Hamlet Next Hours. Bogdan Dumitrache s-a jucat de-a teatrul
https://www.ziarulmetropolis.ro/hamlet-next-hours-bogdan-dumitrache-s-a-jucat-de-a-teatrul/

Hamlet Next Hours este un test, iar teatrul independent este porţia de realitate cu care trebuie să se confrunte orice actor sau regizor. În teatrul independent nu contează că eşti imaginea unui lanţ de farmacii sau că eşti apreciat în filme la nivel internaţional. În teatrul independent eşti sau nu eşti pe gustul publicului.

Un articol de Judy Florescu|2 octombrie 2013

Hamlet Next Hours este un test, iar teatrul independent este porția de realitate cu care trebuie să se confrunte orice actor sau regizor. În teatrul independent nu contează că ești imaginea unui lanț de farmacii sau că ești apreciat în filme la nivel internațional. În teatrul independent ești sau nu ești pe gustul publicului.

Mi se pare că talentul unui actor este segmentat între filme și scenă, mai cu seamă în scena teatrului independent, care nu cunoaște limite în cazul manifestărilor artistice. Iar aceste producţii sunt apreciate sau nu de cel mai dur juriu cu putință: publicul de cafe-teatru.

Dacă nu  poate capta atenția publicului de la prima intrare în scenă, un actor riscă să împingă concentrarea acestuia în cu totul alte direcții față de cele dorite. Şi atunci, actorul e pierdut. Ce o fi crezând un actor atunci când publicul nu reacționează la replicile lui? Cum s-o fi simțind să știe că este privit și ascultat, dar că de fapt nimeni nu este atent la ceea face pe scenă?

Actorul Bogdan Dumitrache a revenit pe scena teatrală după opt ani de absență, cu spectacolul Hamlet Next Hours scris de Laura Ilinca, şi care a avut premiera duminică seara la singura cafenea teatru din București, Godot Cafe Teatru. Nu aș fi crezut că un actor de film poate fi atât de diferit pe ecranele de cinema față de scenă. Un  actor care poate părea șters și incolor pe ecran, atunci când se urcă pe scenă poate deveni un izvor puternic de creație. Nu este cazul lui Bogdan Dumitrache.

Am fost atentă la ceea ce a făcut Bogdan Dumitrache pe scenă la premiera spectacolului Hamlet Next Hours, numai că nu am văzut nimic în afară de un guest-star, o vedetă de talie internațională care pășea pentru prima dată  pe scena teatrului independent, dar se comporta de parcă ar fi cucerit-o de mult.

Hamlet Next Hours. Despre dragoste pe viaţă şi pe moarte

Hamlet Next Hours este o piesă nouă despre vremuri vechi, o piesă despre bărbați și veșnica lor luptă pentru putere și femeia adorată, o piesă veselă despre oameni triști, înverșunați de propriile dorințe de supremație, o piesă inspirată de clasic, dar pliată pe autenticul trăirilor de azi.

„Suntem cu toții tulburați, fiecare din motivele noastre, și e firesc să fie așa” – este una dintre replicile personajului fentat, nu interpretat, de Bogdan Dumitrache, care nu a jucat în Hamlet Next Hours, ci a fost jucat.  Mergea de fapt în paralel cu personajul care îl urmărea ca o fantomă la fiecare pas, pe scenă şi în sală, și care nu-l lăsa să spună altceva decât textul piesei.

hamlet next hours

Scenă din spectacolul Hamlet Next Hours, cu actorii din distribuţie

Îl vedeam pe Bogdan Dumitrache expectorând cuvinte care nu erau ale lui, dar pe care părea încântat să le intoneze ca la carte în fața publicului de cafe-teatru, din care făcea parte și Călin Netzer. Singurele personaje pe care le-am simțit vii au fost morții: Istvan Teglas, Horațio și Laura Ilinca, regina. Ei au înseninat peisajul mohorât al neacțiunii din scenă, fiindcă ei într-adevăr jucau, nu se jucau de-a spectacolul.

Citiţi şi: Bogdan Dumitrache, rol principal în filmul lui Porumboiu

Tema iubirii dincolo de moarte e, poate, cea mai puternică dintre toate temele piesei. Iubirea oamenilor față de cei care nu mai sunt pe pământ, iubirea pământeană neîmplinită prin moarte, iubirea fără de sfârșit, care doar prin moarte poate fi dobândită, iubirea pură și intensă care doar prin moarte poate rămâne neschimbată. Iubire în toate sensurile, pe care a portretizat-o un pic și Bogdan Dumitrache acceptând să joace în Hamlet Next Hours.

