The American Dance Show. Flexing sau conectarea la realitate prin „rupere de oase”
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-american-dance-show-flexing-sau-conectarea-la-realitate-prin-rupere-de-oase/

Spectacolul, prezentat în România în cadrul FITS 2018, face parte din proiectul „American Democracy Series”, realizat de ArtKtype.

Un articol de Cristina Enescu Aky|10 iunie 2018

Unul dintre spectacolele care au deschis Festivalul Internațional de Teatrul de la Sibiu 2018 (o ediție, a 25-a, în care spectacolele de arte performative sunt privilegiate) a fost „American Dance Show”, un spectacol de dans flexing al The Flex Company, în regia unuia dintre pionierii acestui stil de dans nou și cu o popularitate crescândă, Reggie (Regg Roc) Gray și a celebrului regizor de teatru și operă în stil „contemporan-neortodox”, Peter Sellars.

Un amestec de street dance, mișcări de balet, contorsionism și adidași Nike, costumație sport/ street casual și expresivitate corporală teatrală, momente de mimă, extraordinare performanțe fizice, vulnerabilitate și forță în corp și suflet – toate acestea exprimând realitățile sociale, culturale, personale concrete ale dansatorilor și ale mediului lor. Acesta este Flexing (sau Bone Breaking). Cu origini în Jamaica anior 1990 (dar în forma actuală având doar aproximativ 15 ani), s-a răspândit în comunitatea afro-americană din Brooklyn, New York.

Combinația de live streaming de pe scenă, invitația către public de a participa vocal și prin mișcare la ceea ce se întâmplă pe scenă, crearea unei conexiuni foarte energice și coagulante între scenă și public – cu siguranță acestea nu sunt elemente nemaivăzute în artele performative ale ultimilor ani, însă ele au creat la American Dance Show o senzație de energie, prospețime și conectare foarte vii. De asemenea, showul a lansat provocarea ca publicul să se detașeze de ideea că dansul este doar o artă estetică, un simulacru al realității, arătând că este în primul rând o poveste și un mesaj născute din însăși substanța cotidianului. Un spectacol despre inegalitățile în tratamentul aplicat de poliție albilor și negrilor, despre școlile în care tinerii se revoltă prin nonconformism împotriva discriminărlor, despre sălile de tribunal în care nedreptatea îmbracă adesea hainele democrației și ale corectitudinii politice, despre lipsa de libertate de exprimare a celor marginalizați și sentimentul de nesiguranță în „cea mai sigură și democratică țară din lume”, America. Și despre libertatea și puterea pe care chiar și cei marginalizați le pot atinge prin ceea ce ne definește pe toți ca oameni: corporalitatea.

În ciuda aparentelor similitudini, flexing nu provine din cultura hip-hop sau funk. Dincolo de magnetismul vizual al flexibilității corporale extreme, acest stil a devenit foarte popular și ca o evadare din cotidian tocmai prin denunțarea prin dans a acestui cotidian. Flexing se dansează cu o energie și o bucurie contagioase, iar toate tipologiile corporale și experiențele personale și sociale sunt celebrate și valorificate. „Flex este despre crearea de iluzii contradictorii, efecte de glisare imposibil de line și contorsionări aparent rupătoare de oase” (Brixx, flexer). Spre deosebire de alte stiluri de street dance, dansul și cultura flexing sunt născute nu din simpla dorință de a epata prin mișcări ci din nevoia imperioasă, vitală de a comunica despre experiențe foarte personale și totodată sociale, despre libertate și rasism, lupta zilnică pentru a ieși din marasmul străzilor, despre cum constrângerile social-politice și cele date de culoarea pielii pot distruge sau provoca tinerii să își depășească limitările – începând cu cele corporale.

Spectacolul americanilor poate nu a impresionat acel gen de public care, din nemișcarea inchizitorială a sălii de spectacol, așteaptă de la un show de dans mișcări perfecte, coordonare precisă și un geniu coregrafic. Însă astfel de spectacole sunt regeneratoare pentru orice spectator de astăzi, adesea desensibilizat de performance-uri și efecte vizuale tot mai puternice. Provocarea American Dance Show pentru public este de a păstra o minte liberă de așteptări și un suflet deschis spre a simți, trăi, înțelege lumea altfel, nu doar conform propriilor așteptări ci conform poveștii și realității altuia. Iar încurajările trupei, ca publicul să filmeze și chiar distribuie imagini pe rețelele de socializare – într-o epocă tot mai protectoare față de proprietatea intelectuală, dar și în care rețelele sociale sunt o hiper-comunitate crescândă, primitoare pentru absolut toate comunitățile și culturile – toate acestea au accentuat senzația de trăire liberă, rezonanță energetică și apartenență la o comunitate de vibe a unor indivizi din țări, culturi și experiențe diferite, pe care a creat-o acest spectacol.

