Şerban Pavlu şi Emanuel Pârvu, premiaţi la Sarajevo: „Nu ne aşteptam”
https://www.ziarulmetropolis.ro/serban-pavlu-si-emanuel-parvu-premiati-la-sarajevo-nu-ne-asteptam/

Corespondenţă de la Sarajevo de Ionuţ Mareş: Şerban Pavlu şi Emanuel Pârvu au fost premiaţi joi seară la Festivalul de Film de la Sarajevo, cu „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”. Primul pentru cel mai bun actor, iar al doilea pentru cel mai bun regizor.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 august 2017

„Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor” a avut premiera mondială în competiţia cele de-a 23-a ediţii a Festivalului de Film de la Sarajevo (11-18 august), unde a concurat cu alte şase lungmetraje de ficţiune din zona balcanică.

Şi unde a câştigat două trofee: Premiul de regie, pentru Emanuel Pârvu şi Premiul pentru cel mai bun actor, pentru Şerban Pavlu.

Filmul este debutul în regia de lungmetraj a lui Emanuel Pârvu şi este povestea unui bărbat dintr-un sat izolat de munte, căruia îi moare soţia şi care încearcă să îţi păstreze cu orice preţ fata de la orfelinat pe care a avut-o în grijă timp de opt ani.

Doru, personajul principal, este interpretat de actorul Șerban Pavlu, iar alături de el mai joacă actori precum Ana Radu, Florin Zamfirescu, Adrian Titieni, Dan Aștilean, Radu Gabriel, Rodica Negrea, Ion Sapdaru, Mişu Dinvale, Vlad Corbeanu, Lucian Ghimiși, Costel Cașcaval, Radu Zetu sau Alexandru Mavrodineanu. Imaginea este semnată de Silviu Stavilă.

„Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor” este un film independent, produs de Miruna Berescu, prin FAMart Productions. Filmul este coprodus de Dan Chișu, prin DaKINO Productions și de Ceramus Film.

Cel mai bun film din competiţie a fost desemnat lungmetrajul georgian „Scary Mother”, realizat de regizoarea Ana Urushadze. Cea mai bună actriţă a fost aleasă Ornela Kapetani, din filmul albanez „Daybreak” (r. Gentian Koçi). Iar filmul bulgar „Directions”, de Stephan Komandarev, a fost recompensat cu o menţiune specială a juriului pentru întreaga distribuţie.

Ziarul Metropolis a stat de vorbă cu Şerban Pavlu şi Emanuel Pârvu despre importanţa celor două premii, imediat după ceremonia de închidere a Festivalului de la Sarajevo.

Şerban Pavlu:

Către toţi studenţii la actorie, către toţi actorii în devenire, către toţi tinerii actori: se poate. Dacă vrei cu adevărat şi crezi cu adevărat, se poate. Noi am făcut acest film cu nimic şi, pur şi simplu, având încredere. Ar fi fost de ajuns şi doar dacă ajungeam în selecţia oficială. Dar faptul că s-au şi câştigat premii e total dement.

Sunt şocat (de premiul câştigat – n.r.). Am mai fost aici, cu „Toată lumea din familia noastră” (r. Radu Jude), şi e oricum fantastic că vii înapoi într-un festival destul de mare şi de serios.

Nu mă aşteptam. Pur şi simplu nu mă aşteptam. E total, total, total neaşteptat. Nu ştiu să spun de ce, dar nu mă aşteptam. Nu am crezut.

Emanuel Pârvu:

Absolut fabulos. Sunt a doua oară la Sarajevo şi deja am luat „Inima Sarajevo” (denumirea trofeului – n.r.) ca cel mai bun regizor. Mi-a intrat în inimă acest oraş. Sper să mă întorc la Sarajevo tot cu un film în competiţie. E absolut minunat. Nu mă aşteptam.

Înseamnă foarte mult. Ca debutant, îţi dă aripi să continui. E o confirmare că credinţele tale despre cinema nu sunt greşite şi că există oameni pe planeta asta care fac cinema şi apreciază îndrăzneala, acest tip de tăietură, acest tip de montaj, lucruri care ţin de fapt de cinema. Am sperat foarte mult să le vadă cineva. E un film atipic. E un film antispectacular. Nu e un film uşor. Doar poţi să speri că există oameni pe lumea asta care se uită şi apreciază acest tip de cinema de artă, care nu e chiar atât de vandabil.

De când a fost anunţată selecţia, m-am apucat de scris pentru al doilea lungmetraj. Îţi dă o confirmare. E foarte frumos să îţi spună lumea că ai un film bun, dar e foarte ciudat să îl ţii acasă în sertar şi să te uiţi doar cu prietenii tăi. Atunci când vine o competenţă, recunoscută ca o competenţă în domeniu, să îţi spună: „da, e bine ce faci”, acest lucru nu poate fi măsurat în cuvinte.

 

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.