Un documentar hibrid şi multe evenimente speciale, la BIEFF 2014
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-documentar-hibrid-si-multe-evenimente-speciale-la-bieff-2014/

Ediţia 2014 BIEFF va proiecta în încheiere cel mai recent lungmetraj regizat de Ulrich Seidl, ,,In the Basement”.

Un articol de Liliana Matei|7 decembrie 2014

Festivalul Internațional de Film Experimental București, BIEFF, sărbătorește cei cinci ani de existență printr-un eveniment foarte anticipat şi extrem de provocator – premiera românească a celei mai recente incursiuni a lui Ulrich Seidl în genul documentarului hibrid, după trilogia Paradise – IN THE BASEMENT. Filmul va fi proiectat în cadrul ceremoniei de închidere, din data de 14 decembrie, de la ora 19:00, la CinemaPRO, și este oferit publicului cu sprijinul Forumului Cultural Austriac.

Un eseu cinematografic în egală măsură amuzant şi trist, lungmetrajul folosește tablourile filmice specifice regizorului pentru a pătrunde în subteranul sufletului austriac. Jucându-se cu limita dintre realitate şi ficţiune, filmul priveşte către viaţa aparent cuminte a suburbiilor austriece, pentru a le dezvălui cele mai ascunse, întunecate şi deviante secrete.

Pivnița este de fapt locul unde personajele se lasă pradă nevoilor, hobby-urilor, pasiunilor şi obsesiilor lor. Dar, în subconștientul nostru, pivnița este, de asemenea, un loc al întunericului şi fricii, un spațiu al abisului uman. Proiectat în premieră la Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia, filmul vorbește despre oameni și pivnițe, și despre ce fac oamenii în pivnițe, în timpul lor liber. Vorbește despre obsesii. Despre muzică de fanfară și arii de operă, despre mobilier scump și glume masculine ieftine, despre sexualitate și tir, fitness și fascism, bice și păpuși.

cp10ro2sq-inthebasementUlrich Seidl spune: „ca de obicei în ceea ce priveşte filmele mele, pornești într-o călătorie în necunoscut, către locuri și oameni necunoscuți. Cu privirea mea cinematografică încerc să mă apropii de protagoniști și să adun fragmente filmice ale realității, dintre care niciunul nu este complet sau definitiv. Dincolo de asta se găsesc lucrurile personale, adevărul, viața reală. Cu toții avem temeri și abisuri – fie că este vorba de simpatii fasciste, tendințe violente reprimate, dorința neexprimată de putere, reprimări sau fantezii sexuale care se abat de la așa-numita normalitate. De multe ori, lucrurile pe care le-am trait şi la care am fost martor mă marchează, de multe ori închid ușa tulburat, de multe ori sunt consternat de imaginile a ceea ce îşi fac unii altora oamenii, de obicei fără intenții rele. E normal. Intuieşti şi simţi abisurile ascunse acolo – și, în cel mai bun caz, îți intuieşti, de asemenea, propriile abisuri.”

Ulrich Seidl si-a început cariera cu documentare premiate, precum GOOD NEWS (1990), ANIMAL LOVE (1995) și MODELS (1998). Primul său lungmetraj, DOG DAYS, a câștigat Premiul Special al Juriului la Festivalul de Film de la Veneția, în 2001, iar apreciata PARADISE TRILOGY (2012-2013) a avut cele trei filme care o compun prezentate în premieră în programele de competiție ale celor mai importante festivaluri de film din lume: Cannes, Veneția și Berlin.

INFO

Conceptul vizual al acestei ediții a BIEFF propune într-o notă de îndemn revoluționar-artistic coagularea comunității pasionaților de film experimental și provoacă la dezbatere despre esența cinema-ului și artei vizuale în prezent. Strigătul de luptă culturală LET’S TALK ABOUT CINEMA este îmbogățit de lucrarea cunoscutei artiste libaneze Lara Zankoul.

