A murit Cătălin Naum, pedagogul care i-a învăţat pe actori să fie oameni
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-murit-catalin-naum-pedagogul-care-i-a-invatat-pe-actori-sa-fie-oameni/

Regizorul şi profesorul Cătălin Naum a murit la vârsta de 74 ani. „Teatrul românesc a pierdut un enorm pedagog. Un făuritor de Teatru. Sufletul Teatrului PODU. Un intelectual de mare rasă. Un artist excepţional. L am respectat şi iubit. Dumnezeu să-l odihnească pe Domnul Cătălin Naum“, a scris actriţa Oana Pellea, pe contul de Facebook.

Un articol de Corina Vladov|11 mai 2013

Regizorul şi pedagogul Cătălin Naum a murit la vârsta de 74 ani. „Teatrul românesc a pierdut un enorm pedagog. Un făuritor de Teatru. Sufletul Teatrului PODU. Un intelectual de mare rasă. Un artist excepţional. L-am respectat şi iubit. Dumnezeu să-l odihnească pe Domnul Cătălin Naum!“, a scris actriţa Oana Pellea, pe contul de Facebook. Născut la 1 aprilie 1939 la București, Cătălin Naum a educat generaţii întregi de mari actori, în teatrul studenţesc Podul. Înmormântarea va avea loc sâmbătă, la ora 11.00, la cimitirul din Giuleşti.

„Dumnezeu să-l odihnească pe Cătălin Naum, profesorul de actorie, regizorul, întemeietorul teatrului studenţesc «Podul» … dar mai întâi de toate iscusita Călăuză, pentru mine şi mulţi alţii, în desfacerea meandrelor dificilei vieţi de artist. Nimeni nu a reuşit să mă înveţe mai bine decât el, că teatrul se face ÎN ECHIPĂ, în comuniune, unde orgoliu nu există. Cred că a fost cea mai generoasă persoană pe care am cunoscut-o. Domnule Profesor! Toată dragostea şi recunoştinţa mea, pentru totdeauna!“, a scris actriţa Ilinca Goia pe Facebook.

„Pe scenă am pășit în Teatrul Studențesc Podul, sub bagheta lui Cătălin Naum și acolo am învățat tot ceea ce ţine de viața de actor, toate semnalmentele. Modul de a trăi, de a fi, de a explica. Un mod de a gândi, un mod de a exista. Tot la Naum am învățat să nu accept stagnările, să le desfășor. Să nu accept dacă lucrurile nu se mişcă- să le fac să se miște. Cred că tot de acolo îmi vine și pasiunea aceasta pentru învățare, pentru că nu am stat locului. M-am tot reșcolit eu cu mine“, a declarat actriţa Ilinca Goia, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis.

Actorul Andrei Runcanu şi-a aminitit, într-un interviu acordat Ziarului Metropolis, că profesorul Cătălin Naum l-a sfătuit să dea la Teatru: „Când am ajuns în Bucureşti, mergeam săptămânal de cel puţin două, trei ori la teatru, unde mă tot întâlneam cu o fostă colegă din Târgu Jiu, care la un moment dat mi-a zis că se face teatru pentru amatori la Casa de Cultură a Studenţilor, la Teatrul Podul. Eu am avut impresia că mă voi întâlni cu studenţi ca mine, fără nicio legătură cu actoria, şi că ne vom juca şi noi de-a teatrul.

Dar când m-am dus acolo, am dat de Cătălin Naum, unul dintre cei mai faimoşi profesori din UNATC, care a pregătit generaţii întregi de elevi pentru admiterea la Facultatea de Teatru. Foarte mulţi dintre ei sunt astăzi mari actori. Când am ajuns eu în «Pod» i-am găsit pe Tudor Istodor, Ilinca Manolache, Irina Ungureanu, Gabriel Vodnar, Marin Grigore, Virgil Mardare, care repetau «Hamlet». Scena despărţirii dintre Hamlet şi Ofelia, jucată de Tudor şi Ilinca, a fost primul meu moment de reală emoţie pe care l-am simţit vreodată ca spectator. Eram contrariat de ce mi se întâmpla, dar totodată eram fascinat de ce făceau ei acolo. Deşi nu venisem acolo pentru asta, domnul Naum mi-a pecetluit soarta: «Dai la teatru!»“.

Ilinca Manolache: „Vă mulţumesc, domnule Cătălin Naum!“

 Şi actriţa Ilinca Manolache s-a format în teatrul Podul. „În liceu deja ştiam de multă vreme că vreau să mă fac actriţă (nici cu alegerea meseriei nu mi-a fost prea complicat, am cochetat pe la cinci ani cu medicina veterinară, dar am abandonat-o rapid) aşa că în clasa a XI-a am mers în POD. Acolo am întâlnit o trupă de tineri ca şi mine care voiau să dea şi ei la teatru.

Acei tineri sunt acum Tudor Aaron Istodor, Irina Ungureanu, Sânziana Nicola, Alina Grigore, Oana Radu, Marin Grigore, Toma Cuzin. Pe lângă partea profană a POD-ului (alibiul perfect ca să chiulesc de la sport şi geogra era că eu fac teatru şi sunt artistă) a mai existat şi partea sacră a acestui loc. Eu acolo am pus baza a ceea ce urma în câţiva ani să devină meseria mea… Cred cu toată tăria că domnul Cătalin Naum este un regizor genial şi un pedagog de arta actorului înzestrat până în unghii cu har.

Acolo m-am descoperit, m-am cunoscut şi m-am dezvoltat. Ce am simţit acolo am resimţit de foarte puţine ori de-a lungul anilor care au urmat (deja supărător de mulţi) şi revelaţiile pe care le-am avut acolo mă păstrează acum cu picioarele pe pământ şi mă fac să merg mai departe de fiecare dată când zic „nu mai vreau“ sau „nu mai pot“. Acolo am realizat cu adevărat că vreau să mă fac actriţă. Vă mulţumesc, domnule Cătălin Naum!“, a povestit actriţa, pentru Ziarul Metropolis.

Foto: artactmagazine.ro

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.