Timp în afara timpului: festivalul care s-a întâmplat – Classix Festival 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/timp-in-afara-timpului-festivalul-care-s-a-intamplat-classix-festival-2021/

A doua ediţie a Classix Festival a avut loc la Iaşi, în perioada 14-18 martie 2021 şi după o lungă pauză din viaţa culturală şi concertistică a iubitorilor de muzică, a ilustrat o celebrare colectivă a trăirilor umane autentice.

Un articol de Petre Ivan|22 martie 2021

Proiectul independent a fost realizat integral din finanțări private și din convingerea tinerilor organizatori că Iașul merită și are nevoie de încă un reper pe harta culturală a țării, asumat și desfășurat în timpul propriu.

Festivalul a operat în formă hibridă, aliniat la normele și reglementările pandemice, iar concertele au beneficiat de participarea fizică a 30% din capacitatea sălilor, respectiv 537 de spectatori în total în cele cinci seri de concerte. Transmisiunile video live ale evenimentelor pe platformele de socializare ale organizatorilor au avut peste 62.000  de vizualizări.

Ampla deschidere a activităților festivalului către publicurile sale oferă convingerea că muzica clasică poate rezona cu seturile de valori ale tinerelor generații și că este accesibilă tuturor celor care au curiozitatea să-și aplece atenția și urechea asupra ei.

Locațiile atipice în care s-au desfășurat concertele au stârnit interesul publicului pentru oportunitatea de a se bucura de muzica clasică în contexte diverse: Catedrala Romano-Catolică din Iași, Palatul Culturii, Aula Universității Tehnice „Gh. Asachi” și Aula Bibliotecii Central Universitare „Mihai Eminescu” din Iași. Acompanierea muzicii cu un design de lumini original și cu proiecțiile video reprezintă semnătura contemporană asupra întregii experiențe de concert, definind astfel caracterul interdisciplinar și sincretic promovat la Classix.

În spatele cortinei

La două zile după finalizarea festivalului, pe 20 martie, orașul Iași a intrat în scenariul roșu, iar toate sălile de spectacole au fost închise până pe 2 aprilie.

Patricia Butucel, director al festivalului, declară: „Le mulțumim susținătorilor și partenerilor care au crezut în noi, ca această inițiativă privată să poată să se desfășoare și să își întindă aripile. Tot nu îmi vine să cred ce noroc am avut încât să facem un alt festival safe, în plină pandemie. Însă pe cât de tare mă bucur și mă emoționez la ceea ce a fost, pe atât de mult mă mâhnesc consecințele situației actuale asupra întregului sector cultural și al evenimentelor. O industrie oprită și lovită de mai bine de un an. Acum chiar mi s-a confirmat faptul că respectarea normelor și a unor seturi de reguli poate fi soluția în a lăsa lucrurile să se întâmple. Publicul fizic (30%) a fost termoscanat, a stat distanțat și cu mască, echipa noastră a fost testată covid, o parte având deja vaccinul făcut, iar artiștii invitați au avut parte de 3 teste PCR. În ciuda tuturor obstacolelor, a meritat. Am văzut oameni fericiți: atât pe scenă, cât și în sală, iar legat de echipă, nici nu mai vorbesc. Am avut și o vorbă în prima zi „Voi vă dați seama ce onorați suntem să avem parte de stresul organizării unui eveniment?„.

Pe scenă

Conceptul acestei ediții a reprezentat atemporalitatea și a fost ilustrat în tematicile concertelor și în programul acestora printr-o varietate impresionantă de opus-uri muzicale, soliști internaționali, ansambluri și arii semantice – de la noțiunea timpului în eternitate, la vernisaje muzicale, întâlniri între tango și jazz și până la fuziuni sub egida lui Enescu.

Artiștii invitați în cadrul ediției Classix 2021 au fost: Alexander Krichel (Germania) – pian, Rémi Jousselme (Franța) –  chitară, Kristina Vocetková (Cehia) – violoncel, Milan Řehák (Cehia) – acordeon, Artio Trio (Austria): Christine Roider – violoncel, Johanna Estermann – pian, Judith Fliedl – vioară, precum și artiști români: Filip Papa – violoncel, Andrei Chirilă – vioară, Mihai Ailenei – clarinet și Dragoș Cantea – pian. Prezența artiștilor internaționali pe scenele festivalului a fost sprijinită de centrele culturale din România: Forumul Cultural Austriac, Centrul Ceh București, Institutul Francez Iași și Centrul Cultural German Iași.

Printre compozițiile interpretate s-au enumerat: Olivier Messiaen: Quatuor Pour La Fin Du Temps, în premieră ieșeană, Arvo Pärt: Spiegel im spiegel, George Enescu: Suita Nr. 2 pentru pian în re major, op. 10, Antonín Dvořák: Trio Nr. 4 în mi minor, op. 90 “Dumky”, precum și lucrări semnate Astor Piazzolla, Joaquin Turina, Ludwig van Beethoven, și Modest Musorgski.

Pe ecrane și în online

În cadrul festivalului a avut loc lansarea online a cărții „Un An Magic. Muzică clasică pentru fiecare zi” de Clemency Burton-Hill, tradusă de Ana Maria Onisei, prima carte de popularizare a muzicii clasice în România. Lansarea a fost moderată de Cătălin Sava și i-a avut drept invitați pe Berti Barbera – muzician și publicist, Cristina Stănciulescu – jurnalist, Dragoș Cantea – pianist concertist și Ana Maria Onisei – traducătoarea volumului și jurnalist, care menționează: „A fost o onoare să o pot traduce în limba română și ca evenimentul de lansare al cărții să se petreacă tocmai în timpul unui festival de muzică clasică cum este Classix, care își propune același lucru: să vorbească despre muzica clasică pe limba noastră, a tuturor și să o apropie de public.”. 

