„Uncut Gems”. Cu sufletul la gură ★★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/uncut-gems-cu-sufletul-la-gura-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM În „Uncut Gems” (2019), fraţii Benny şi Josh Safdie transformă prin stilul lor inconfundabil subiectul banal al încurcăturilor unui bijutier newyorkez (Adam Sandler) într-o experienţă hipnotică, într-un film despre viaţa trăită mereu la limită.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 ianuarie 2020

Un bijutier din New York pe nume Howard, jucat de un Adam Sandler cu un look şi cu o abordare a rolului care îl fac aproape de nerecunoscut, intră în tot felul de belele. Face pariuri riscante, datorează bani mafiei, îşi păcăleşte unii clienţi dându-le ceasuri false despre care pretinde că sunt foarte scumpe, amanetează obiecte de valoare care nu îi aparţin.

Rostogoleşte datorii după datorii.

Nu e foarte clar cum a ajuns să îşi trăiască viaţa astfel, cu sufletul la gură, pe marginea prăpastiei. Frații Safdie nu ne livrează prea multe informații despre trecutul său, dar vedem că face parte dintr-o familie evreiască obișnuită cu afacerile.

Are de întreţinut propria familie (trei copii şi o soţie care s-a distanţat de el), dar şi un apartament separat unde îşi petrece unele seri cu amanta, o angajată a magazinului său.

Mai important însă e faptul că acest delir, această nelinişte – mascată de exuberanţă, dar cu greu ţinută sub control de un om care vrea să lase impresia că e sigur pe el – pare a fi de fapt natura sa profundă.

De altfel, toţi protagoniştii din filmele fraţilor Safdie, unii dintre cei mai importanți reprezentanți ai cinema-ului american independent al ultimilor ani, sunt dominaţi de un neastâmpăr care îi face să îşi trăiască viaţa cu o intensitate ieşită din comun.

Howard speră să scape de probleme cu o potenţială piatră preţioasă rară pe care şi-a procurat-o cine ştie cum din Etiopia şi cu care ademeneşte un baschetbalist celebru, care e convins că misterioasa și spectaculoasa bijuterie i-ar aduce noroc în meciuri.

Este iluzia marii lovituri, a Sfântului Graal care ar putea aduce liniştea într-o lume a banilor şi a strălucirii înşelătoare date de bijuterii și de lux.

Energia şi forţa filmului vin din tulburarea și dezechilibrul tot mai evidente ale protagonistului, pe care Adam Sandler le joacă subtil, dar mai ales din stilul hipnotic al fraţilor Safdie.

Camera este tremurândă, nesigură, mereu în mişcare și în alertă, cu treceri rapide, uneori bruște, de la un personaj la altul, mai mult în spaţii închise, aproape sufocante, așa cum pare să fie în special magazinul lui Howard.

Apoi e jocul de lumini puternice, strălucitoare, și de culori pe alocuri intense, țipătoare (imaginea e semnată de celebrul DOP Darius Khondji).

Iar totul e dublat de muzica ușor psihedelică, dar și vag melancolică, a lui Daniel Lopatin, extrem de prezentă prin ritmul alert pe care îl induce filmului, alături de montaj.

Sub aparenţa unei narațiuni simple, infuzată de umor, se ascunde un emoționant și profund film existenţialist.

Am văzut „Uncut Gems” la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam (22 ianuarie – 2 februarie 2020), unde a avut câteva proiecții speciale. Din 31 ianuarie, filmul este disponibil și pe Netflix.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

09
/10
/20

Cel mai nou film semnat de Marian Crișan, BERLINER, a fost distins cu Premiul ‘Keen Eye’ - Russian Cinema Club Federation la cea de-a 42-a ediție a Festivalului Internațional de film de la Moscova (MIFF) care a avut loc între 1 și 8 octombrie.

08
/10
/20

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animație, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

07
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.