27 de filme, 74 de evenimente și 68 de zile de film românesc, la Londra
https://www.ziarulmetropolis.ro/27-de-filme-74-de-evenimente-si-68-de-zile-de-film-romanesc-la-londra/

În vreme ce filmele româneşti cele mai recente sunt primite cu elogii la actuala ediţie a Festivalului de la Cannes, iar cineaştii români strălucesc din nou pe Croazetă, la Londra se lansează cel mai mare proiect dedicat cinematografiei româneşti realizat vreodată în Marea Britanie.

Un articol de Liliana Matei|16 mai 2016

Intitulat „Revoluție în realism” și pregătit de Institutul Cultural Român din Londra în parteneriat cu British Film Institute (BFI), cu sprijinul mai multor instituții și organizații publice și private, programul se va desfășura timp de două luni și va cuprinde peste 70 de evenimente, în principal proiecții de film, dar și întâlniri cu cineaștii, dezbateri, conferințe și expoziții. Proiectul este menit să pună în valoare, în primul rând, extraordinara creativitate și originalitate a „noului cinema românesc”, dar fără a pierde din vedere relația dintre filmele generației tinere și capodoperele deceniilor anterioare. Ca atare, retrospectiva de la BFI Southbank e precedată de câteva proiecții ale unor filme-reper pentru tradiția noastră cinematografică, prezentate în cadrul „Cinematecii românești” de la ICR Londra.

Printre invitații speciali ai programului se numără cunoscuți regizori, actori, scenariști, critici, compozitori și artiști vizuali. De-a lungul celor peste șaizeci de zile de film românesc, se vor întâlni cu cinefilii britanici Teodor Corban, Marian Crișan, Anca Damian, Silviu Gheție, Tudor Giurgiu, Andrei Gorzo, Radu Jude, Florin Lăzărescu, Cristian Lolea, Ana Lungu, Anamaria Marinca, Radu Muntean, Dominique Nasta, Bobby Păunescu și Cristi Puiu. Interlocutorii britanici ai invitaților români vor fi influenții critici și curatori de film Geoff Andrew și Nick Roddick.

Pentru a sublinia câteva dintre antecedentele creative ale așa-numitului Nou Val românesc, proiectul debutează cu o serie găzduită de „Cinemateca românească”, program permanent al ICR Londra lansat în anul 2010, incluzând opere ale unor regizori citați adesea drept surse de inspirație sau referințe ale tinerilor cineaști. În perioada 12-31 mai, în sala de proiecții a Institutului se derulează secțiunea „Precursorii”, din care fac parte peliculele „Concurs” (1982), în regia lui Dan Pița, „Reconstituirea” (1968), în regia lui Lucian Pintilie, „Secvențe” (1982), în regia lui Alexandru Tatos, și „È pericoloso sporgersi” (1993), în regia lui Nae Caranfil.

La BFI Southbank, proiecțiile cu creații definitorii ale cinematografiei românești contemporane încep în data de 2 iunie. De-a lungul întregii luni, în sălile British Film Institute, vor putea fi văzute sau revăzute multe dintre cele mai premiate pelicule din ultimii ani: „Marfa și banii” (r. Cristi Puiu, 2001), „Aferim!” (r. Radu Jude, 2015), „A fost sau n-a fost?” (r. Corneliu Porumboiu, 2006), „După dealuri” (r. Cristian Mungiu, 2012), „De ce eu?” (r. Tudor Giurgiu, 2015), „Eu când vreau să fluier, fluier” (r. Florin Șerban, 2010), „Moartea domnului Lăzărescu” (r. Cristi Puiu, 2005), „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (r. Cristian Mungiu, 2007), „Aurora” (r. Cristi Puiu, 2010), „Hârtia va fi albastră” (r. Radu Muntean, 2006), „Trois exercices d’interprétation” (r. Cristi Puiu, 2013), „Felicia, înainte de toate” (r. Melissa de Raaf și Răzvan Rădulescu, 2009), „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” (r. Andrei Ujică, 2010), „Crulic – Drumul spre dincolo” (r. Anca Damian, 2011), „Poziția copilului” (r. Călin Peter Netzer, 2013), „Un etaj mai jos” (r. Radu Muntean, 2015). Programul va include și două premiere: „Orizont” de Marian Crișan și „Autoportretul unei fete cuminți” de Ana Lungu, cu participarea celor doi regizori. Pentru a completa această panoramă a filmului românesc acoperind mai bine de un deceniu, între 7 și 14 iulie ICR Londra va mai prezenta filmele „California Dreamin’” (2007), în regia lui Cristian Nemescu, „Francesca” (2009), în regia lui Bobby Păunescu, și „Domestic” (2011), în regia lui Adrian Sitaru.

Pe lângă proiecțiile celor peste 25 de filme, va mai avea loc o serie de evenimente speciale, printre care: o discuție despre industria de film din România și succesul Noului Val – avându-i ca protagoniști pe regizorii Radu Muntean, Anca Damian și Tudor Giurgiu -, o dezbatere despre contextul apariției „noului cinema românesc” – cu participarea criticilor Andrei Gorzo, Dominique Nasta, Geoff Andrew și Nick Roddick -, o conferință a lui Geoff Andrew despre realism în cinematografia românească, expoziția de fotografie Freeze Frame semnată de Silviu Gheție, precum și sesiuni de întrebări și răspunsuri cu publicul, la care sunt așteptați regizorii Cristi Puiu, Radu Jude, Marian Crișan, Bobby Păunescu și Ana Lungu, actorii Anamaria Marinca și Teodor Corban, scenaristul Florin Lăzărescu și compozitorul Cristian Lolea.

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.