Victor Rebengiuc: “În casă nu vorbim despre teatru sau roluri”
https://www.ziarulmetropolis.ro/victor-rebengiuc-in-casa-nu-vorbim-despre-teatru-sau-roluri/

Actorul Victor Rebengiuc a mărturisit miercuri, la Rezidenţa BRD Scena 9, unde a fost invitatul special al „Intersecţiilor de miercuri”, că nu a aşteptat şi nici nu şi-a dorit anumite roluri, a jucat ce i s-a dat cu condiţia să fie roluri diferite şi, de asemenea, nu a acceptat atunci când regizorii şi-ar fi dorit să-l cantoneze pe anumite tipologii.

Un articol de Petre Ivan|22 februarie 2018

„Eu nu am avut niciodată rolul visat, eu nu am avut roluri visate, pentru că am băgat de seamă că toţi cei care izbutesc să joace până la urmă un rol pe care-l visează multă, multă vreme eşuează. E clar că nu ştii ce îţi trebuie, nu ştii ce rol ţi se potriveşte, e clar, şi joci ce nu trebuie să joci. Şi atunci am zis: eu, ce mi se oferă, o să încerc să mă lupt cu el, cu ajutorul regizorului, şi poate iese bine. Dacă nu iese bine, e vina lui că m-a distribuit. (…) Întotdeauna am fost împotriva acelora care vroiau să mă fixeze într-un anumit tipar, să joc un anumit gen de personaje. (…) M-am luptat destul de tare cu regizorii care vroiau să mă fixeze, să-mi dea o anumită întrebuinţare. Eu vreau să acopăr, dacă se poate, toată paleta de roluri”, a spus Victor Rebengiuc.

El a povestit şi despre momentul când a primit rolul în filmul „Pădurea spânzuraţilor”, cum a refuzat să participe la un casting pe care regizorul italian Glauco Pellegrini a încercat să-l facă în România, dar şi cum Liviu Ciulei l-a chemat şi i-a spus că el este potrivit în rolul lui Apostol Bologa.

Mariana Mihut si Victor Rebengiuc in „Pădurea spanzuratilor”

Înainte de a se apuca Liviu Ciulei de filmul ăsta (n.r. – ‘Pădurea spânzuraţilor’), cu vreo doi-trei ani înainte, venise un regizor italian, unul pe care-l chema Glauco Pellegrini, care a adunat toţi actorii tineri care eram în perioada aia în activitate, ne-a chemat la Buftea să facă poze cu noi pentru că el vrea să facă filmul ‘Pădurea spânzuraţilor’. Eram acolo tot tineretul – Iurie Darie, Emanoil Petruţ, Cozorici, Albulescu, Silviu Stănculescu, toţi. L-am întrebat de ce, pentru ce roluri. Mi-a spus că ofiţeri din armată şi alte roluri, după care l-am întrebat şi rolul Apostol Bologa cine o să-l joace? A spus că există un actor francez care o să-l joace. (…) Atunci am zis, nu. Dacă nu joacă un actor român, eu nu dau nicio probă foto pentru filmul ăsta, eu plec acasă. Au trecut anii şi Liviu (n.r. – Liviu Ciulei) a făcut filmul ăsta. Începuse filmările şi după o lună de la începutul filmărilor mi-a dat un telefon să vin la teatru să stăm de vorbă. (…) El mi-a spus că s-a gândit să joc eu Apostol Bologa. (…) În acel moment pe rol era Şerban Cantacuzino, un om absolut minunat şi un actor bun. (…) Mi se părea potrivit pentru rol dar nu avea suficientă experienţă actoricească şi Liviu era nemulţumit că nu putea să facă faţă rolului. – Victor Rebengiuc.

Întrebat despre rolul pe care l-a avut în filmul „Moromeţii” de Marin Preda, în regia lui Stere Gulea, Victor Rebenciuc a spus că, deşi nu ştie dacă este cel mai bun rol al său, este bucuros că publicul îl apreciază chiar şi după atâţia ani de când a apărut.

