„The Power of the Dog”. O lume în schimbare
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-power-of-the-dog-o-lume-in-schimbare/

CRONICĂ DE FILM Miza celor mai multe filme de epocă, bazate în general pe romane, este de a crea un conflict între moravurile vremii şi secrete intime care, dacă ar fi dezvăluite, ar fi condamnate public.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 ianuarie 2022

Deseori, e vorba de pasiuni erotice mistuitoare care trebuie ţinute ascunse, dar care riscă oricând să dea în clocot şi să provoace dezastre. Întrebarea nu e dacă se va întâmpla asta, ci cum se va ajunge acolo.

Nici „The Power of the Dog” (2021), noul film realizat de Jane Campion, premiat la Veneţia pentru regie, nu face excepţie de la regulă.

Interesant însă la acest gen de filme e să vezi în cel fel sunt puse în scenă încordarea şi jocurile de putere dintre personaje şi tensiunea dintre ele şi mediul social şi comunitatea în care trăiesc.

Iar aici, regizoarea neozeelandeză face o treabă demnă de admiraţie (şi regret că nu mi s-a dat şansa să mă bucur de asta pe un ecran de cinema – chiar e un titlu care are de pierdut, fiind aruncat într-un sistem de distribuţie nemilos cu filmele percepute drept „plictisitoare”, gata oricând să fie abandonate printr-un simplu click şi înlocuite cu ceva mai strălucitor).

Un prieten îmi spunea că filmul i s-a părut „fad”.

Recunosc, aşa poate părea (mai ales văzut acasă), dar asta pentru că regia e una discretă şi cere răbdare.

Ok, sună generic, dar de fapt asta înseamnă că ce se sugerează e mai important decât ce ni se arată, că ce e reprimat e mai puternic decât ce se poate exprima.

Sub calmul aparent au loc tulburări.

Iar asta e în strânsă legătură cu subiectul – avem de-a face cu o lume în schimbare, în care forţa fizică, fie ea reală sau doar afişată de nevoie, e depăşită de ştiinţa de carte şi în care sensibilitatea, de orice fel, nu mai e ceva ruşinos.

„The Power of the Dog” ne spune asta fără a-şi încorda muşchii şi fără a adopta un ton apocaliptic, de film sentenţios despre „sfârşitul unei epoci” (deşi este şi despre asta).

E o acumulare permanentă de gesturi şi fapte mărunte, fără ca ele să fie scoase în evidenţă sau, mai exact, fără să pară imediat că ar fi esenţiale  – efectele lor însă se văd mai târziu.

Fiecare din cele patru personaje principale are drama sa, care nu e dezvăluită până la capăt.

Asta şi pentru că Jane Campion evită să alunece prea tare în capcana psihologizării – cea în care orice acţiune trebuie explicată printr-o cauză, ca şi cum simpla observare a unui comportament, cu toate nuanţele sale, nu ar fi suficient de ofertantă.

Deşi pe parcurs cărţile se dau pe faţă, rămâne întotdeauna ceva nespus.

Filmul este disponibil pe Netflix.



04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.