Combinația de live streaming de pe scenă, invitația către public de a participa vocal și prin mișcare la ceea ce se întâmplă pe scenă, crearea unei conexiuni foarte energice și coagulante între scenă și public – cu siguranță acestea nu sunt elemente nemaivăzute în artele performative ale ultimilor ani, însă ele au creat la American Dance Show o senzație de energie, prospețime și conectare foarte vii.

Foto: Paul Baila / FITS



15
/02
/16

"The Revenant", filmul regizat de Alejandro Gonzalez Inarritu, cu Leonardo DiCaprio și Tom Hardy în rolurile principale, a câștigat premiul BAFTA, la categoria cel mai bun film. Filmul regizat de Alejandro Gonzalez Inarritu, a fost marele câştigător al serii, obţinând, pe lângă premiul pentru cel mai bun film, încă patru premii printre care cel pentru cel mai bun actor, câştigat de Leonardo DiCaprio şi cel pentru regie.

14
/02
/16

Ziarul Metropolis inaugurează astăzi o rubrică nouă, despre Bucureștiul de totdeauna, ținută de istoricul Georgeta Filitti. În primul episod aflăm despre tratamentele folosite în secolul al XIX-lea (lipitori, praf de gîndaci, fântânica) și despre medicamentele descoperite la începutul veacului trecut (carbaxin, spirulină, moldamin).

14
/02
/16

Gărâna Jazz Festival, festivalul care a pus România pe harta evenimentelor-reper din lumea jazz-ului internațional, va alea loc între 7 și 11 iulie în Poiana Lupului, Hanul La Răscruce și Biserica Catolică din satul Văliug.

13
/02
/16

Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti prezintă la sala Majestic a Teatrului Odeon, luni, 15 februarie, de la ora 19.00, spectacolul ,,Menajeria de sticlă”, de Tennessee Williams.

13
/02
/16

Actorul şi regizorul Alexandru Nagy este nepotul actorului George Ivaşcu şi al regizoarei Alice Barb. Într-o scrisoare publicată de Ziarul Metropolis, în preajma zilelor de naştere ale celor doi artişti (Alice Barb este născută pe 14 februarie, iar George Ivaşcu pe 15 februarie), Alex Nagy arată cum l-au influenţat aceştia ca oameni apropiaţi, dar şi cum i-au modelat la început de drum cariera.

13
/02
/16

Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu" la Chișinău  organizează vineri, 19 februarie 2016, la orele 11.00, la Galeria La Rond, situată în preajma statuii lui Ștefan cel  Mare și Sfânt din Chișinău, vernisarea expoziției „Constantin  Brâncuși - Pasărea măiastră".

13
/02
/16

Începînd cu această săptămînă, în librăriile din toată ţara şi pe  www.polirom.ro a apărut un nou volum semnat de celebrul Will Gompertz, arts editor BBC, ,,Gîndeşte ca un artist”. Învaţă cu van Gogh, Picasso sau Andy Warhol cum să fii creativ în orice domeniu, publicat de Editura Polirom, în traducerea Luciei Popovici.

12
/02
/16

Festivalul Internațional de Film Experimental București explorează, între 14 și 20 martie, puterea emoțiilor în cadrul a trei noi programe: You Run Through My Veins, Journeys into Subconscious, Love Is the Sweetest Experiment. Cea de-a șasea ediție BIEFF aduce în capitală câștigătorul Tiger Award la Rotterdam 2015 și cele mai provocatoare scurtmetraje din competiția aceluiași festival, în cadrul secțiunii You Run Through My Veins.

12
/02
/16

La 1509 metri altitudine, pe Platoul Padina din Parcul Natural Bucegi, are loc, de 7 ani la rând, Padina Fest. Unul dintre cele mai longevive festivaluri de muzică alternative de la noi din ţară va sărbători cea de a 7a ediţie printr-un line-up exclusiv românesc, astfel că, între 28 şi 31 iulie 2016 vor sosi la Padina Fest unele dintre cele mai îndrăgite trupe de rock şi electro.

12
/02
/16

Tanti Geta a primit de la copii un smartphone. „Un chin pe bani”. E un ACER de 5 inch. „Ager de-un lat de palmă”. E destul de greu de manevrat. „E imposibil să faci ceva cu el, ia de vezi”.

12
/02
/16

Centrul Cultural Rus din București și Asociația SmartArt îi invită pe iubitorii operei şi baletului să sărbatorească prin muzică cei 250 de ani de excelență ai Teatrului Bolshoi din Moscova. Evenimentul aniversar - un recital extraordinar de arii și lieduri rusești - va avea loc miercuri, 23 martie, de la ora 19.00, la sediul Centrului Cultural Rus.