RINOCERII de Eugène Ionesco, un spectacol de Robert Willson, online, în TEATROTECA TNC
https://www.ziarulmetropolis.ro/rinocerii-de-eugene-ionesco-un-spectacol-de-robert-willson-online-in-teatroteca-tnc/

Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova continuă seria marilor producţii prezentate în TEATROTECA TNC, difuzând pe pagina oficială de facebook – www.fb.com/tncms.oficial – un alt mare spectacol produs la Naţionalul craiovean: RINOCERII de Eugène Ionesco, un spectacol emblematic semnat de Robert Willson, la invitaţia directorului de atunci al instituţiei, Mircea Cornişteanu. Spectacolul va putea fi vizionat duminică, 31 mai 2020, ora 19:00.

Un articol de Petre Ivan|20 mai 2020

Robert Wilson, autor al mai multor spectacole eveniment pe marile scene ale lumii, a montat la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova capodopera dramaturgiei ionesciene, în anul 2014: „La 44 ani după ce Ionesco mi-a sugerat să-i regizez o piesă, am de­cis să fac față acestei provocări. Pentru mine, există două caracteristici în scrierile sale, care sunt izbitoare: desigur, absurdul și un incredibil simț al umorului. El râdea întotdeauna. Nu ar trebui să facem teatru, dacă nu putem râde”, spunea Robert Wilson, cel pe care marele dramaturg francez de origine română Eugène Ionesco l-a numit cândva „cel mai important regizor american”.

Robert Wilson, personalitate artistică complexă – regizor, actor, scenograf, designer de  lumini și sunet, arhitect, pictor – este creatorul unor spectacole care au reinventat limbajul scenic în a doua jumătate a secolului al XX-lea. The New York Times l-a descris pe Robert Wilson drept „o figură impozantă într-o lume a teatrului experimental și un explorator al utilizării timpului și spațiului pe scenă.” Născut în Waco, Texas, Wilson este unul din cei mai importanți artiști vizuali și de teatru. Opera sa pentru scenă include în mod neconvențional o varietate largă de medii artistice incluzând dansul, mișcarea, lumina, sculptura, muzica și textul. Imaginile compuse de Wilson sunt frapante din punct de vedere estetic și încărcate emoțional, iar spectacolele sale sunt aclamate deopotrivă de criticii de teatru și de publicul din întreaga lume.

Opera lui Wilson este enormă. El nu se reclamă de la celebrul slogan small is beautiful, ci dimpotrivă, el vede mare şi simte imens. Aceasta îl defineşte pe el, artistul care a spart cadrele temporale normative pentru a lăsa publicul să plonjeze în adevărate voiaje în timp, zile şi nopţi. E o operă a unui mare descoperitor, dar e şi o operă ce traduce, pentru a parafraza o frază care-i e dragă, graful inimii sale.”

George Banu, Robert Wilson: de la actorul fără umbră la umbra actorului

La Craiova, Robert Wilson a fost însoțit de o echipă de colaboratori cu care lucrează de obicei pentru spectacolele sale: dramaturgul Konrad Kuhn (Austria), creatorul de costume Jacques Reynaud (Franța), co-regizorii Tilman Hecker (Germania) și Charles Chemin (Franța), light-designerii A.J. Weissbard (Italia) şi John Torres (Canada), video-artistul Tomek Jeziorski (Polonia) și compozitorul Adam Lenz (SUA). Acestora li s-au adăugat, din România, regizorul Bobi Pricop (asistent de regie), scenografii Adrian Damian (asistent decor), Adriana Dinulescu (asistent costume), Gina Călinoiu (stage manger).

S-a spus că teatrul lui Wilson este unul al „sculpturilor mobile”, că actorul este mai ales formă în geometria fină a regizorului, una cu retorică proprie, alternare de spațiu și nonspațiu, plin și gol, pe care decorul invadat de lumini savante o ilustrează. Spectacolul de la Craiova al arhitectului Wilson, o suită de tablouri vivante, uluiește prin frumusețea formelor. Un scaun agățat într-o scenă, un receptor suspendat într-o alta, vrafuri de hârtii mototolite în următoarea, platforme cu scări, un divan alb cu tăietură modernă, cu același spătar în care golul a înlocuit materia, toate anulează convenția dramatică bazată pe iluzie, personaj și empatie pentru a o înlocui cu o retorică vizuală de sine stătătoare.

Cristina Rusiecki, Revista Cultura 

Rinocerii este un spectacol avangardist, regizorul Robert Wilson mizând pe imaginea plastică drept formă de expresie artistică. Prin armonia și echilibrul pictural, prin precizia gestului și ritmul perfect stăpânit al mișcării, spectacolul Rinocerii devine un dans al culorii, emoţia stârnită fiind comparabilă aceleia în care-l savurăm pe Dali, Mondrian, Magritte. 

Noua montare de la Teatrul Național din Craiova este un triumf. Wilson este un pictor, un arhitect şi un artist al scenei vizuale. Are un auz fin pentru genul de muzică ce se repetă în minte la mult timp după ce s-a oprit în difuzoare. Producţia a avut numeroase momente vizuale şi auditive memorabile, dar pentru mine, cea mai impresionantă trăsătură a fost caracterizarea echipei de actori de la Craiova. Fiecare actor a oferit o vinietă personală care a fost amuzantă, precisă, şi cu un simţ al ritmului interior ce dădea impresia unui dans viu. Bérenger chiar semăna cu Ionesco, pe care l-am cunoscut o dată când l-am rugat să ia parte la conferinţa din Londra, şi ale cărui curtoazie şi gravitasfolosite pentru efect comic, mi-au rămas în minte de atunci.

John Elsom, SpectActor – revista Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova

Distribuția spectacolului este alcătuită din excepționalii actori ai Teatrului Național „Marin Soresccu” din Craiova: Ilie Gheorghe, Valentin Mihali, Iulia Lazăr, Claudiu Bleonţ, Valer Dellakeza, Tamara Popescu, Angel Rababoc, Nicolae Poghirc, Raluca Păun, Monica Ardeleanu, George Albert Costea, Cosmin Rădescu, Constantin Cicort, Mirela Cioabă, Dragoș Măceșanu, Iulia Colan, Ion Colan, Corina Druc, Alex Calangiu, Romanița Ionescu, Geni Macsim, Claudiu Mihail, Natașa Raab, Adrian Andone, Marian Politic, Eugen Titu, Cătălin Vieru, Cosmin Dolea, Anca Maria Ghiță,  Costinela Ungureanu.

Durata spectacolului:  90 minute.

Foto: Adi Bulboacă

Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova

web: https://tncms.ro

facebook: https://www.facebook.com/tncms.oficial

instagram: https://www.instagram.com/teatrulnationalcraiova

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.