„Top Gun” după 36 de ani, între nostalgie și revelație
https://www.ziarulmetropolis.ro/top-gun-dupa-36-de-ani-intre-nostalgie-si-revelatie/

Chiar dacă eroii din „Top Gun: Maverick” acceptă că zilele piloţilor de vânătoare sunt numărate, nu par pregătiţi să cedeze fără luptă viitorul confruntărilor aeriene în faţa dronelor militarizate.

Un articol de Alexandru Zaharia|27 mai 2022

„Top Gun: Maverick” nu e doar un cadou mult-așteptat oferit de către producătorii Jerry Bruckheimer și Tom Cruise fanilor filmului-cult „Top Gun” (1986), ci și o posibilă renaștere a conceptul de blockbuster. Vii în sala de cinema oarecum suspicios („cum vor reuși eroii de-acum 36 de ani să recreeze atmosfera anilor ’80, în plină eră a tehnologiei și a Inteligenței Artificiale?”) și pleci convins că, pe lângă multe amintiri scoase de la naftalină, pelicula va avea succes și la publicul tânăr, prin tehnicile spectaculoase de filmare folosite și scenele de luptă memorabile.

Personajul principal, căpitanul Pete „Maverick” Mitchell (care deși a îmbătrânit, nu și-a pierdut condiția fizică și nici atitudinea nonconformistă), nu pare să fi renunțat la recuzita devenită celebră în primul film – ochelarii de soare Aviator, geaca de piele și motocicleta Kawasaki Ninja, pe care-o conduce tot fără cască de protecție. Transferat fiind din postul de pilot de încercare în cel de „profesor fără voie” la prestigioasa școală Top Gun, la ordinul vechiului său prieten „Iceman” (Val Kilmer) – ajuns amiral de aviație, Tom Cruise este singurul supraviețuitor autentic al găștii de prieteni formată în anii ’80.

Reîntoarcerea la povestea inițială înseamnă în același timp re-întâlnirea cu iubita sa, Penny (Jennifer Connelly), dar și cu fiul prietenului și copilotului său „Goose” (Anthony Edwards), peste a cărei pierdere, în urmă cu 36 de ani, nu a putut niciodată să treacă. Chiar dacă scopul declarat al venirii profesorului „Maverick” este acela de a pregăti cei mai buni piloți ai US NAVY (o infuzie de tinerețe într-o mare de nostalgii și scene-omagiu aduse filmului original) într-un timp foarte scurt pentru o incursiune aproape sinucigașă în teritoriul inamic, nonconformistul pilot nu reușește să stea departe de „zona de pericol”.

Succesul producției stă în efectele speciale bine dozate și felul spectaculos în care-au fost filmate scenele de luptă aeriană (fiind folosite mai multe camere IMAX instalate în carlingă, operate chiar de către actori). La fel ca „Maverick”, Tom Cruise și ceilalți protagoniști și-au depășit condiția artistică (devenind pe rând soldați și piloți de vânătoare, fiind expuși forțelor gravitaționale mari specifice zborului cu avioanele de vânătoare) pentru a realiza un film care naște emoție deopotrivă în fanii Top Gun-ului original și în cei care află pentru prima dată de eroii acestei școli de aviație. Chiar dacă abundă în șabloane hollywoodiene (de la replici și răsturnări de situație greu de anticipat, la omniprezentul steag american și al spiritului nonconformist) și nici coloana sonoră nu mai conține melodii notabile (precum predecesorul cu a sa ”Berlin – Take my breath away”), „Top Gun”-ul din 2022 deține suficiente atuuri pentru a depăși toate recordurile de box office.

Într-o lume dominată de modele impuse de jocurile video și metaverse, exemplele și viața trăită „pe muchie de cuțit” de către absolvenții școlii Top Gun vor aprinde cel puțin o scânteie în inimile și mințile viitoarelor generații de piloți de vânătoare.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.