Viața plicticoasă și preaplină a visătorului François, în premieră la EXCELSIOR
https://www.ziarulmetropolis.ro/viata-plicticoasa-si-preaplina-a-visatorului-francois-in-premiera-la-excelsior/

Teatrul EXCELSIOR prezintă, pe 16 şi 17 noiembrie, de la ora 19:00, Viaţa plictisitoare şi preaplină a visătorului François, inspirată din „Gargantua şi Pantagruel” a domnului Rabelais.

Un articol de Petre Ivan|10 noiembrie 2017

Acum aproape o jumătate de mileniu, un François, renumit ca Rabelais, dădea posterității o carte dedicată Omului pus în lumina umanismului, o carte care, ieșind de sub tipar, ieșea din toate tiparele.

Din preaplinul fanteziei și nicidecum din plictiseală, regizorul Horia Suru s-a lăsat inspirat de poveștile nemaiauzite și cât se poate de adevărate plăsmuite de marele autor francez, acum cinci secole și, împreună cu 15 tineri actori – visători îndrăzneți și bufoni de cursă lungă -, a pornit în aventura de a spune o poveste despre noi, cei de ieri și de azi sau, astfel spus, a pornit în căutarea Necunoscutului.

Așa a apărut Viața plicticoasă și preaplină a visătorului François, un eseu nonverbal, muzical – coregrafic, al cărui protagonist este, după cum anunță și titlul, François – un personaj-oglindă care se declină la toate persoanele.

François este avatarul omului în sine și al omenirii ca întreg, al unicului și al multiplului, al invizibilului și al indivizibilului. El se face văzut la adăpostul teatrului, acolo unde actorii vor da trup și suflet căutărilor acestui visător, desenând prin imaginația și firea lor excesiv ludică, prin ritmurile și mișcările expresive ale jocului lor, parcursul unei vieți.

Asemeni fiecăruia dintre noi, François se naște, copilărește, își trăiește timpul de adult, face ce îi poftește inima și ce îi cere trupul, după sfatul lui Rabelais, și tinde spre acel „Ceva” care suspendă timpul, care sfidează legile fizicii și logicii, care conține taină și adevăr deopotrivă.

Neverosimil de grotesc și incredibil de frumos, în acest spectacol, omul se arată sub masca unui visător prins în amestecuri bizare de contrarii, mereu împărțit între un eu și un altcineva. Iar viața ni se descoperă ca o oscilație continuă între plictis și preaplin, între mărunte și repetabile gesturi cotidiene și năzuințe îndrăznețe.

Și pentru că noua poveste este, în esență, o poveste dintotdeauna, ea va fi tălmăcită nu prin cuvinte, ci prin nenumărate alte elemente. „Françoiada” noastră este o țesătură teatrală colorată și veselă care îmbină armonios muzica originală interpretată live, detaliile vizuale comice și scenele improvizate de actorii care au pus în slujba poveștii întreaga lor fantezie, pentru a orchestra scenariul recognoscibil al vieților noastre într-un spectacol care ne va face să zâmbim privindu-ne în oglindă.

Viața plicticoasă și preaplină a visătorului François
inspirată din „Gargantua și Pantagruel” a domnului Rabelais

Visători: Alexandru Petcu, Alexandru Popa, Ana Guran, Ana Udroiu, Andrei Bibire, Dan Pughineanu, Dana Marineci, Loredana Cosovanu, Mara Oprea, Mihaela Trofimov, Mircea Alexandru Băluță, Oana Predescu, Sandra Ducuță, Ștefan Huluba, Vlad Galer

Muzicieni:
Aurel Ciucur – tobe
Axinte-Amza Constantin – zither
Cătălin Gorgon Grigorescu – trompetă
Ionel Păucă – tubă

Regie: Horia Suru
Tălmăcitorul profeției: Doru Mareș
Scenografie: Cristian Marin
Mișcare scenică: Alin State
Muzică originală: Petre Ancuța
Light Design: Cristian Niculescu
Asistent regie: Irina Zlotea
Make-up & Effect Make-up Artist: Mara Rădulescu
Regie tehnică: Elena Ghimpețeanu

Primele reprezentații: 16 și 17 noiembrie 2017

Foto: Viața plicticoasă și preaplină a visătorului François – facebook

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.