Un Ionesco excepţional, în premieră la TNB!
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-ionesco-exceptional-in-premiera-la-tnb/

Teatrul Naţional I. L. Caragiale din Bucureşti anunţă premiera cu piesa Regele moare de Eugène Ionesco, un spectacol cu mari actori, o piesă de referinţă a literaturii contemporane, adusă în scenă de un tandem regizoral îndrăgit, tinerii Andrei şi Andreea Grosu, fondatorii Unteatru, cel devenit un teatru dintre cele mai apreciate.

Un articol de Petre Ivan|21 noiembrie 2017

Regele moare este o montare care nu vrea să epateze prin decor sau costume, ci, în primul rând, o reîntâlnire cu un cuplu actoricesc care ne oferă un regal artistic cu fiecare apariţie scenică, Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc, alături de care, Ana Ciontea, Florentina Ţilea, Şerban Pavlu şi Richard Bovnoczkine spun o poveste în care timpul se dilată şi distanţele se micşorează ca prin magie.

Scenografia este realizată de Vladimir Turturică, iar Chris Jaeger semnează Light design-ul spectacolului.

În ciuda titlului, spectacolul este consolidat de pofta de viață și de incapacitatea omului de a face pace cu moartea.

Trăim dezordonat – cu o constantă nevoie de mâine, iubim cu disperare, amânăm cât putem, rănim fără să simțim, transformăm greșelile în experiențe și continuăm să experimentăm. Spectacolul este un elogiu al acestei inconștiențe numită viață.

”Regele moare” , o montare scenică ce tulbură conștiința amorțită a ființei și pune la încercare tăria sufletului în relație cu singura certitudine a omului, moartea, în față căreia putem alege să  credem că suntem regi, deși suntem doar niște supuși. La întrebarea Ce este mai absurd între viață și moarte?, probabil că Ionesco ar răspunde: omul!

Pe Eugène Ionesco  tema sfârşitului l-a urmărit toată viaţa, începând din copilărie.

De la vârsta de patru ani, de când am știut că voi muri, angoasa nu m-a mai părăsit. E ca și cum aș fi înțeles, dintr-odată, că nu era nimic de făcut ca să scapi de ea și că nu mai era nimic de făcut în viață (…). Scriu, de asemenea, pentru a-mi exprima teama de a muri, umilința de a muri”, mărturisea celebrul scriitor român. Mi-am spus că poți să înveți să mori, că poți să-i înveți pe alții să moară. Acesta îmi pare lucrul esențial pe care-l putem face, fiindcă suntem niște muribunzi care nu acceptăm să murim ‒ Eugène Ionesco despre nașterea piesei Regele moare.

„Regele domnului Ionesco a îngăduit una dintre cele mai frumoase întâlniri pentru noi, spun Andrei și Andreea Grosu, regizorii spectacolului. Cu oameni de care ne-am îndrăgostit, cu oameni de care eram îndrăgostiți și pe care o să-i păstrăm așa cum ni s-au dat, cu zâmbete, cu frici, bucuroși, emoționați, netrucați. Regina care ne conduce, altă regină tremurândă, doctorul copleșit, guardul neputincios, menajera fragilă și un rege care moare. Învățăm de la ei cum se moare. E o poveste cu regi si regine, cu nori și copaci care cresc din podele, mari inventatori, frici, familie, dar mai ales cu și despre dragoste”.

Premiera oficială este programată pentru data de 28 noiembrie, ora 19.30, Sala Mare.

Următoarea reprezentaţie va avea loc pe data de 17 decembrie 2017. Biletele se pot achiziţiona de la Casa de bilete TNB, din foaierul Sălii Mari, precum şi online, pe www.mystage.ro.

Regele moare – info

de Eugène Ionesco

Traducerea: Vlad Russo și Vlad Zografi

Regia: Andrei și Andreea Grosu

Scenografia: Vladimir Turturică

Light design: Chris Jaeger

Data premierei: 28.11.2017

Durata spectacolului: 1 h 40 min.

Distribuţia:

Bérenger întâiul, regele:  Victor Rebengiuc

Regina Marguerite, prima soţie a regelui Bérenger întâiul:   Mariana Mihuț

Regina Marie, a doua soţie a regelui Bérenger întâiul :  Ana Ciontea

Doctorul, care e şi chirurg, călău, bacteriolog și astrolog:  Șerban Pavlu

Juliette, servitoare, infirmieră :  Florentina Ţilea

Guardul:  Richard Bovnoczki.

Foto: Ionesco, Regele moare – tnb.ro

11
/12
/23

Un concert extraordinar de muzică de film va avea loc la Opera Naţională din Bucureşti pe 12 decembrie, de la ora 19.00, organizat de Universitatea Națională de Muzică din București în parteneriat cu Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Opera Națională din București, Arhiva Națională de Filme și universități de teatru și film din țară.

11
/12
/23

Pentru 10 zile, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” s-a aflat în Statele Unite ale Americii în cadrul turneului aniversar „Madrigal 60 – The Magic of Winter”, primul pe care artiștii l-au susținut în America după 35 de ani.

07
/12
/23

Legendarul cineast maghiar Béla Tarr va primi sâmbătă seară, la Berlin, un premiu onorific din partea Academiei Europene de Film. Cu această ocazie, publicăm un eseu despre cinemaul său foarte special.

07
/12
/23

Electric Castle 2024 sună epic! Cu Massive Attack, Bring Me The Horizon și Queens of The Stone Age ca headliners confirmați, a 10-a ediție a festivalului se anunță cu foarte mult rock și trip hop.

07
/12
/23

TEATRUL SE (ŞI) CITEŞTE, primul sezon al podcastului realizat de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” continuă cu un nou invitat. De această dată, Zomir Dimovici se întoarce în lumea cuvintelor trădate şi îl are ca partener de conversaţie pe Sorin Gherguţ, traducător, poet şi redactor de carte.