Al zecelea TESZT începe cu o coproducție internațională
https://www.ziarulmetropolis.ro/al-zecelea-teszt-incepe-cu-o-coproductie-internationala/

Schilling Árpád şi echipa „EXIT” tratează tema imigranţilor-emigranţi. Duminică va începe ediţia a zecea a Festivalului Euroregional de Teatru TESZT. Printre cele mai importante obiective ale TESZT-ului se numără schimbul cultural între artiştii şi teatrele din regiune şi sprijinirea colaborării artistice.

Un articol de Petre Ivan|18 mai 2017

În acest context s-a născut și spectacolul de deschidere al festivalului de anul acesta, „EXIT”, o producție comună a Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara, a Teatrului Clasic „Ioan Slavici“ din Arad și а Teatrului Național din Sombor. Regizorul spectacolului este Schilling Árpád, care a fost prezent și anul trecut în programul TESZT-ului cu producția „Ziua mâniei”.

Pe parcursul perioadei de repetiție, artiștii de naționalitate maghiară, română și sârbă s-au inspirat din experiențele lor proprii privind situațiile de zi cu zi, prejudecăţile si obiceiurile lor culturale. Personajele spectacolului sunt imigranţi economici, care au fost închişi într-o clădire scoasă din funcțiune, undeva în Marea Britanie. Au sosit din regiunea estică a Europei: vor să iasă de undeva și în aceași timp vor să intre undeva. Cei de afară le-au promis că totul se va rezolva, iar până atunci nu au altceva de făcut decât să aștepte.TESZT

Cum este atunci când am lăsat ceva din urmă dar încă nu am primit nimic în loc? Despărțirea de acasă și adaptarea într-o lume necunoscută vine cu dificultăți inimaginabile. Dar unii chiar și așa își asumă aceste dificultăți pentru că pur și simplu nu văd altă ieșire.- Schilling Árpád, regizor

Trecând prin cele şapte capitole, spectacolul ne arată această așteptare aparent fără sfârșit, reflexele imigranților-emigranți din Balcani, obiceiurile lor, modelele de comportamente moștenite și învățate, prejudecăţile, neîncrederea și temerile lor.

Vrem să vorbim despre temerile din prezent, despre dorințe, despre vise, despre cum ne imaginăm noi tot ce ne poate oferi Occidentul, cum ar fi să trăim în Marea Britanie, ce fel de așteptări avem și ce obiceiuri și neînțelegeri produc astea, despre multele moduri în care ne putem păcăli singuri. În adâncul acestor experienţe prezente se poate găsi toată istoria, cultura noastră. Pe mine mă interesează faptul că, dacă vrem să rezolvăm problemele personale actuale, problemele familiei, comunității noastre, atunci trebuie să fim pregătiți să regândim și să re-evaluăm aceste experienţe. (…) E ca un experiment în laborator: ce rămâne în filtru?”, mai spune Schilling Árpád

EXIT” nu s-a născut dintr-un text dramatic deja existent. Pe parcursul repetițiilor regizorul a propus actorilor mai multe scene și personaje, iar improvizațiile născute din acestea au fost finalizate cu ajutorul lui Láng Annamária, co-autor, și al dramaturgului Biró Bence. Obiectivul principal era să cunoaștem cât mai bine actorii, și pentru asta am făcut interviuri cu ei înainte de a începe perioada de repetiție.”- povestește Biró Bence.

Árpád se bazează foarte mult pe actori, nu le dă sarcini care nu li se potrivesc, ceva care nu găseşte în ei o bază profundă. Când se gândește la concepția regizorală știe deja foarte clar cine ce rol va juca. Desigur, și noi urmărim cu mare atenţie actorii și este treaba noastră să le dăm provocări și exerciții care sunt cumva naturale pentru ei, deci spectacolul final depinde în mare parte de actorii care joacă. – Láng Annamária.

2Pe parcursul spectacolului toți actorii sunt pe scenă de la început până la sfârșit, astfel spectatorii pot să decidă care dintre ei par mai interesanți, pe cine vor să urmărească. Pe scenă sunt doar câteva elemente de decor sau costume, tot ce vedem este estetica minimalistă a spațiului gol al scenei, personalitatea și interdependența actoriilor.

