Rendez-vous pe Lună la Teatrul Mic sau despre visuri neîmplinite
https://www.ziarulmetropolis.ro/rendez-vous-pe-luna-la-teatrul-mic-sau-despre-visuri-neimplinite/

”Rendez-vous pe Lună”, de Alexandr Galin, în regia lui Gelu Colceag, a avut premiera pe 9 aprilie la Teatrul Mic din Bucureşti. Din distribuţie fac parte actorii Dan Condurache, Ruxandra Enescu, Claudiu Istodor alături de Valentina Popa, Ana Bianca Popescu, Beatrice Peter şi Raphaela Lei.

Un articol de Corina Dima|11 aprilie 2017

Dramaturgul contemporan rus Alexandr Galin este deseori comparat cu A. P. Cehov, prin felul în care textele sale combină realismul cu lumea metaforelor (cele mai cunoscute piese jucate în România sunt ”Stele în lumina dimineţii” şi ”Audiţia”). ”Rendez-vous pe Lună” (titlul originar este de fapt ”Rendez-vous în Marea ploilor”, text care a suferit numeroase transformări, autorul semnând până acum trei versiuni) aduce în faţa spectatorilor povestea tristă, grea, a ratării viitorului şi totodată a viselor neîmplinite.

Întreaga acţiune se petrece pe un poligon de antrenamente pentru  astronauţi, în Moscova – unde cu treizeci de ani în urmă, doi astronauţi, Vasili Bogdanov (Dan Condurache) şi Alexandr Trauguberg (Claudiu Istodor) făceau pregătiri pentru un zbor pe Lună (trebuiau să fie primii astronauţi care păşesc pe Lună, lucru care nu s-a mai întâmplat, misiunea fiind anulată). Ambii trăiesc cu amar eşecul misiunii selenare anulate – Bogdanov înecându-şi amarul în băutură şi petreceri (aflăm ulterior că tragedia este mai adâncă, fiul nu vrea să mai vorbească cu el iar soţia l-a părăsit de multă vreme) iar Trauguberg duce o viaţă monotonă, fără să aibă prea mult contact cu realitatea, este profesor (le vorbeşte studenţilor despre Univers, Cosmos şi Lună) şi are o soţie autoritară (care îl sună aproape din cinci în cinci minute).

Bogdanov vrea să îi facă o surpriză prietenului său, chemând un serviciu de escorte (Preotesele Moscovei) care încearcă să înveselească astmosfera prin dansuri deocheate, cântece şi poveşti (în ‘’meniu’’ au numere hilare precum ‘’can-can burlesca a la turca’’). Trauguberg (Claudiu Istodor), academicianul taciturn, nu este sensibilizat de dansurile şi cântecele fetelor, dar îl ating poveştile lor de viaţă. Fiecare dintre cele patru fete este nevoită să îşi ducă existenţa din banii câştigaţi la bordel, din motive variate – copii de crescut, datoriile unui tată către mafie etc. Academicianul află cu stupoare că una dintre fostele lui studente (îndrăgostită de el cu şapte ani în urmă, pe vremea când preda un curs în Novosibirsk) este în rolul de damă de companie. Aflat în lumea lui, profesorul nu îşi aduce aminte nicio întâmplare petrecută între cei doi  și niciun detaliu în legătură cu admiratoarea lui secretă.

Fiecare personaj de pe scenă duce cu el un vis neîmplinit, o poveste spulberată. Cei doi astronauţi rataţi care ar fi putut să fie primii oameni care păşeau pe Lună, matroana carismatică Rimma care pe vremuri a fost cântăreaţă de operă (a jucat în Carmen de Bizet şi se viseză pe scenă în fiecare seară), Inna care a renunţat la studenţie etc.

Poveştile acestora se construiesc cu greu, fragmentat. Textul lapidar (adus în zona vorbirii de zi cu zi), nu reuşeşte să sprijine drama, nu reuşeşte să extragă esenţa şi energia poveştilor. Replicile se consumă în conversaţii banale iar energia textului se pierde pe drum, nu are puterea să meargă mai departe, să construiască poveste, stare şi emoţie. Singura scenă care se conturează mai pregnant este cea în care fetele stau de vorbă şi deapănă întâmplări din propriile vieţi (textul capătă contur şi forţă prin poveste; apoi transmite şi cere empatie prin glasul actorilor).