„Moromete nu ştiu dacă este cel mai bun film al meu, dar este cel mai popular, şi asta mă bucură. Foarte multă lume a văzut filmul. Oamenilor le place filmul, se recunosc în personajele din acest film. Cartea lui Preda este genială şi noi am stat la filmare tot timpul cu cartea în mână. Eu n-aş fi acceptat să se schimbe ceva din carte, să vină un regizor care să aibă idei năstruşnice, să facă el cine ştie ce farafastâcuri pe acolo, ce şmecherii să bage, mă rog, să fie viziune modernă. Nu domnule, las-o aşa, cum a fost făcută ea”, a afirmat actorul.

El a vorbit şi despre a doua parte a filmului, pentru care încă nu s-au terminat filmările, şi a menţionat şi motivele care l-au făcut să refuze invitaţia de a face parte din distribuţia filmului „Moromeţii 2”.

Victor Rebengiuc în Moromeţii

Stere Gulea a aşteptat prea mult. Eu i-am spus: Vrei să faci partea a doua, grăbeşte-te. Dar el s-a grăbit încet şi când a fost gata nu cred că avea în gând să joc eu până la urmă rolul ăsta. A venit şi m-a văzut într-o premieră, în ‘Umbre’, şi acolo a spus, gata, îl iau pe Victor. Am fost, am semnat contractul, şi eram într-un fel împăcat cu totul, dar a venit contabila şi m-a întrebat unde vreau să sta la filmări. La Talpa (n.r. – comuna în care s-au făcut filmările) nu se putea sta în perioada când am făcut filmul. Acum Mălăele a stat acolo, la primar. Când am filmat eu, în ’85, nu aveai unde să stai. (…) Acum m-am gândit că aveam 84 de ani, nu mai puteam. Contabila mi-a propus, ca având în vedere vârsta, să stau mai aproape mai ales că aveam de făcut şi multe filmări de regim. Regim înseamnă că se filmează atunci dimineaţa devreme sau seara, când este o lumină difuză, specială, când se îngână ziua cu noaptea, sau noaptea cu ziua. Şi m-am gândit că este foarte greu, om la vârsta mea să fiu la două dimineaţa pe platou ca să pot să încep filmările la ora cinci, pentru că aşa se face treaba acolo. Şi atunci am spus că nu, nu se poate, este ceva care depăşeşte puterile mele la ora actuala. Şi mai era şi faptul că s-a schimbat distribuţia, eu aş fi fost ca măgarul între oi. Toţi copiii lui Moromete sunt coborâţi cu 30 de ani, sunt la vârsta normală, iar eu cu 30 de ani peste vârsta normală. (…) Aşa că e bine că m-am retras. Decât să fiu stupid într-un rol care nu mergea… Aşa că am scăpat de sarcina asta. – Victor Rebengiuc

Actorul a spus şi despre dosarul său de la Securitate, de la CNSAS, şi a precizat că a văzut doar câteva foi.

„Mi-au dat doar câteva foi, nu l-am cerut după ce li s-a predat marea majoritate a arhivei. Era pe la începuturi şi mi-au dat repede să văd. Erau doar câteva foi. Unul singur l-am recunoscut dintre cei care turnau acolo pentru că am recunoscut împrejurările şi ştiam cine e, mi-am dat seama cine era. Murise deja. Dar în rest nu am vrut să aflu pentru că erau numai colegi care vorbeau acolo şi m-am gândit că mă întâlnesc cu ei în fiecare zi şi dacă ştiu că a spus ceva despre mine, cum mai stau eu cu el de vorbă. Nu mă interesează cine au fost dar … aşa a fost atunci”, a mai spus Rebengiuc.

Întrebat cum este să joace pe scenă alături de soţia sa, Mariana Mihuţ, a mărturisit că îi face mare plăcere să joace alături de actori talentaţi.

„Noi acasă nu vorbim nimic despre teatru, despre rolurile noastre. Nu repetăm niciodată, fiecare îşi vede de treaba lui. Când ne întâlnim pe scenă, asta e. Mie îmi place să joc alături de actori talentaţi, trebuie să fac eforturi să mă menţin în ritm cu ea”, a afirmat actorul Victor Rebengiuc.

Sursa: Agerpres

Foto: Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț – Adi Bulboacă

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.