„3 ore după miezul nopţii”. Un magnific spectacol de teatru-dans
https://www.ziarulmetropolis.ro/3-ore-dupa-miezul-noptii-un-magnific-spectacol-de-teatru-dans/

Spectacolul „3 ore după miezul nopţii” al teatrului “Tony Bulandra” din Târgovişte, în regia lui Mihai Măniuţiu, îşi merită aplauzele din plin.

Un articol de Monica Andrei|17 noiembrie 2015

O clădire cu multă lumină şi o fântână arteziană în faţă, ce fusese cândva o casă boierească, a devenit spațiul primitor al Teatrului “Tony Bulandra” din Târgoviște. Când are loc o premieră, publicul este aşteptat în acorduri de muzică clasică, iar ambianța este amplificată de gazdele ospitaliere și confortul fotoliilor din sala de spectacol.

În hol, pe lângă expoziţia de pictură, există un buletin informativ al teatrului, ajuns la numărul 12, de unde oricine poate afla despre festivalul pe care-l organizează instituţia sau despre repertoriul bogat în piese scrise de Caragiale, Eschil, Shakespeare, Kirițescu și alții. Aici au montat spectacole regizori cunoscuți: Alexandru Hausvater, Mihai Mănuțiu, Răzvan Mureşan, Sorin Militaru, Kemâl Başar, Di Trevis.

Dansul este arta de a închipui, produce şi combina mişcări, de a exprima o acţiune dramatică sau a unei emoţii. Exemplul cel mai convingător este cel al recentei premiere „3 ore după miezul nopţii”, în regia lui Mihai Mănuţiu, un mare prilej de bucurie pentru oamenii care doresc să vadă un spectacol, la superlativ din punct de vedere estetic.

Scenograful Tudor Lucanu aduce pe scenă o oglindă pe care o plasează în spate, patru saltele, un laptop şi o chiuvetă, lăsând restul spaţiului pentru joc. Spectacolul are o poveste banală, despre o coregrafă care pregăteşte un spectacol şi stările prin care trece artista înainte de premieră. Dar când Andreea Gavriliu, ce o interpretează pe coregrafă, începe să danseze, uimeşte prin modul cum redă febra aşteptării premierei şi tracul îndoilelilor, groaza fricilor pe care le trăieşte şi le exteriorizează prin dans. Stăpâneşte bine vocabularul pantomimei, străluceşte prin graţie, supleţe, fluiditate şi prin modul cum uneşte acţiunea cu dansul prin mişcare, pe scenă.

E ora 2, artista nu poate dormi, dă drumul la Radio Cultural unde-şi aude propriul interviu despre eliberarea prin dans, cu răspunsuri monosilabice şi pauze de emisie. Îşi face tutu din hârtia igienică din toaletă, rosteşte un monolog despre frică, despre nebunii dintre noi care au renunțat să fugă de ei înșiși. Pomeneşte despre întrebările esențiale din chestionarul lui Max Frisch despre iubire, moarte, viaţă, adevăr, univers…

Bucăţi de viaţă înlănţuite în dans dau spectacolului impresia unei nespuse frumuseţi, mai ales când Andreei Gavriliu i se alătură trupa din sala de repetiţii: Vladimir Albu, Teodora Budescu, Roxana Fânață, Flavia Giurgiu, Adrian Loghin, Camelia Pintilie, Ana Pop, Antonia Teișani, Vlad Troncea. Niciunul nu încerca să se impună, să întunece, să strivească pe celălalt, sau să dea rolului său o mai mare însemnătate. Armonia şi frumuseţea unuia se reflecta în toţi, pentru că dansul lor avea ritm.

Somnul scurt al artistei poate fi odihnitor după ce e convinsă că a găsit formule noi de exprimare în spectacolul său, timp în care actorul Marcel Iureş apare într-o proiecţie video rostind un monolog.

3 ore dupa miezul noptii (9)

Pornind de la poemul „Psalm” de Paul Celan, ajutat de Anca Măniuţiu în realizarea scenariului, regizorul Mihai Măniuţiu face un spectacol de teatru dans despre care spune: “Munca la acest spectacol mi-a amintit pe alocuri de Jerzy Grotowski și laboratorul său aflat în mod intenționat într-un orășel industrial, unde juca adeseori fără un singur spectator. Nu mă refer atât la situația publicului, căci nu e cazul, ci la sentimentul acela extrem de pozitiv de izolare creatoare, de situare într-un spațiu atipic, care ajută la ieșirea din rutina în care se ajunge în mod inevitabil într-un teatru „clasic”. Am avut libertatea de a simțí că nu suntem constrânși de un termen limită, că putem să lucrăm pur și simplu din placer – o libertate iluzorie, desigur, dar una esențială, eficace. Mă consider un discipol al lui Pina Bausch când lucrez la un spectacol de teatru-dans, și cred că am reușit să definitivăm împreună un spectacol care să merite această filiație”.

