Stradivarius nu mai este regele incontestabil al viorilor – studiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/stradivarius-nu-mai-este-regele-incontestabil-al-viorilor-studiu/

Reputaţia sonorităţii inegalabile a viorilor Stradivarius, instrumente muzicale italiene fabricate în urmă cu 300 de ani, este serios afectată de un test realizat de violonişti cu reputaţie mondială, care au preferat, în majoritatea lor, sonoritatea oferită de instrumentele moderne.

Un articol de Petre Ivan|9 aprilie 2014

Reputaţia sonorităţii inegalabile a viorilor Stradivarius, instrumente muzicale italiene fabricate în urmă cu 300 de ani, este serios afectată de un test realizat de violonişti cu reputaţie mondială, care au preferat, în majoritatea lor, sonoritatea oferită de instrumentele moderne.

Pentru acest experiment, cercetătorii francezi au utilizat 12 viori: şase moderne şi şase vechi, dintre care cinci erau Stradivarius. Ei au cerut muzicienilor să aleagă acea vioară care le plăcea cel mai mult şi cu care ar fi preferat să cânte într-un turneu de concerte, notează Mediafax.

Violoniştii au testat toate instrumentele într-o sală de concerte de 300 de locuri şi, apoi, într-o sală mai mare din Paris, au precizat autorii acestui studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Fiecare sesiune de testare a durat peste o oră, iar muzicienii nu puteau să identifice vizual instrumentele, întrucât cele noi fuseseră tratate pentru a părea vechi.

Autorii studiului, printre care s-a aflat şi Claudia Fritz de la Institutul Jean le Rond d’Alembert din Paris, au precizat că şase din 10 instrumentişi au ales o vioară modernă ca instrument preferat. Unul dintre acele instrumente moderne s-a detaşat, de altfel, în fruntea preferinţelor participanţilor.

Atunci când au comparat calităţile viorii alese în cadrul acestui test cu fosta lor vioară preferată, muzicienii au spus, în majoritatea lor, că instrumentul nou era superior.

Niciunul dintre cei 10 violonişti nu a ghicit vârsta instrumentelor testate şi nu a putut să facă diferenţa între viorile vechi şi cele moderne.

Rezultatele studiului contrazic opinia, considerată până acum de necontestat, potrivit căreia viorile Stradivarius au calităţi tonale ce nu pot fi egalate de instrumentele moderne, afirmă autorii studiului.

Stradivarius

Realizate de maestrul artizan Antonio Stravidarius, în secolul al XVII-lea, aceste viori valorează multe milioane de dolari

„MacDonald”, una dintre cele mai renumite viole Stradivarius, scoasă la vânzare într-o licitaţie la sfârşitul lunii martie, ar putea fi tranzacţionată cu peste 45 milioane de dolari. Prin comparaţie, cele mai bune viori fabricate în zilele noastre valorează 50.000 de dolari.

Foto cu Stradivarius – wikipedia

30
/11
/21

Opera Națională București prezintă pe 1 decembrie, ora 18:30, în Foaierul Galben spectacolul dedicat Zilei Naționale a României. În programul serii se vor regăsi un recital de piese românești în interpretarea soliștilor acompaniați de pian și „Dixtuorul pentru suflători în re major op. 14” de George Enescu în interpretarea ansamblului de suflători al Operei Naționale București, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare. Conceptul regizoral poartă semnătura Claudiei Machedon.

29
/11
/21

„Muzică clasică așa cum nu ați mai ascultat până acum, dedicată sută la sută regelui instrumentelor: pianul, în toate ipostazele sale, de la clasic, la modern și jazz” – este invitația pe care Festivalul Hoinar 2021 o lansează publicului între 2 și 14 decembrie, la Brașov și la București.

23
/11
/21

Primul concert de jazz pe scena Sălii Radio în această stagiune (2021-2022) este un eveniment special, pe care nu îl puteți rata! Joi, 25 noiembrie, de la ora 19.00, LUIZA ZAN – una dintre cele mai apreciate voci feminine din jazz-ul românesc la ora actuală – va cânta alături de BIG BAND-UL RADIO, dirijat de IONEL TUDOR.

10
/11
/21

Cel de-al cincilea concert al „Serilor de chitară 2021” îl aduce în premieră la Bucureşti pe unul dintre cei mai interesanţi chitarişti ai tinerei generaţii, italianul Andrea de Vitis, muzician care impresionează prin forţa expresivă, dublată de o cunoaştere apropiată de perfecţiune a resurselor tehnice ale instrumentului.