Spectacolele Teatrului Evreiesc de Stat, la 79 de ani de la Pogromul legionar la București
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolele-teatrului-evreiesc-de-stat-la-79-de-ani-de-la-pogromul-legionar-la-bucuresti/

Teatrul Evreiesc de Stat comemorează 79 de ani de la Pogromul de la Bucureşti, din 21-23 ianuarie 1941.

Un articol de Liliana Matei|17 ianuarie 2020

Desfăşurat pe fondul Rebeliunii Legionare – conflictul deschis dintre generalul Ion Antonescu şi Mişcarea Legionară – acest episod reprezintă unul dintre momentele de apogeu al practicilor antisemite. Tragicul eveniment a fost alcătuit dintr-o serie de acte violente și crime împotriva evreilor din Capitală. Bilanţul final cuprinde peste 120 de morţi, majoritatea macabrelor asasinate fiind comise în pădurea Jilava – unde au fost înregistrați 90 de morți – precum şi la Abator, pe şoselele Fundeni şi Pantelimon. De asemenea, Centrele legionare şi Poliţia Capitalei au fost transformate în adevărate centre de tortură.

Binecunoscut în memoria colectivă este destinul rabinului Herșcu Gutman şi al fiilor săi. Cei trei au fost ridicați de la domiciliu de către Poliția Legionară și duși cu forța în pădurea Jilava, acolo unde cei doi fii ai săi – Iancu și Iosef Gutman – au fost executați. Pe lângă pierderile de vieți omenești se numără și cele materiale, în timpul celor trei zile fiind jefuite şi devastate: Templul evreilor de rit spaniol din strada Negru Vodă, Sinagoga Beyth Hornidraş Vechiu din Calea Moşilor, Templul Podul Mogoşoaia din str. Atena, Templul Coral din str. Sf. Vineri, Templul Fraterna din str. Mămulari şi Sinagoga Mare din str. Vasile Adamache.

Templul Cahal Grande, o bijuterie arhitectonică, a fost complet devastat, arzând complet, în urma incendierii de către comandourile legionare. Conform datelor Federației Uniunilor de Comunități Evreiești, pagubele materiale includ peste 1.200 de imobile evreiești, dintre care 25 de temple și sinagogi din Capitală, care aveau să fie devastate, fie incendiate de trupele legionare.

BUCUREȘTI 41 – TUR RETUR

Teatrul Evreiesc de Stat a programat în această perioadă două spectacole care omagiază memoria victimelor Pogromului de la București și Holocaustului:

* BUCUREȘTI 41 – TUR RETUR, un scenariu de Andreea Chindriș, Alexa Băcanu și Alexandru Berceanu, regia Alexandru Berceanu – marți, 21 ianuarie, ora 19.00 (spectacol itinerant).

* LUMINILE GHETOULUI (foto sus), scenariul și regia Andrei Munteanu – joi, 23 ianuarie, ora 19.00.

08
/02
/24

Seria SWORDS - Spoken Word Sessions continuă cu un nou episod ce îi are ca invitați pe Cosmina Moroșan & Anticorp Solar, Cristina Bordeanu, Cătălina Matei și Lucian Brad, într-un eveniment moderat de Cosmin Perța – duminică, 11 februarie, de la ora 19:30, la Control Club. Performance-urile vor fi completate de un set audio-vizual de Iulian Morar.  

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.