„Urâtul”, o reflecție asupra aparențelor, în premieră la Teatrul EXCELSIOR
https://www.ziarulmetropolis.ro/uratul-o-reflectie-asupra-aparentelor-in-premiera-la-teatrul-excelsior/

Teatrul Excelsior prezintă, pe 10 şi 11 septembrie 2021, ora 19:00, la Sala „Ion Lucian”, premiera spectacolului „Urâtul” de Marius von Mayenburg, regia şi concepţia scenografică Mădălin Hîncu – producţie care dă startul noii stagiuni.

Un articol de Liliana Matei|8 septembrie 2021

Din distribuție fac parte Dan Pughineanu, Oana Predescu, Matei Arvunescu, Alex Popa.

Urâtul – unul dintre cele mai controversate subiecte din istorie – devine pretextul unui spectacol incisiv, lucid, bulversant care pune sub laser fenomenul pierderii identității și înstrăinării de sine prin uniformizare fizică. Ce este urât(ul)? Cine decide că cineva este frumos sau urât? Cum ne reflectăm în propria oglindă și în oglinda celorlalți?

În aparență o comedie absurd-grotescă, „Urâtul” este o satiră la adresa societății contemporane, care promovează agresiv frumusețea exterioară, transformând-o într-un produs de serie, multiplicat de bisturiul chirurgilor plasticieni și validat în unanimitate de ceilalți. Spectacolul „Urâtul” este o metaforă a modului în care îi etichetăm pe ceilalți, prin lentila unor convingeri care sunt, de prea puține ori, cu adevărat ale noastre.

„Cred că textul lui von Mayenburg vorbește despre cum coșmarurile noastre cele mai profunde se pot ascunde sub masca dorințelor noastre cele mai arzătoare. Cred că dramaturgul schițează cadrul unei problematici foarte complicate care definește societatea contemporană: ajungem să ne dorim lucruri pe care nu le dorim. În ce măsură visurile noastre sunt cu adevărat ale noastre și nu sunt, de fapt, produsul unui context dictat de standarde artificiale? Putem pune semnul egal între ce este popular și ce este valoros?”, se întreabă regizorul Mădălin Hîncu.

Într-o realitate bombardată de discursuri care promit să ne livreze rețeta succesului, spectacolul „Urâtul” de la Teatrul Excelsior propune un exercițiu de reflecție, pornind de la un scenariu distopic: cum ar fi ca într-o zi să arătăm cu toții la fel – multiplicați la infinit în cópii ale unei imagini considerate cândva standardul perfecțiunii fizice? Identici, dar lipsiți de identitate. Uniformizați, dar lipsiți de unicitate.

Odată cu spectacolul „Urâtul”, Teatrul Excelsior propune şi o campanie socială de conştientizare a stereotipurilor şi anxietăţilor desprinse din definirea frumuseţii în tiparele dobândite social. Astfel, joi, 9 septembrie, ora 20:00, Teatrul Excelsior lansează o invitație pe rețelele sociale proprii, la dezbaterea care reunește la masa discuțiilor profesionişti din domenii în care frumosul şi urâtul sunt termeni uzuali: Dr. Dana Jianu, chirurg plastician, medic primar, Doctor în Științe Medicale, Cercetător Știintific al Centrului de Medicină și Chirurgie Regenerativă de pe lângă Academia Română de Știinte Medicale, Părintele Francisc Doboș, Paroh al Bisericii Franceze Sacré Coeur, Ioana Ciocan, curator, General Manager Art Safari, Vicepreşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici din România, lector la Universitatea din București, Beatrice Coriciuc – model internațional, Ștefan Curta – fotograf de fashion, Carmen Thea Drogoreanu – finalistă NEW DRAMA 2019 cu piesa „Teoria Pământului Plat”.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Eu cânt și muntele dansează de Irene Solà, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Janei Balacciu Matei, carte distinsă cu Premiul pentru Literatură al Uniunii Europene 2020.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.