Şase filme realizate de tineri regizori din România, în competiţia Festivalului „Ceau, Cinema!”
https://www.ziarulmetropolis.ro/sase-filme-realizate-de-tineri-regizori-din-romania-in-competitia-festivalului-ceau-cinema/

Trei documentare şi trei filme de ficţiune, realizate de tineri cineaşti din România, vor face parte din competiţia celei de-a opta ediţii a Festivalului „Ceau, Cinema!” de la Timişoara, care va avea loc între 15 şi 18 iulie.

Un articol de Liliana Matei|28 mai 2021

Cele trei documentare sunt „Noi împotriva noastră” (2020), de Andra Tarara, „Casa cu păpuşi” (2020), de Tudor Platon, şi „Copii pierduţi pe plajă” (2020) de Alina Manolache.

Cele trei lungmetraje de ficţiune care completează competiţia sunt „Spirala” (2020), de Cecilia Felméri, „Mia îşi ratează răzbunarea” (2020) de Bogdan Theodor Olteanu, şi „Otto Barbarul” (2020) de Ruxandra Ghiţescu, ultimele două fiind anunţate anterior.

Filmul câştigător al Trofeului „Răzvan Georgescu”, acordat de Vitas România, va fi decis de un juriu format din trei reprezentanţi cunoscuţi ai sectorului cultural independent din Timişoara: Christine Cizmaş, co-fondator şi actor la Auăleu, Răzvan Cornici, membru al colectivului artistic Balamuc (loc de joacă ș-altele), şi Raluca Selejan, co-fondator al Librăriei La Două Bufniţe.

„Prin selectarea în competiţie a şase filme realizate de regizori aflaţi încă la început de drum, Ceau, Cinema! îşi propune să susţină cinematografia tânără din România, puternic afectată de criză. Am vrut un echilibru între filme de ficţiune şi documentare, pentru a marca la rândul nostru perioada fastă prin care trece documentarul românesc. De asemenea, ne-am gândit şi la sectorul cultural independent timişorean, aşa că am invitat în juriu trei dintre cei mai activi reprezentanţi ai săi”, spun organizatorii.

În „Noi împotriva noastră”, regizoarea Andra Tarara, aflată la primul lungmetraj, şi tatăl său iau câte o cameră şi se filmează reciproc, prilej de a discuta despre schizofrenie, trecutul lor şi propriile concepţii despre fericire. Filmul a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film Documentar Ji.hlava.

„Casa cu păpuşi”, debutul în regie al directorului de imagine Tudor Platon, este o incursiune într-un univers special: vacanța anuală a unor femei de 70 de ani într-o vilă pe Valea Oltului. Departe de bărbați și de lumea dezlănțuită, Cica, Nana și prietenele lor împletesc pofta de viață cu amintirile, melancolia cu veselia, bârfele cu bancurile. Totul pentru a întreține iluzia că pentru ele timpul nu a trecut și că sunt aceleași fete tinere, frumoase și îndrăgostite din urmă cu 50 de ani. Filmul a fost inclus în competiţia de documentare a Festivalului de la Sarajevo.

În „Copii pierduţi pe plajă”, primul său lungmetraj, regizoarea Alina Manolache porneşte în căutarea tinerilor care s-au rătăcit pe plajă în copilărie şi foloseşte asta ca pretext pentru a face portretul generaţiei de 30 de ani. Filmul a avut premiera la Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

Selectat la festivalurile de la Varşovia, Salonic şi Cairo, „Spirala”, o coproducţie ungaro-română, este debutul în ficţiune al Ceciliei Felméri, cineastă maghiară din România. Viaţa unui bărbat care trăieşte fericit alături de soţie la marginea unui lac ia o turnură dramatică într-un moment de neglijenţă. Filmul este o dramă psihologică despre încercarea de desprindere de trecut şi despre cum ciclurile vieţii şi ale naturii sunt legate între ele.

Prezent la festivalurile de la Varşovia şi Premiers Plans de la Angers, „Mia își ratează răzbunarea” este al doilea lungmetraj al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, realizat în regim independent. După o despărțire violentă, Mia, o tânără actriță, e hotărâtă să se răzbune pe fostul iubit. Pe măsură ce planul ei se conturează, Mia şi grupul său de prietene redefinesc noțiunea de feminitate.

În „Otto Barbarul”, debutul regizoarei Ruxandra Ghiţescu, un adolescent punk în vârstă de 17 ani se confruntă cu pierderea iubitei. Otto devine captiv într-un cerc vicios creat de părinți, bunicul său, mama iubitei sale și ancheta derulată de serviciile sociale. Pentru a supraviețui, tânărul trebuie să-și înfrunte sentimentele și vinovăția. Filmul a avut premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.