expoziția va rămâne deschisă publicului până pe 21 noiembrie. Accesul în galerie se face respectând normele de distanțare socială. Masca este obligatorie, fie pe cea proprie, fie cea pusă la dispoziția fiecărui vizitator la intrarea în galerie.

29
/09
/22

Între 30 septembrie și 2 octombrie, în cadrul Nopții Albe a Galeriilor, va putea fi vizitată în sala Auditorium (nivel -1) a MARe/Muzeul de Artă Recentă (B-dul Primăverii nr. 15, București) LIVE, instalația de artă video realizată de artistul vizual Alex Manea (n. 1988), care combină cele două mari pasiuni ale acestuia: arta vizuala și filmele.

29
/09
/22

Muzeul-Atelier Școala de la Piscu, un proiect care valorifică inteligent patrimoniul local, inițiat de Virgil Scripcariu (sculptor) și Adriana Scripcariu (istoric de artă), se află printre câștigătorii premiilor European Heritage Awards / Europa Nostra Awards 2022, cele mai de seamă distincții pentru profesioniștii patrimoniului cultural european, în cadrul secțiunii „Educație, Formare și Meșteșug”.

23
/09
/22

Pe 25 septembrie și pe 1 și 2 octombrie, de la ora 19:00, NO RA – Femininul norilor revine la Muzeul Național al Literaturii Române (str. Nicolae Crețulescu nr. 8). Spectacolul, o instalație performativă inspirată din romanul cu puternice accente biografice ”Hipodrom” de Nora Iuga, prezintă în fața spectatorilor viața încercată, dar plină de lumină a uneia dintre cele mai iubite și apreciate autoare contemporane române: Nora Iuga.

23
/09
/22

The Future Lab este un proiect lansat de rețeaua Centrelor Cehe cu ocazia președinției Cehiei a UE în a doua jumătate a anului 2022. La București, programul va consta în 4 evenimente care abordează sustenabilitatea din diferite perspective - știință și greenwashing, design și inovare, comunități, infrastructură urbană și alimentație.

22
/09
/22

Romanian Jewelry Week 3.0 sărbătorește bijuteria contemporană între 5 și 9 octombrie cu expoziții, conferințe, workshop-uri de bijuterie și târguri și peste 190 de designeri români și internaționali care vor expune mii de creații de bijuterie. Ca în fiecare an, Romanian Jewelry Week oferă posibilitatea pasionaților de bijuterie să cumpere piesele preferate în cadrul Târgului de bijuterie ROJW 3.0 între 8 și 9 octombrie la Biblioteca Națională.

21
/09
/22

În perioada 26 septembrie – 14 octombrie 2022, Institutul Cultural Român de la Paris organizează expoziția „INTROSPECȚII/INTROSPECTIONS” a artiștilor români Suzana Fântânariu (pictură, grafică, instalații), Anca Szönyi Thomas (fotografie, mixed media) și Dorin Crețu (pictură, fotografie digitală). Curatori sunt Ludwig Otte și Anca Szönyi Thomas.

21
/09
/22

Pentru trei zile, 23-25 septembrie 2022, Asociația CRIES a pregătit un spațiu pentru o varietate de experiențe în ritm „la pas" și un program ce oferă multiple perspective despre legăturile dintre hrană, cultură și consum durabil, dorind să inspire comunitatea locală și să se lase inspirați de toate experiențele și acțiunile care ne permit să încetinim ritmul de consumare a resurselor noastre și ale planetei.

20
/09
/22

Goethe-Institut București este în căutare de minți creative pentru dezvoltarea unor jocuri video autentice, relevante din punct de vedere social. În acest scop, organizează un game jam inedit de 48 de ore hibrid, între 7 și 9 octombrie 2022. Dezvoltarea jocului se va desfăşura online iar cei din Bucureşti pot participa la evenimentul de deschidere la sediul Goethe-Institut.