Retrospectiva Andy WarhoL. Un proiect Galeria Galateca, în parteneriat cu BIEFF

Considerat de mulți că fiind creatorul stilului anti-filme, Andy Warhol a produs între 1964 și 1966 aproape 500 de filme de scurtmetraj – sau ceea ce el numea teste de ecran – ce aveau în rolurile principale prieteni apropiați, artiști, celebrități și modele. Printre cele mai importante filme se mai numără și SLEEP (1963; va fi proiectat la Galateca pe 11 decembrie, ora 17:00); Empire (1964; va fi proiectat la Galateca pe 13 decembrie, ora 15:00); Kiss (1963; va fi proiectat la Galateca pe 14 decembrie, ora 17:00); Screen Test (1964); Blow Job (1964); Chelsea Girls (1966). Intrarea este liberă.

ANTREPRIZA ROMÂNIA – #norma

Un film care echivalează democrația simulată a statului român cu politicile de producție din cinema. La 22 septembrie 2013, două regizoare deplasează 50 de tineri furioși într-un sat de la marginea Bucureștiului, transpunându-i în anul 2015, într-o Romanie care nu mai există ca stat, ci este o companie privată. Acest sat distopic a fost complet cumpărat – pământul, casele, animalele și oamenii – de către o companie de exploatare. Sprijinit de: Muzeul Național de Artă Contemporană, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică şi Primăria Comunei Letca. O producţie #norma.

În acțiunea performativă TOTUL ESTE REAL. TOTUL ESTE REGIZAT. gruparea #norma dă naştere unei situaţii de performance în care un politician român răspunde la întrebările jurnalistului-activist Mircea Toma despre film. Evenimentul va avea loc sâmbătă, 13 decembrie, de la ora 13:00, la Cinema Elvira Popescu. Intrarea este liberă.

RETROSPECTIVĂ ŞI VERNISAJ Jan Švankmajer

Centrul Ceh organizează expoziția ALT AER, conținând lucrări ale celor mai importanți artiști suprarealiști din Cehia și Slovacia, precum și a câtorva invitați speciali, artiști din România, va ajunge pentru prima dată în România. Evenimentul va fi însoțit de o retrospectivă a filmelor regizate de Jan Švankmajer, care va veni în București. Retrospectiva Jan Švankmajer va avea loc între 12 și 14 decembrie 2014, de la ora 19:00, la Cinemateca Eforie. În cadrul acesteia vor fi proiectate filmele:
Food (Cehoslovacia / Maria Britanie, 1992, 16’)
Surviving Life (Cehia / Slovacia / Japonia, 2010, 102’)
The Death of Stalinism in Bohemia (Marea Britanie, 1990, 10‘)
Lunacy (Cehia / Slovacia, 2005, 118’)
Dimensions of Dialogue (Cehoslovacia, 1983, 12’)
Conspirators of Pleasure (Cehia / Elveţia / Marea Britanie, 1996, 85’)
Intrarea este liberă.

WORKSHOP DE FILM EXPERIMENTAL NISI MASA

Organizat de către NISI MASA – European Network of Young Cinema, în asociere cu The CAN, Refresh Vision, Artidava şi J’ai Bistrot, workshopul reuneşte între 5 și 14 decembrie 2014 30 tineri cineaști din 17 ţări – regizori, directori de imagine, editori, designeri de sunet, artiști vizuali, muzicieni, compozitori și actori, ce vor fi ghidaţi de către tutori pentru a crea scurte experimente cinematografice, care vor avea premiera în ultima zi a festivalului.

Ediția din acest an încurajează și sprijină relația dintre film, muzică, cartografiere şi live performance, cu scopul de a reduce distanța dintre ecran și public, realizând un proces integral, o experiență interactivă pentru toți cei implicați.

02
/11
/20

Cea de-a 11-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest s-a încheiat aseară. Timp de 10 zile spectatorii s-au putut bucura de proiecțiile outdoor și drive-in dar și de programul online din Orange TV Go unde, pe lângă selecția ‘Best-of’ de filme premiate în anii trecuți la Cannes, spectatorii au avut ocazia să vizioneze filmele românești din Avanpremierele Toamnei.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.