Retrospectiva Paul Călinescu la Cinemateca Eforie
https://www.ziarulmetropolis.ro/retrospectiva-paul-calinescu-la-cinemateca-eforie/

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare şi de promovare critică a cinematografiei româneşti, în parteneriat cu Arhiva Naţională de Filme şi cu Cinemateca Română.

Un articol de Liliana Matei|24 mai 2021

Proiectul își propune să readucă în atenția publicului cinefil filme românești din toate timpurile, grupate în programe distincte și prezentate de specialiști și de studenți din cadrul UNATC „I.L. Caragiale” din București, precum și din alte instituții de învățământ superior sau din afara acestora. În următorii ani vor fi organizate astfel diverse programe și retrospective, de multe ori cu filme greu disponibile și, deci, foarte rar văzute, în speranța lărgirii cunoașterii cu privire la istoria filmului românesc, dar și din nevoia de a readuce în atenția publicului contemporan filme și personalități artistice, neglijate, în mod inexplicabil, în ultimele decenii.

Primul program al acestui amplu proiect îi este dedicat lui Paul Călinescu, unul dintre pionierii cinematografiei din România. Timp de patru săptămâni, în fiecare sâmbătă și duminică de la ora 11, vor fi proiectate la Cinemateca Eforie toate filmele sale de ficțiune și o parte consistentă a documentarelor.

Proiectul „Arhiva Activă” a fost inițiat în anul 2020 de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la înființare. Primul program cu filme studențești digitalizare și remasterizate în cadrul acestuia, cuprinzând nouă scurtmetraje scurte din perioada 1966-1971, au fost prezentate în premieră la TIFF, în vara anului trecut, fiind apoi proiectate în București și urcate pe o platformă special dedicată pe site-ul www.unatc.ro. În afara revizuirii, în următorii ani, a întregii arhive de filme studențești pe suport de 16 și 35mm, cuprinzând aproximativ 2000 de titluri, proiectul își propune să identifice, să digitalizeze și să accesibilizeze mai multe tipuri de materiale de arhivă – fotografii, schițe de scenografie, lucrări de licență sau disertații, precum și documente administrative care reflectă evoluția pedagogică în domeniile artelor spectacolului și ale cinematografiei. De asemenea, prin programe precum Retrospectiva Paul Călinescu, desfășurate în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme sau cu alte instituții, își propune să contribuie la înțelegerea complexă și actualizată nu doar a istoriei UNATC, ci și a modurilor în care s-au constituit pe plan național multe dintre canoanele artistice și la promovarea unei viziuni critice și argumentate cu privire la fenomene specifice domeniilor artelor spectacolului și cinematografiei.

Născut la Galați în 1902, Paul Călinescu este angajat în 1934 ca funcționar în Ministerul de Finanțe și în paralel produce, regizează, filmează și montează în regim de cine-amator o serie de filme documentare pe 9,5 mm, pe care le proiectează împreună cu alți autodidacți entuziaști la berăria „Elveția” de pe strada Câmpineanu. Pasiunea pentru film, conjugată cu poziția sa profesională, îl determină să se implice activ în procesul de organizare a activității cinematografice a Oficiului Național de Turism (O.N.T.), înființat în 1936. Cele patru scurtmetraje de amator realizate de el servesc în acest demers ca demonstrații practice în favoarea utilității unei producții de film instituționalizate.

Numit în funcția de Șef al Serviciului Cinematografic al O.N.T., Călinescu este important în ceea ce privește consecvența apariției jurnalului de actualități, unde funcționează pe post de regizor, operator și monteur pentru subiectele de jurnal produse de O.N.T. și mai târziu de Oficiul Național al Cinematografiei. Dincolo de contribuția sa efectivă în realizarea jurnalelor de știri sau în inițierea unor cicluri de grupaje tematice pentru cinemagazin, precum culegerea „Români, cunoașteți-vă țara!” sau seria „Apărarea noastră” (din 1940), el este responsabil de organizarea globală a producției și a post-producției studioului, de aspectele administrative privind dezvoltarea instituțională a cinematografiei, și nu în ultimul rând de formarea de noi cadre profesioniste.

În anul 1936, în cadrul acordului de colaborare cu firma germană Tobis Klangfilm co-regizează, alături de Kurt Wesse o serie de trei scurtmetraje despre România („București, orașul contrastelor”, „Colțuri din România” și „Generația de mâine”), printre primele producții de film documentar ale O.N.T. și primele filme sonore ale lui Călinescu, care sunt distribuite de partenerul german în mai multe țări din Europa.