Schilling Árpád, unul dintre cei mai cunoscuți regizori maghiari, a înființat Trupa Krétakör în 1995, un teatru renumit pe plan internațional. Fundația Krétakör, fondată după desființarea trupei în 2008, se ocupă cu diferite proiecte artistice, pedagogice și sociale.

În spectacol joacă: Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Csata Zsolt, Ninoslav Đorđević, Éder Enikő, Andrei Elek, Branislav Jerković, Mátrai Lukács Sándor, Dragana Šuša, Tokai Andrea, Vass Richárd și Carmen Vlaga-Bogdan, interpreții sunt: Kedves Emőke și Molnár Zoltán, coordonatorii producției au fost: Dobre Júlia, Fekete Réka, Gálovits Zoltán, Bojana Kovačević, Ságodi Ildikó, iar regizorul technic este Kertész Éva.

Premiera spectacolului EXIT” va avea loc în cadrul festivalului TESZT în data de 21 mai, de la 20:00, în Sala Mare a Teatrului Maghiar de Stat Csiky Gergely. Fiind vorba despre o coproducţie, urmează şi o premieră la Sombor în data de 31 mai, ora 20:00, la Teatrul Național din Sombor, iar în 8 iunie de la ora 19:00 se ține premiera din Arad, pe scena Teatrului Clasic Ioan Slavici”.

Foto: TESZT – teszt.ro

16
/01
/17

Cartea „Zgomotul timpului” a fost publicată anul trecut în colecția Babel de la Editura Nemira (ediția a II-a, traducere de Virgil Stanciu).

16
/01
/17

Spectacolul No Man`s Land, jucat la Teatrul Naţional din București, este o adaptare scenică după filmul cu acelaşi nume de DanisTanović (câștigător al premiului Oscar pentru cel mai bun film străin în 2001), în regia bulgarului Alexander Morfov.

16
/01
/17

Un film pentru televiziune despre viaţa şi cariera cântăreţului Michael Jackson va fi produs la Hollywood in februarie si se va intitula ”Michael Jackson: Searching for Neverland”. Rolul principal va fi interpretat de Navi, unul dintre cei mai cunoscuți imitatori ai cântăreţului.

16
/01
/17

În urma succesului înregistrat după lansarea, în octombrie, a primelor 5 Atelierele „Micul Artist”, Opera Comică pentru Copii oferă, începând din luna februarie, un nou curs pentru cei mici: Atelierul de Flamenco, susținut de dansatorul argentinian Lucas Molina.

16
/01
/17

Poetul, prozatorul, criticul literar și publicistul Mircea Cărtărescu a fost desemnat, duminică seară, câștigător al celei de-a XXVI-a ediții a Premiului Național de Poezie Mihai Eminescu pentru Opera Omnia, care se acordă, în fiecare an, pe 15 ianuarie, la Botoșani.

14
/01
/17

CRONICĂ DE FILM „Jackie”, lungmetrajul cu care chilianul Pablo Larrain s-a aflat în 2016 în Competiţia Festivalului de la Veneţia, se situează la intersecţia dintre un film biografic mainstream, cu superstaruri, şi un film de autor care încearcă să împrospăteze convenţiile genului. De aici şi frumuseţea sa.

13
/01
/17

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, "Război pe calea undelor", de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

13
/01
/17

Începând din acest weekend, Nino, personajul îndrăgit din seria de concerte-lecție ale Operei Comice pentru Copii "Cu Nino în jurul Lumii", îi așteaptă pe cei mici pe Patinoarul Copiilor, deschis în curtea instituției din Calea Giulești nr. 16.

13
/01
/17

Căciuleanu pune o oglindă în faţa unor tineri şi ne arată cum vorbesc: un limbaj codificat, cu multe prescurtări, deopotrivă amuzant şi ciudat, susţinut de un acompaniament coregrafic dinamic, pe măsură.

13
/01
/17

Duminică, 15 ianuarie 2017, spectacolul” Natură moartă cu nepot obez” de la Teatrul Odeon aniversează 101 reprezentații. În cei aproape 5 ani de la premieră, piesa scrisă de Ion Sapdaru, regizată de Eugen Făt, în scenografia lui Constantin Ciubotariu, a fost prezentată în 17 turnee și festivaluri.