În „3 ore după miezul nopţii”, poemul, transformat în gest expresiv ce curge în stări pe scenă, devine un magnific spectacol de teatru–dans care-şi merită aplauzele. Cine nu ştie poate crede că are de-a face cu nişte coregrafi. Nu, ei sunt actori, dar au tehnică desăvârşită în dans. Este un spectacol care merită văzut şi promovat în festivaluri. Bravo, tuturor!

FOTO: Maria Ștefănescu



26
/11
/15

„Ofranda Muzicală” a lui J.S. Bach încheie cea de a zecea ediție a Festivalului de Muzică Veche București, sâmbătă, 28 noiembrie, de la ora 19.00, la Sala Radio.

26
/11
/15

„Asta vreau în rai... cuvintele să devină note muzicale şi conversaţiile să fie simfonii.” – Tina Turner. "Una dintre cele mai mari artiste ale tuturor timpurilor", conform revistei Rolling Stone, împlineşte astăzi 76 de ani. Tina Turner a vândut peste 200 de milioane de albume în cei peste 50 de ani de carieră.

26
/11
/15

Felicia Filip şi Ion Caramitru vor participa la Festivalul dedicat Zilei Naționale a României, organizat de Opera Comică pentru Copii (27 noiembrie - 1 decembrie). În cadrul evenimentului, publicul va avea ocazia să ia parte la spectacole de gală, cu invitați consacrați ai scenei românești, alături de elevii olimpici din Orchestra Colegiului Național “George Enescu” din București, dirijată de Gheorghe Iliuță, împreună cu soliștii și baletul Operei Comice pentru Copii.

26
/11
/15

Bălţăţeanu, spunea actriţa Maria Filotti, „era un partener ideal, mai ales în sensul de a şti să se adapteze la jocul celuilalt, cu atâta supleţe, încât îi facilita jocul”. În 40 de ani de teatru, a avut noroc şi a jucat toate genurile, mergând din victorie în victorie. S-a născut pe 26 noiembrie 1893, la Drobeta-Turnu Severin.

26
/11
/15

Vineri, 4 decembrie (19.00), Radio România în colaborare cu Institutul Francez București prezintă la Sala Radio un eveniment conceput în special în jurul muzicii compozitorului francez CLAUDE DEBUSSY, concert derulat cu participarea MIHAELEI MINGHERAŞ – COUTURE, soprană stabilită în Franţa unde susţine o importantă carieră artistică, pe scene cum ar fi cea a Operei Comice din Paris sau la Théâtre du Châtelet.

26
/11
/15

La un secol şi jumătate de la lansare, "Alice în țara minunilor" este transformată într-un spectaculos music-hall plasat sub semnul digitalului, cu ajutorul rockerului Damon Albarn. Inspirat din capodopera lui Lewis Carroll, spectacolul de aproape două ore și jumătate, intitulat "wonder.land", în stilul unui e-mail, se joacă de la începutul săptămânii la National Theatre din Londra, urmând să fie prezentat și pe scena Theatre du Chatelet din Paris, în iunie 2016

25
/11
/15

Sâmbătă 28 noiembrie, Mariana Nicolesco va împlini 67 de ani, prilej pentru marea noastră soprană să prezinte, pentru prima oară în Bucureşti, un florilegiu extraordinar de lieduri enesciene.

25
/11
/15

Teatrul Metropolis prezintă duminică, 29 noiembrie, de la ora 11.00 şi de la ora 16.00, comedia „Dator vândut“, după Eugène Labiche, în regia lui Dan Tudor. Şapte actori au vorbit pentru Ziarul Metropolis despre momentele în care au fost datori vânduţi sau despre tacticile prin care s-au ţinut departe de datorii.

25
/11
/15

Joi, 10 decembrie, de la ora 19:30, ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București deschide anotimpul bucuriei cu un nou concert extraordinar din seria DA CAPO ARCUB CHAMBER MUSIC. În atmosfera selectă a istoricului Han Gabroveni (Strada Lipscani nr. 84-90), sre vor cânta piese celebre, în interpretarea unuia dintre cele mai apreciate ansambluri de muzică de cameră din Europa, Trio Enescu

25
/11
/15

În 2 decembrie se împlinesc 65 ani de la trecerea în eternitate a pianistului-simbol pentru arta interpretativă românească, Dinu Lipatti, prilej pentru Radio România Muzical de a-i dedica acestei mari personalități o serie de evenimente: o emisiune-maraton, un recital și un simpozion de muzicologie.

24
/11
/15

Teatrul Foarte Mic își întrerupe activitatea de spectacole începând de astăzi, 24 noiembrie. La rândul său, Teatrul Nottara și-a suspendat toate spectacolele de la sediul din bulevardul Magheru. Ambele decizii au venit ca urmare a legii promulgate recent prin care este interzisă orice activitate în clădiri cu risc seismic ridicat.