Tartuffe sau Impostorul: maratonul comediei, la Teatrul Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/tartuffe-sau-impostorul-maratonul-comediei-la-teatrul-metropolis/

„Tartuffe sau Impostorul“, de Molière, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, se joacă patru seri la rând, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Un articol de Dan Boicea|16 septembrie 2013

„Tartuffe sau Impostorul“, de Molière, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, se joacă patru seri la rând, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Spectacolul este programat astăzi, luni, 16 septembrie, marţi, 17, miercuri, 18 şi joi, 19 septembrie, de la ora 19.00, în sala mare a Teatrului Metropolis. Din distribuţie fac parte Adela Mărculescu, Sorin Miron, Nicoleta Hâncu, Adrian Nicolae, Irina Bucescu, Lucian Rus, George Costin (în rolul lui Tartuffe, foto sus), Mădălin Bradea şi Elena Ghimpeţeanu.

„«Tartuffe» este o comedie foarte adâncă, o capodoperă. De aceea şi pune mari probleme de montare, pentru că trebuie să fii în stare să lucrezi cu un asemenea text. O altă problemă, care este şi un punct de atracţie totodată, este că piesa este scrisă în versuri alexandrini şi e mai greu să-i găseşti o echivalenţă în limba română“, spune Victor Ioan Frunză.

GALERIE FOTO Tartuffe sau Impostorul. Adela Mărculescu şi George Costin, la Teatrul Metropolis

Molière, născut Jean-Baptiste Poquelin (1622-1673), a scris „Tartuffe sau Impostorul“ în 1664, iar biserica a interzis la început piesa, pentru că ironia la adresa clerului şi a înaltei societăţi era mult prea dură. De altfel, la înmormântarea lui, biserica nici măcar nu a permis serviciul religios. Cu toate acestea, Molière este considerat cel mai mare dramaturg francez şi părintele comediei moderne în literatura franceză.

Tartuffe sau Impostorul: o comedie pură şi simplă

Victor Ioan Frunză a lucrat cu o traducere nouă a textului. „În româneşte, piesa s-a jucat în proză şi nu înţeleg de ce. Pentru că asta schimbă schimbă fundamental lucrurile. Adaptarea de la vers la proză este cu totul altceva. Imaginaţi-vă cum ar arăta scena balconului din «Romeo şi Julieta», în care el i-ar spune: «Vai de mine, eşti un soare!». Cred că va fi un lucru rar pe scena românească, pentru că Molière nu s-a mai jucat de mult timp în versuri“.

Tartuffe sau Impostorul

Tartuffe sau Impostorul este cel mai nou spectacol pus în scenă de Victor Ioan Frunză

Directorul de scenă a încercat să impună o anumită austeritate a formei, tocmai pentru că textul era foarte pregnant şi se impunea un echilibru între formă şi text. Marea sperietoare a acestor montări cu „Tartuffe“ este că toată lumea se aşteaptă să fie un succes de public, mai consideră Victor Ioan Frunză. „Într-adevăr, ar trebui să fie un mare succes, dar simţi, pe de altă parte, şi apăsarea unui text mare, pe care îl descoperi pe măsură ce îl montezi. E o distribuţie, cred eu, foarte bună, dominată de actori tineri. E o comedie pură şi simplă“.

Citiţi şi: INTERVIU Victor Ioan Frunză: „UNITER este un bloc de tip sovietic“

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

Teatrul Metropolis, Bucureşti (Str. Mihai Eminescu nr. 89, sector 2, Bucureşti)

TARTUFFE sau IMPOSTORUL de J.B.P. Moliere

Versiune scenică de Victor Ioan Frunză
Direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză
Dramaturgia: Victor Ioan Frunză, Adrian Nicolae
Decorul şi costumele: Adriana Grand

Distribuţia: Doamna Pernelle, mama lui Orgon – Adela Mărculescu
Orgon, soţul lui Elmire – Sorin Miron
Elmire, soţia lui Orgon – Nicoleta Hâncu
Damis, fiul lui Orgon – Adrian Nicolae

Marianne, fiica lui Orgon – Irina Bucescu
Valere, iubitul lui Marianne – Lucian Rus
Tartuffe, bogat ipocrit – George Costin

Laurent, valetul lui Tartuffe – Mădălin Bradea
Flipote, fata în casă – Elena Ghimpeţeanu

Foto: Petrică Tănase

 

16
/11
/23

Lanțul de cinematografe HAPPY CINEMA, prezent în București, Focșani, Alexandria, Buzău, Vaslui, Botoșani, Bacău și Bistrița, se extinde cu 4 cinematografe noi în țară (București și Slobozia) și unul în Republica Moldova, Chișinău. HAPPY CINEMA, brand cu capital 100% românesc, își consolidează poziția de top ca acoperire în țară.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Eu cânt și muntele dansează de Irene Solà, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Janei Balacciu Matei, carte distinsă cu Premiul pentru Literatură al Uniunii Europene 2020.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).