Probabil de aceea a venit în spectacol: avea nevoie de iubirea teatrului, care poate că nu este cea mai permisivă formă de exprimare a unui artist, dar nici un capriciu pe care să-l bifezi în calendarul tău de evenimente.

INFO

Hamlet Next Hours

de Laura Ilinca

Godot Cafe Teatru

Regia: Dan Vasile

Cu: Bogdan Dumitrache, Ion Grosu / Ioan Coman, Istvan Teglaș, Ionuț Burlan, Laura Ilinca

Durata: 1h40

Preț bilet: 35 de lei

Credit foto Hamlet Next Hours – Antonio Cioarek



25
/05
/18

Dacă viaţa mă plasează de cele mai multe ori în contexte plăcute, eu am grijă să fac pe dos. Să stai în autobuz lângă o femeie, nici urâtă nici frumoasă, nici tânără dar nici foarte matură, care vorbeşte la telefon nu pare să reprezinte o alegere greşită. Doar că femeia vorbeşte şi nu pare deranjată că toată lumea din autobuz află cum viaţa ei sentimentală, socială, sexuală, a fost distrusă de un terchea-berchea de bărbat.

23
/05
/18

Am dorit totdeauna să am în curte cireşi şi m-am străduit ani în şir să-mi realizez visul. Cei mai mulţi s-au uscat. A rămas primul pe care l-am sădit. Fiind bolnav, anul acesta nu m-am putut bucura de florile sale. Nu le-am văzut.

22
/05
/18

Nu mai e cu noi Lucian Pintilie! Mă feresc să folosesc alt cuvânt, altă formulă. Zic doar „nu mai e cu noi Lucian Pintilie!”, pentru că nimic din exprimările comune n-ar fi compatibil cu cel care a fost reperul esențial, sine qua non, de la primul la cel mai recent „val” al cinematografiei românești.

16
/05
/18

Regizorul de teatru și film Lucian Pintilie a murit miercuri, la vârsta de 84 de ani, la Spitalul Elias din București. El lasă în urmă o serie de spectacole de teatru, în țară și străinătate, care au făcut istorie, iar opera sa cinematografică a fost una din cele mai importante din estul Europei.

15
/05
/18

Moto: „Nu se termină niciodată, fiule, nu se mai termină…”

09
/05
/18

ANALIZĂ În afară de prezența în competiția de la Cannes în 2017, ce au în comun filme precum „The Square”, „Loveless”, „The Killing of a Sacred Deer”, „You Were Never Really Here” și „Happy End”? Reprezintă un cinema cinic, sentențios și intimidant cu spectatorul.

03
/05
/18

“Onorabili concetățeni, fraților, iertați-mă fraților, dacă sunt mișcat, dacă emoțiunea m-a tulburat așa de tare, suindu-mă la această tribună, pentru a vă spsune și eu, ca orice român, ca orice fiu al țării sale, în aceste momente solemne că mă gândesc la țărișoara mea, la România, la fericirea ei, la progresul ei, la viitorul ei... (...)” – Cațavencu, O scrisoare pierdută.

03
/05
/18

Astăzi, 3 mai, este celebrată Ziua mondială a libertăţii presei. Pare și un bun prilej pentru a ne aminti câteva dintre bancurile, scenetele și „șopârlele” de altădată.

25
/04
/18

Întrucât azi a fost ziua de naștere a nefamilistului Andy Bell și, posibil, va fi ultima zi la postul public (dacă nu cumva a fost chiar aseară!) pentru simpaticului 4ru (Dragoș Pătraru, pentru generația care a cântat în Piață, în urmă cu 28 de ani, Imnul Golanilor), susțin cu tărie de caracter, dar fără argumente irefutabile, că mult așteptatul miting pentru susținerea familiei tradiționale ar merita un imn oficial cu titlul Oh L'Amour.

12
/04
/18

OPINIE Competiția ediției din 2018 a Festivalului de la Cannes combină câteva nume consacrate și obișnuiți mai noi sau mai vechi ai Croazetei cu cineaști care concurează pentru prima dată pentru Palme d'Or sau chiar aflați la debut. Niciun lungmetraj românesc în selecția din acest an.

28
/03
/18

OPINIE Dominată de filmul „Un pas în urma serafimilor” și afectată în desfășurarea sa de rigorile transmisiei în direct la televiziune, cea de-a 12-a ediție a Galei Premiilor Gopo a reflectat ceva din situația de moment a cinematografiei române.

05
/03
/18

OPINIE Sincer, nu înțeleg snobismul multor cinefili sau prieteni cunoscători de cinema, exprimat în special pe Facebook, față de Oscaruri. Premiile Oscar sunt ceea ce sunt, și asta de mulți ani, dacă nu dintotdeauna.