Volume dedicate patrimoniului naţional, lansate la Muzeul Satului „Dimitrie Gusti”
https://www.ziarulmetropolis.ro/volume-dedicate-patrimoniului-national-lansate-la-muzeul-satului-dimitrie-gusti/

Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti” găzduieşte miercuri lansarea unor volume dedicate restaurării şi conservării patrimoniului naţional. Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES de Biroul relaţii publice al muzeului, primul volum este dedicat şcolilor Spiru Haret, cartea dorindu-se nu numai prezentarea proiectului de cercetare al Muzeului Satului, ci şi un remember privind o mare personalitate creatoare. […]

Un articol de Andrada Văsii|31 octombrie 2012

Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti” găzduieşte miercuri lansarea unor volume dedicate restaurării şi conservării patrimoniului naţional.

Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES de Biroul relaţii publice al muzeului, primul volum este dedicat şcolilor Spiru Haret, cartea dorindu-se nu numai prezentarea proiectului de cercetare al Muzeului Satului, ci şi un remember privind o mare personalitate creatoare.

În tematica privind organizarea părţii de sud a Muzeului Satului, ca un nou ‘muzeu’ ce respectă în cea mai mare măsură principiile etnomuzeologiei moderne privind punerea în practică a conceptului de ‘museum vivum’, transferarea unei şcoli de tip Spiru Haret din teren şi repunerea ei în funcţiune în conformitate cu cerinţele unui muzeu în aer liber a fost una dintre ideile cele mai importante.

Pentru a duce la bun sfârşit transferarea unei şcoli de la începuturile modernizării învăţământului românesc a fost necesară o cercetare de teren aprofundată, având ca principal obiectiv selectarea unui astfel de monument şi transferarea lui în muzeu, dar şi constituirea unei baze de date riguros organizată privind şcolile de tip Spiru Haret, câte au mai rămas în teren fără a le fi fost afectată radical funcţionalitatea şi implicit structura şi proporţiile iniţiale.

Graţie ajutorului obţinut prin programul Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), cercetarea a fost finalizată în acest an, fiind astăzi în situaţia de a putea publica o mare parte a materialelor rezultate după înregistrarea în teren a acestor monumente, prea puţin luate în seamă până acum, deşi ele reprezintă un segment important în cadrul tipului de şcoală modernă de care a beneficiat învăţământul românesc la începuturile sale, după anul 1864, când este promulgată Legea Instrucţiunii Publice, care punea în practică principiile moderne ale unui învăţământ public, general, gratuit şi obligatoriu.

Dedicată aceleiaşi tematici, expoziţia va putea fi vizitată în perioada 31 octombrie – 15 noiembrie.

De asemenea, în aceeaşi zi va fi lansat volumul „Conservarea şi restaurarea arhitecturii vernaculare”, proiect finanţat tot de AFCN.

Lucrarea, coordonată de dr. Vivian Dragomir, director patrimoniu şi fost conducător al departamentului conservare-restaurare, avându-l în colectiv pe Laurenţiu Dragomir, restaurator monumente etnografice, alături de referenţii conf. dr. Paula Popoiu, director general, şi conf. dr. Sergiu Nistor, cadru universitar la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism ‘Ion Mincu’ din Bucureşti şi preşedinte ICOMOS România, doreşte ca, pe lângă abordarea ştiinţifică a principalelor aspecte privind arhitectura vernaculară caracteristică ţării noastre, să aducă în atenţia publicului şi metodologiile cele mai adecvate de prezervare în timp a acestui tip de patrimoniu.

Cartea tratează subiecte ca istoricul evoluţiei în timp a arhitecturii vernaculare în spaţiul românesc, tehnici de construcţie şi a materiale, punându-se accent pe detalierea acestora în scopul înţelegerii comportamentului lor în timp şi al adoptării celor mai corecte metode de prezervare.

Sursa: Mediafax

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.