Energia întregii piese este oglindită parcă de comportamentul lui Bogdanov (Dan Condurache) care este tot timpul cu capul plin de băutură, agitat (nu stă o clipă locului) şi îşi alimentează în permanenţă viciul (cară în buzunar o sticlă de plastic din care bea obsesiv, la câteva minute), face semne obscene, vorbeşte zgomotos, glumeşte grosier, înjură ca un birjar şi e pus pe distracţie cu fetele. O energie care îşi caută echilibrul, e plină de asperităţi, fragmentată, posibil din cauza unui text alungit pe două ore, care pierde concentrarea mesajului.

Actorii din prima linie (Dan Condurache, Ruxandra Enescu și Claudiu Istodor) surprind detaliile personajelor cu trecut zbuciumat şi prezent greu de învins.

În nebunia lui, Bogdanov face însă un gest frumos: plăteşte datoria Innei şi o eliberează pe acesta din bordel (‘’Am sponsorizat studiul Cosmosului în Rusia’’).

Scenografia semnată de Ioana Pashca creează dinamism într-un cadru selenar static, împietrit parcă în timp, cu personaje blocate iremediabil în trecut sau în prezent, care nu mai întrezăresc perspective optimiste. Proiecţiile video dinamice apar în planuri diferite, creând spaţialitate şi volume pe parcursul întregii piese. Acestea culminează cu scena de final unde stelele, aidoma visurilor noastre, se aştern peste tot, acoperind Luna, Galaxia, întreg Universul.

Rendez-vous pe Lună, Teatrul Mic

Regia Artistică: Gelu Colceag

Scenografia: Ioana Pashca

Muzica Originală: Jean-Victor Piloiu

Coregrafia: Furnica

Light Design: Daniel Klinger

Asistent Regie şi Montaj Video: Vlad Corbeanu

Pregatirea Muzicală: Nadia Trohin

Distribuţia:

Dan Condurache

Claudiu Istodor

Ruxandra Enescu

Ana Bianca Popescu

Doina Teodoru/ Raphaela Lei

Beatrice Peter

Valentina Popa

Din motive tehnice piesa se joacă într-o sală mică, tip atelier. Durata spectacol: 2 ore

14
/05
/15

Cea de-a 68-a ediție a Festivalului de la Cannes a început ieri, pe Coasta de Azur, cu filmul La Tête haute, în regia lui Emmanuelle Bercot. Timp de 12 zile, o selecție a celor mai bune producții noi, majoritatea în premieră mondială, rulează pe ecranele festivalului. Peste 30 dintre ele vor fi aduse pentru prima dată publicului din România, între 23 și 29 octombrie, la cea de-a șasea ediție Les Films de Cannes à Bucarest.

13
/05
/15

Cea de-a 68-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes începe astăzi, cele mai mari staruri din lume fiind aşteptate pe Croazetă, până pe 24 mai. Ediţia din acest an are şi o regulă strictă: pozele selfie sunt interzise pe covorul roşu.

13
/05
/15

Pe 23 mai 2015, la Bookfest, Editura Herg Benet va lansa volumul “Pălăria albastră şi alte povestiri”, semnat de Andrei Crăciun, poet, prozator şi, mai ales, colaborator al nostru, al ziarului Metropolis, unde semnează de un an şi jumătate cronici de teatru şi de cărţi şi de filme şi interviuri cu personalităţi din cultura noastră românească, aşa cum e ea.

13
/05
/15

Un spectacol de dans contemporan care a epuizat toate ipostazele umanității în fața unei divinități capricioase. Akram Khan Company a prezentat, în premieră pentru publicul din România, Kaash, vineri și sâmbătă seară, pe scena Teatrului Național București, în cadrul celei de a XVI-a ediții a Întâlnirilor JTI.

12
/05
/15

„Fazanul” a avut premiera pe 8 mai la Teatrul Nottara. Comedia bulevardieră, în regia tânărului Alexandru Mâzgăreanu, aduce pe scenă savoarea îndrăzneaţă a umorului burlesc. Timp de două ore, ispitele amoroase şi încurcăturile de situaţie se înlănţuie în ritmul alert al unui dans de samba.

12
/05
/15

Noul roman al lui Umberto Eco, Numărul zero, va fi lansat duminică, 24 mai, ora 15.00, la standul Editurii Polirom, din cadrul Salonului Internațional al Cărții Bookfest 2015. „Eco reconstruieşte, urmărind întîmplările prin care trec protagoniştii romanului, evenimentele cele mai putrede şi intrigile cele mai tulburătoare din istoria Italiei postbelice.” (Panorama)

12
/05
/15

 În luna mai, Merci Charity Boutique (MCB) împreună cu Acuarela Bufet organizează Charity Lunch #4 - un prânz pentru tine sau un cadou special oferit unui prieten, cu o personalitate pe care o admiră.