Ada Solomon: Publicul vrea filme de epocă. Nu mai vrea pelicule cu comunism, în apartamente
https://www.ziarulmetropolis.ro/ada-solomon-publicul-vrea-filme-de-epoca-nu-mai-vrea-pelicule-cu-comunism-in-apartamente/

Ada Solomon, producătoarea lungmetrajului „Aferim!”, singurul film românesc din competiţia Festivalului de la Berlin 2015, spune că publicul român nu mai vrea „pelicule despre comunism, într-un apartament”, adăugând că spectatorii aşteaptă producţii de epocă.

Un articol de Petre Ivan|13 februarie 2015

Ada Solomon vorbeşte, în interviul acordat Mediafax despre procesul de finanţare pentru cel mai recent lungmetraj al lui Radu Jude, dar şi despre perioada dedicată documentării, despre care producătoarea spune că a fost cea mai interesantă parte a proiectului, cea de „găsire a surselor şi a felului în care redai o lume aflată la o distanţă de 200 de ani”.

Proiectul lui Radu Jude a fost la un pas de a nu primi finanţare de la Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) din România, Solomon precizând că suma pe care a primit-o în urma concursului CNC a fost „aproape egală cu suma pe care a primit-o din Bulgaria, puţin mai mare decât cea pe care a primit-o din Cehia”.

Cum credeţi că va fi primit filmul de publicul din România?

Ada Solomon: Eu sper foarte tare că filmul va fi apreciat de publicul românesc, cred că, deşi este un limbaj un pic mai pretenţios, cu arhaisme, este un limbaj foarte accesibil şi foarte amuzant şi care va atrage publicul. Îl va simţi foarte aproape. Pentru mine, asta a fost surprinzător.

Că aşa cum vorbesc personajele o limbă care este o limbă veche, cu anumite cuvinte care nu se înţeleg decât în context, totuşi, el vorbeşte o limbă românească şi comunică mult mai firesc şi mai aproape de spectatorul obişnuit decât o fac filmele de actualitate.

De ce, nu ştiu să spun: nu ştiu dacă este măiestria lui Florin Lăzărescu şi a lui Radu Jude, dacă e măiestria scriitorilor din care s-au inspirat şi autorilor populari pe care îi citează în scene întregi, în dialoguri întregi din film scenariştii filmului, dar este ceva cu totul special.

Plus că un film de epocă este ceva ce place publicului şi aşteaptă. Nu mai vor filme despre comunism, nu mai vor filme într-un apartament şi gata. Şi mai are ceva filmul este filmat în nişte zone din România care au apărut destul de puţin.

Precum Cula Greceanu.

Ada Solomon: Da, este Cula Greceanu, este rezervaţia naturală Măcin, este rezervaţia naturală Comana şi alte lacuri şi păduri din jurul Bucureştiului, Ploieştiului, dar şi spre Giurgiu. Sunt multe locuri în care am mers şi mi-a fost confirmat că avem o ţară minunată.

Ce a însemnat „Aferim!” ca producţie?

Aferim, de Radu Jude

Aferim, de Radu Jude

Ada Solomon: Un buget de aproape 1,4 milioane de euro, cele trei ţări coproducătoare, sprijin de la programul MEDIA al Uniunii Europene, sprijin de la Eurimages, programul Consiliului Europei pentru coproducţii, sprijinul vânzătorilor noştri internaţionali: Beta Cinema, iar din ţară am avut o seamă întreagă de finanţatori cărora le mulţumesc şi fără de care filmul n-ar fi fost gata. (…) Contribuţia esenţială a venit de la Cinema City.

Despre Ada Solomona şi Aferim

În 2013, Ada Solomon a primit premiul Eurimages pentru coproducţie, o distincţie oferită de Academia de Film Europeană care recunoaşte rolul decisiv al coproducţiilor în industria cinematografică din Europa.

Unul dintre cele mai de amploare proiecte cinematografice româneşti din ultimii ani, „Aferim!”, în regia lui Radu Jude, este un un film istoric a cărui acţiune are loc în Ţara Românească a începutului de secol XIX. Un zapciu, interpretat de actorul Teodor Corban, însoţit de fiul său (Mihai Comănoiu) caută un rob fugar (Cuzin Toma).

Festivalul Internaţional de Film de la Berlin a debutat pe 5 februarie şi se va încheia duminică.

Foto: Ada Solomon, Aferim – cinemagia

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.