Seria Classix-In-Focus a avut loc și la această ediție a festivalului cu două panel-uri pe tema antreprenoriatului cultural nordic și a filosofiei pianelor Steinway & Sons. Invitați la aceste discuții au fost Gisle Daus – manager general al Steinway Piano Gallery Oslo, Anna Ranczakowska – lider al rețelei scandinave Act-in-Art în Talinn și Eline Melgalvis – consilier cultural al Fundației Dextra a DNB Sparebankstiftelsen în Oslo. Cele două panel-uri au fost realizate cu sprijinul Ambasadei Regatului Norvegiei în României și a Camerei de Comerț Norvegiano-Română.

Printr-o adaptabilitate ieșită din comun și cu scenarii fezabile în funcție de toate culorile semaforului cultural, Classix 2021 a fost o binecuvântare de culoare galben-roșiatică. Ilustrând dragostea de cunoaștere, această nuanță cromatică ne-a ghidat spre noi culmi artistice sub conceptul atemporalității și renașterii. Classix militează pentru disciplină, respect reciproc, excelență și inovare, demonstrându-și în plină pandemie potențialul, devenind astăzi o amplă experiență independentă a muzicii clasice din România.”, menționează Dragoș Cantea, pianist concertist și director artistic al festivalului.

Toate înregistrările video ale concertelor și evenimentelor festivalului pot fi vizionate online pe pagina de Facebook a Classix Festival până pe 15 aprilie.

Ce se întâmplă mai departe?

Titlul ultimului concert, Classix In Perpetuum, a oferit un mic indiciu asupra intenției organizatorilor în perioada următoare. Povestea contemporană a aventurii clasice continuă cu activități și pe parcursul anului, debutul acestora fiind un apel de proiecte finanțat cu sprijinul partenerului principal al proiectului, Kaufland România, apel ce urmează a fi lansat la finalul lunii martie.

Organizatorii își propun pe această cale să extindă activitățile festivalului și în afara perioadei de desfășurare a edițiilor, având drept scop revitalizarea vieții culturale în mod constant.

28
/09
/20

Muzica revine la Sala Radio, dupa cateva luni in care a ajuns la public doar pe calea undelor! Vineri, 2 octombrie (ora 19.00), debuteaza o noua stagiune (2020-2021) cu invitati speciali si evenimente de calitate, siguranta publicului fiind asigurata prin respectarea normelor in vigoare in contextul pandemiei.

28
/09
/20

Turneul naţional „Clasic la puterea a treia - Violoncellissimo” revine în octombrie pe scenele de concerte din România, propunând o incursiune sonoră în lumea violoncelului prin intermediul unui repertoriu divers şi spectaculos, de la clasic la contemporan, după avanpremiera în aer liber din septembrie, de la Râmnicu Vâlcea. Violoncelistul şi profesorul Marin Cazacu şi discipolii săi, pe scurt Violoncellissimo, vă invită să îi ascultaţi la revenirea în sălile de concert din România la Sibiu, Timişoara, Deva, Bucureşti şi Piteşti, între 9 şi 16 octombrie.

10
/09
/20

OAMENII MUZICII Compozitorul avangardist și teoreticianul american John Cage (1912-1992) a fost unul dintre marii inovatori și experimentatori ai secolului XX. Un pionier al folosirii neconvenționale a instrumentelor muzicale precum și al muzicii electroacustice, Cage este și astăzi o piatră de poticnire ce ridică sprâncenele melomanilor, dar rămâne indiscutabil și un deschizător de orizonturi în muzica, dansul și arta secolului XX.

08
/09
/20

În perioada 14-20 septembrie, la Ateneul Popular Mr. Gh. Pastia din Focşani, va avea loc un nou proiect dedicat tinerilor interpreţi de muzică clasică, realizat cu cofinanțarea AFCN – #classicforteens #cofinantatdeAFCN –, un proiect pe care, după douăzeci de ani și după o bogată și intensă activitate culturală în Italia, organizatorii îl propun orașului natal.

07
/09
/20

TAMTAM Festival, eveniment aflat la a doua ediție are loc în Brașov, între 11 și 12 septembrie 2020. Festivalul își propune vitalizarea spațiului urban prin artă, transformând orașul, cu spațiile sale publice, într-o amplă scenă culturală. Fiecare oraș trăiește prin oamenii săi. Desi există o serie de limitări, în acest context diferit, ele devin oportunități de reîntâlnire în spațiul urban.

31
/08
/20

Anul acesta, începutul de toamnă la Piatra-Neamţ va aduce un proiect inedit al Centrului pentru Cultură şi Arte „Carmen Saeculare” Neamţ – NEAMŢ ART FESTIVAL, care se va desfăşura între 3 și 6 septembrie. 

31
/08
/20

H3 Garden before detach() este un proiect multidisciplinar creat de studioul de artă și tehnologie H3 în colaborare cu Teatrul Odeon. Selectat pentru participare la cel mai mare festival din lume de artă, tehnologie și societate, Ars Electronica, evenimentul va avea loc între 9-13 septembrie, pe strada Popa Nan 82, într-un complex de clădiri care va fi demolat în toamna acestui an.