De numele său se leagă, în 1939, primul premiu important al cinematografiei române la nivel internațional, pentru documentarul „Țara Moților”, la Festivalul de la Veneția, urmat de un al doilea premiu la același festival, în 1941, pentru documentarul său de montaj „România în lupta contra bolșevismului”. În timpul războiului, aflat în funcția de Director Tehnic al ONC, Paul Călinescu realizează mai multe documentare de propagandă („Pagini din războiul nostru sfânt”, „Uzinele românești făuresc armele victoriei”), dar și filme turistice („Schi în Munții Făgăraș”, „Culesul viilor în România”), industriale sau de reclamă („Uzinele Malaxa”, „Atențiune, fragil!”).

În 1946 debutează ca regizor de ficțiune cu scurtmetrajul „Floarea reginei”, care este proiectat în premieră la Festivalul de la Cannes, și continuă să realizeze filme documentare angajate politic pentru noul regim („Agnita-Botorca”, „România pe drumul democrației populare”). În 1949, Călinescu semnează regia primului film de lungmetraj de ficțiune al cinematografiei de stat socialiste, „Răsună Valea”, cu care obține în anul următor Diploma de onoare la Festivalul de la Karlovy Vary. Între 1950 și 1952 este profesor de montaj la Facultatea de regie de film a Institutului de Artă Cinematografică din București și autorul primului documentar color produs de studioul Sahia, „Toamna în Deltă”. Până în 1964 mai regizează 4 lungmetraje de ficțiune, unele dintre ele mari succese comerciale, incluzând una dintre primele comedii ale noului regim, „Pe răspunderea mea” (1956) și trei adaptări cinematografice după autori români importanți, „Desfășurarea” (1954), după Marin Preda, „Porto Franco” (1961), după Jean Bart, și „Titanic Vals” (1964), după Tudor Mușatescu. Călinescu rămâne, de asemenea, implicat în administrația cinematografică, ca membru în consiliul Studioului Cinematografic București și, alături de Jean Georgescu, ca artizan al viitoarei Asociații a cineaștilor din România (ACIN).

Programul Retrospectivei „Paul Călinescu” la Cinemateca Eforie

Sâmbătă 29 mai

ora 11

Pe răspunderea mea (1956)

Duminică 30 mai

ora 11

Răsună valea (1949) /

Agnita Botorca (1947)

Sâmbătă 5 iunie

ora 11

Scurtmetrajele lui Paul Călinescu

Cum se face un reportaj cinematografic (1940) / Floarea reginei (1946) / Toamna în deltă (1951) / La un punct de agitație (1952)

Duminică 6 iunie

ora 11

Desfășurarea (1954)

Sâmbătă 12 iunie

ora 11

Program cu documentare de Paul Călinescu (partea 1)*

Țara Moților (1939) / 10 mai 1939 (1939) / Uzinele Malaxa (1940) / Colțuri din România (1936) / Pagini din războiul nostru sfânt (1942) / Atențiune, fragil! (1944)

Duminică 13 iunie

ora 11

Program cu documentare de Paul Călinescu (partea 2)*

Expoziția-târg a industriei românești (1934) / București, orașul contrastelor (1936) / Generația de mâine (1936) / Paradisul Cisnădioarei (1938) / Împrumutul de aur (1945) / România pe drumul democrației populare (1948)

Programele au fost realizate în cadrul Cineclubului OWR, fiind prezentate până acum exclusiv online în martie-aprilie 2021

Sâmbătă 26 iunie

ora 11

Porto Franco (1961)

Duminică 27 iunie

ora 11

Titanic Vals (1964)

Biletele pot fi achiziționate pe platforma Eventbook, sau la casa de bilete a Cinematecii Eforie. Prețurile sunt: 10 lei pentru adulți și 5 lei pentru studenți și pensionari.

Proiectul e coordonat de Andrei Rus, Ana Szel, Gabriela Filippi, din partea UNATC „I. L. Caragiale” și de către Ana Ivan, Ruxandra Fulger și Bogdan Movileanu din partea Arhivei Naționale de Filme – Cinemateca Română.

Programul e parțial finanțat în cadrul unui program FDI pentru internaționalizare coordonat de prorectorul Alex Sterian.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.