STOP CADRU la filmări. O expoziție de Silviu Gheție
https://www.ziarulmetropolis.ro/stop-cadru-la-filmari-o-expozitie-de-silviu-ghetie/

Privirea lui Silviu Gheţie este o altfel de privire asupra Noului Cinema Românesc. Una din culisele sale. Prin picturalitatea lor şi prin expresivitatea personajelor din faţa obiectivului, fotografiile sale concurează cu imaginile din filmele a căror realizare artistul a fost chemat să o înregistreze pentru totdeauna.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2015

Ce este fotografia din timpul turnării unui film? Este o imagine artistică ce surprinde două realități. Oferă un joc dublu, pentru ca în final să-și câștige propria voce, distinctă.

Pe de o parte, astfel de fotografii de pe platourile de filmare înregistrează frânturi din realitatea ficțională (!) livrată de filmul aflat, la acel moment, încă în faza de construcție. Unele personaje sunt cele regăsibile ulterior în film, fotografiate în ipostaze asemănătoare, dar totuși diferite, de cele din viitoarea peliculă.

Apoi, sunt numeroasele și nevăzutele personaje din spatele camerei de filmat și din echipa tehnică, în frunte cu regizorul. Fotografiile de la filmări surprind astfel, pe de altă parte, realitatea unui proces artistic. Un making-of din instantanee.

expo silviu ghetie (6)

Acestea sunt câteva din mizele propuse de excelenta expoziție inspirat intitulată „Stop Cadru”, a fotografului Silviu Gheție, organizată, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, în cadrul celei de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

„Stop Cadru” adună zeci de fotografii de pe platourile câtorva filme românești celebre ale ultimilor ani (2004-2014), pornind de la „Aferim”, al lui Radu Jude, căruia îi este dedicată una din sălile expoziției, și continuând cu „Legături bolnăvicioase”, de Tudor Giurgiu, „Boogie”, de Radu Muntean, „Eu când vreau să fluier, fluier”, de Florin Șerban, „Loverboy”, de Cătălin Mitulescu, „Toată lumea din familia noastră”, de Radu Jude, și „Box”, de Florin Șerban, încă nelansat în cinematografe.

Privirea lui Silviu Gheție este o altfel de privire asupra Noului Cinema Românesc. Una din culisele sale. Prin picturalitatea lor și prin expresivitatea personajelor din fața obiectivului (figuranți, actori, regizor, director de imagine), fotografiile concurează cu imaginile din filmele a căror realizare artistul a fost chemat să o înregistreze pentru totdeauna.

expo silviu ghetie (3)

Pentru cinefili și pentru iubitorii Noului Cinema Românesc, fotografiile lui Silviu Gheție sunt delicii care îmbogățesc tabloul general asupra filmelor ultimilor ani. Dă la o parte cortina de deasupra unui proces, altfel, inaccesibil.

Dar aceste instantanee nu sunt doar fragmente de informație și pete de culoare. Sunt opere de artă create pe seama realizării unor opere cinematografice. Vedem figuranți și actori în momente de respiro, în cadrul pregătirilor sau chiar în timpul filmării propriu-zise.

expo silviu ghetie (2)

Și, mai semificativ, regizorii sunt surprinși în plin proces pentru ceea ce va fi viitorul film: Radu Muntean discutând cu un copil din distribuție, Radu Jude și Tudor Giurgiu mergând îngândurați printre decoruri și sub privirile figuranților, Florin Șerban oferindu-le indicații actorilor sau Cătălin Mitulescu luându-și un moment de repaus lângă o cameră de filmat.

Vernisajul expoziției „Stop Cadru” va avea loc joi, 4 iunie, la ora 17.30, în prezența fotografului Silviu Gheție.

 



12
/11
/21

Este migrarea online o amenințare pentru arta contemporană? Metaverse-ul bate la ușă și, de data aceasta, nu ca spațiu versatil dintr-un roman cyberpunk. Facebook ne asigură că o simplă logare cu datele personale ne va așterne realitatea virtuală la picioare. Școala, muzeul și locul de muncă vor deveni accesibile de pe propria canapea. Întrebarea ar fi, însă: ne dorim cu adevărat asta?

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..