Almodóvar combate criza economică printr-o comedie extravagantă
https://www.ziarulmetropolis.ro/almodovar-combate-criza-economica-printr-o-comedie-extravaganta/

„Los amantes pasajeros“ este cel mai „gay“ film al regizorului spaniol, după cum a declarat chiar el. Producţia va avea premiera în România pe 31 mai, la Cluj-Napoca, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF)

Un articol de Adina Scorţescu|1 mai 2013

„Los amantes pasajeros“ este cel mai „gay“ film al regizorului spaniol, după cum a declarat chiar el. Producţia va avea premiera în România pe 31 mai, la Cluj-Napoca, în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

Într-un interviu apărut în publicaţia britanică „The Observer“, Pedro Almodóvar vorbeşte despre „Los amantes pasajeros“ („Amanţii pasageri“), care pare o metaforă pentru Spania aflată în recesiune: „Am vrut să fie o comedie nebună, ceva escapist, dar este adevărat că sunt lucruri care rezonează cu vremurile în care trăim.“

Acţiunea se petrece într-un avion, de la defectarea acestuia şi până la aterizarea de urgenţă, timp în care pasagerii „dezbrăcaţi de iPhone-uri, filmulețe, Internet şi iPad-uri sunt condamnaţi să fie ei înşişi, înconjuraţi de necunoscuţi“, spune Almodóvar.

Poveştile nerealiste ale personajelor principale (ce includ un bancher corupt care fuge din ţară şi o tânără care pretinde că ar avea o casetă video compromiţătoare pentru rege) par să semene din ce în ce mai mult cu ceea ce spaniolii citesc zilnic în ziare. „După ce s-au terminat filmările, producţia a căpătat şi mai multă relevanţă metaforică“, spune regizorul, referindu-se la scandalurile legate de corupţie, în care au fost implicaţi primul-ministru spaniol Mariano Rajoy şi membrii familiei regale.

Avem limbi ascuţite, dar asta nu înseamnă că vrem pe bune ca persoanele cu care vorbim să păţească lucruri rele. Există o neobrăzată lipsă de inhibiţii în felul în care personajele se poartă şi vorbesc. Ţipă şi se scălămbăie, spunând exact ceea ce simt. Asta nu înseamnă că noi suntem mai sinceri decât britanicii sau că ei sunt mai ipocriţi. Înseamnă doar că noi nu prea suntem capabili să ne ţinem gura. Şi asta dă foarte bine într-o comedie.

Pedro Almodóvar,
regizor 

Deşi a luat Oscarul pentru „Cel mai bun film străin“ în 2000 (pentru „Totul despre mama mea“) şi, din nou, în 2003, pentru „Cel mai bun scenariu original“ (pentru „Vorbeşte cu ea“), compatrioţii încă îl consideră pe Almodóvar un excentric.

Un studiu făcut într-o universitate spaniolă arată că personajele din filmele lui sunt drogate sau în stare de ebrietate în 14% din timp și că 170 de personaje (majoritatea femei) consumă regulat droguri. Regizorul spune că studiul l-a lăsat cu „o senzaţie kafkiană de frică, dezgust, uimire, furie şi indignare“.

Scenarii care duc spre Hollywood

În rolurile pasagerilor din filmul „Amanţii pasageri“ apar câţiva dintre cei mai bine cotaţi  actori spanioli: Javier Cámara, Cecilia Roth, Hugo Silva. Doi dintre favoriţii lui Almodóvar – Penélope Cruz şi Antonio Banderas – au apariţii cameo. Pentru că i-a lansat cariera internaţională lui Penélope Cruz, regizorul primeşte cereri de a juca în filmele sale din partea a numeroase actriţe.

Toată viaţa mea, mari actriţe mi-au cerut roluri. Îşi dau seama că eu nu doar scriu roluri bune pentru femei, ci şi lucrez din greu cu ele. Marile actriţe sunt adesea condamnate la a lucra de unele singure la rol. Când staruri care nu vorbesc spaniolă îmi cer roluri, îmi imaginez că ele mă consideră un regizor care-şi petrece mai mult de jumătate din timp (la filmări şi în preproducţie) lucrând cu actorii. Îşi spun «Vreau pe cineva care mă forţează să lucrez, care mă face să sar fără paraşută şi care are grijă de siguranţa mea.» N-am făcut niciodată un film în engleză, dar o motivaţie ar fi aceea de a lucra cu unele dintre actriţele astea, pe care le ador.

Pedro Almodóvar,
regizor 

Almodóvar are câteva scenarii pe jumătate scrise, dintre care unul a cărui acţiune se petrece la New York.  Dar şansele de a-l filma sunt din ce în ce mai mici, crede el: „Sunt un pic cam bătrân pentru a-mi schimba limba şi cultura. S-ar putea să fie prea târziu ca să încep o treabă de genul ăsta.“

Filmul „Amanţii pasageri“ va fi lansat oficial pe marile ecrane din România pe data de 7 iunie.

Foto: tiff.ro

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.