TIFF 2020. Roman Polanski, preoți falși și celebrități
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-2020-roman-polanski-preo%c8%9bi-fal%c8%99i-%c8%99i-celebrit%c4%83%c8%9bi/

O colecţie de filme multipremiate îi aşteaptă pe spectatori la cea de-a 19-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, care va avea loc între 29 mai şi 7 iunie 2020 la Cluj-Napoca.

Un articol de Petre Ivan|2 decembrie 2019

Roman Polanski, Catherine Deneuve, Juliette Binoche, Kristin Scott Thomas, Jean Dujardin și actori tineri cu ascensiuni spectaculoase sunt protagoniștii primelor titluri confirmate la TIFF 2020, majoritatea în secțiunea Supernova. Iubite de public și apreciate de critică, filmele vin din selecțiile festivalurilor de la Veneția, San Sebastian și Toronto.

J’accuse (An Officer and a Spy), noul film al lui Roman Polanski despre afacerea Dreyfus, câștigător al Marelui Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneția, a umplut sălile de cinema din Franța, dar a redeschis controversa legată de viața personală a celebrului regizor. Opinia publică oscilează între laudele aduse filmului și performanței memorabile a lui Jean Dujardin și noile acuzații îndreptate împotriva lui Polanski. „E o lecție de măiestrie absolută despre cum se face un film istoric”, scrie The Guardian. În distribuție: Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric, Melvil Poupaud.

Celebrități franceze aduce și La verité, primul film al maestrului Hirokazu Kore-eda realizat în afara Japoniei, într-o altă limbă. „Unul dintre cele mai bune roluri din cariera sa”, titrează The Times despre Catherine Deneuve, magistrală în ipostaza de celebritate și mamă confruntată de propria fiică (Juliette Binoche) după ce își publică memoriile. Deneuve a fost distinsă cu Premiul pentru întreaga carieră la TIFF, în 2008. La verité a deschis anul acesta Festivalul de la Veneția.

Inspirat din fapte reale, Corpus Christi (r. Jan Komasa), urmărește fascinanta transformare a unui tânăr care vrea să devină preot, în ciuda cazierului său, și preia accidental o parohie, pretinzând că este trimisul Bisericii. Drama intensă și imprevizibilă a câștigat două premii la Veneția și este propunerea Poloniei la Oscar. Tot despre transformare vorbește Martin Eden (r. Pietro Marcello), bazat pe romanul lui Jack London, însă plasat în Italia, în altă epocă. În rolul unui muncitor autodidact, chinuit de aspirații înalte și îndrăgostit de o tânără burgheză, Luca Marinelli „este o forță a naturii”, scrie The Hollywood Reporter. Rolul i-a adus, de altfel, trofeul Copa Volpi pentru Cel mai bun actor la Veneția.

Relația complexă dintre părinți și copii e tema a două filme puternice selectate la Veneția și Toronto. Madre, al cincilea film al lui Rodrigo Sorogoyen, câștigătorul trofeului Transilvania în 2014, cu Stockholm, încorporează scurtmetrajul omonim nominalizat la Oscar în 2017 și continuă povestea mamei care și-a pierdut fiul pe când avea 6 ani. Zece ani mai târziu, ea se mută în orașul în care acesta a dispărut și cunoaște un adolescent de 16 ani care îi aduce aminte fizic de fiul ei. Frică, disperare, speranță, toate se amestecă într-o dramă metafizică de o intensitate rară.

Debutul Babyteeth are la bază tot o istorie dramatică, însă regizoarea australiană Shannon Murphy o infuzează cu umor, emoție și un stil dinamic. Doi părinți descoperă că fiica lor de 16 ani (Eliza Scanlen, starul seriei HBO Sharp Objects), bolnavă de cancer, s-a îndrăgostit de un dealer de droguri. Ce faci mai departe? „Cel mai proaspăt și mai surprinzător film din competiția de la Veneția”, scrie Variety. Cu el, Toby Wallace a câștigat Premiul Marcello Mastroiani pentru actor tânăr.

Pe umor mizează și regizorul fenomenului mondial de acum 20 de ani, The Full Monty, Peter Cattaneo, în comedia Military Wives, prezentată în premieră mondială la Toronto. Bazat pe povestea reală a unor femei care, în lipsa soților plecați în Afganistan, și-au făcut singure un cor care a luat pe sus topurile britanice de muzică, Miliary Wives „e un film onest despre oameni care se simt bine împreună, râzând”, după cum îl descrie chiar Cattaneo. Pe afiș: Kristin Scott Thomas.

Un film cu totul special va face deliciul cinefililor: La Virgen de Agosto (The August Virgin), de Jonás Trueba. O tânără de 33 de ani decide să-și petreacă vara în Madridul pustiit de căldură. Nopțile ei de conversații, de petreceri și de dor evocă stilul lui Eric Rohmer, într-un film tineresc, melancolic și dezarmant de tandru, proiectat la San Sebastian și distins cu mențiune specială la Karlovy Vary.

Filmul J’accuse, al lui Roman Polanski, va fi distribuit în România de Transilvania Film. Independența Film va distribui La verité și Martin Eden, Bad Unicorn va aduce în cinematografe Corpus Christi și Babyteeth, iar Atelier de Film – Military Wives.

TIFF 2020

tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | InstagramYoutube 

Filme oricând și oriunde pe teritoriul României, pe TIFF Unlimited: unlimited.tiff.ro.

***

Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Festivalul de Film Transilvania.

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.