Realitatea autonomă a corpurilor, într-o nouă expoziție la Galeria Estopia
https://www.ziarulmetropolis.ro/realitatea-autonoma-a-corpurilor-intr-o-noua-expozitie-la-galeria-estopia/

Galeria de artă Estopia din Bucureşti găzduieşte joi, 22 octombrie, între orele 16.00 şi 22.00, vernisajul expoziţiei „Corporealities. Uncertain Bodies” de Ada Muntean. Vizitatorii sunt aşteptaţi la expoziţia curatoriată de Irina Ungureanu până pe 21 noiembrie.

Un articol de Liliana Matei|21 octombrie 2020

Nicicând mai mult decât în lumea contemporană corpul nu a fost mai expus, mai explorat și exploatat, nicicând corporalitatea nu și-a adjudecat atâta libertate – iar termenul de corporeality, preluat din limba engleză și citit literal, pare chiar să desemneze o nouă dimensiune, aceea a unei autonomii și realități proprii a trupului. Seria de corporealități a Adei Muntean radiografiază exact această realitate autonomă a corpurilor, percepute contextual  – de la la corpul senzual la corpul sadomasochist, de la corpul fashion la cel diform, de la portretul istoric reintrepretat la autoportret, de la corpul simbiotic cu vegetalul, la corpul futurist și cel perisabil.

Trupurile reprezentate în această serie, subliniază Ada Muntean, descriu o realitate cunoscută fără a o delimita cu certitudine: de la o înșiruire de posibile tipologii sau caractere umane, la înfățișarea unei culturi sau a unei societăți, până la confesiunea unei istorii personale. Nota voit ambiguă a acestor ipostaze identitare se regăsește în intenția artistei de a crea un spațiu de reprezentare care să acumuleze cât mai multe valențe și nuanțe, de a tolera dualitatea și de a nu rezolva contrariile. De multe ori, trupul este un chip în lucrările Adei Muntean, și adesea el se află în metamorfoză și mișcare, tentat să ia alte și alte forme. Ce spun despre noi aceste corpuri în devenire? Ipostazele identitare cu caracter ambiguu și tranzitoriu sugerează vizual o dezintegrare, o dematerializare a trupului – iar ideatic personifică decadența existențială.

„Pentru mine”, spune Ada Muntean, „corpul reprezintă începutul și sfârșitul, elementul cel mai important în viața noastră fizică, ce descrie realitatea palpabilă la care ne raportăm. Corpul uman este piatra de temelie a explorării mele plastice. Mă raportez la el ca la un instrument conceptual și expresiv, menit a dezvălui complexitatea existenței umane contemporane într-o manieră directă, intensă și incisivă. Claviatura plastică pe care corpul uman o propune spre experimentare este din punctul meu de vedere infinită ca resurse și seducătoare ca posibilități. Explorarea corpului devine explorarea sinelui, iar explorarea sinelui devine explorarea lumii. Demersul artistic se transformă într-un gest cu o puternică încărcătură existențială, iar sondarea ipostazelor identitare capătă valențele unei analize sociale și ontologice contemporane”.

Ada Muntean s-a născut în 1987 la Cluj-Napoca, unde trăiește și lucrează. În 2009 a absolvit secția Grafică a Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, unde ulterior a obținut masteratul în 2011 și doctoratul în Arte Vizuale, în 2019. A beneficiat de burse universitare la Birmingham Institute of Art and Design, Marea Britanie și Jan Matejko Academy of Fine Arts din Cracovia, Polonia. În 2015 a urmat un internship la Peckham Platform din Londra, iar în 2016 la Galeria Plan B din Berlin. Între expozițiile personale se numără Relativity, duo show cu Andreea Anghel, Galeria Nano, Cluj-Napoca, Blackout.[Follow The White Rabbit], NEW NOW Art Space, Frankfurt și Sabotage: Deconstructing The Unforeseen – Camera, Centrul de Interes, Cluj-Napoca, în 2018; Dot Fever. Future Memories, duo show cu Mathias Bar, open studio Cluj; Fluid Identity, FIVE PLUS Art Gallery, Viena, în 2017, ș.a. A participat la numeroase expoziții și proiecte de grup, între care Blurred Is the New ID, Galeria Estopia, București, în 2020; Woman, All Too Woman, Muzeul de Artă din Timișoara, și Join the Dots, Imago Mundi, Salone degli Incanti, Trieste, Italia, în 2018; Process Terminus, Art Encounters, Timișoara; With | out Guidelines, Launloc Gallery, Cluj-Napoca și ARTOPIA, Viena, în 2017; Open16, Peckham Platform, Londra; Resurrected, FIVE PLUS Art Gallery, Viena; Learning & Unlearning – Înecați_Panta Rhei, Galeria Plan B, Cluj-Napoca în 2016 ș.a. În 2010 a expus în proiectul fotografic Superbia, în Noua Galerie a Institutului Cultural Român de la Veneția, prezentat în cadrul Bienalei de Arhitectură de la Veneția.

Urmând recomandările autorităților, expoziția va putea fi vizitată între orele 16.00  și 22.00, și, începând din 23 octombrie, potrivit programului normal al galeriei, sau cu programare. Expoziția va rămâne deschisă publicului până pe 21 noiembrie. Accesul în galerie se face respectând normele de distanțare socială. Masca este obligatorie, fie pe cea proprie, fie cea pusă la dispoziția fiecărui vizitator la intrarea în galerie.

29
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, la Teatrul Mic, sala Studio (Str. Gabroveni nr 57), are loc premiera piesei „Eu sunt propria mea soție”,  de Doug Wright, în regia Teodorei Petre, cu actorul Gabi Costin. Piesa este un One Man Show Gabi Costin care realizează o performanță incredibilă: interpretează aproape 40 de personaje foarte ușor de urmărit și savurat.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.