Andrei și Andreea Grosu, unteatru: „În spațiile libere se întâmplă totul fără compromisuri”
https://www.ziarulmetropolis.ro/andrei-si-andreea-grosu-unteatru-in-spatiile-libere-se-intampla-totul-fara-compromisuri/

La ceas de vară aproape toamnă, când încă tânjim după stagiunile teatrelor, am discutat cu regizorii Andrei şi Andreea Grosu, artizanii unteatru, despre zona independentă şi festivalul Undercloud, cu curajul, frumuseţea şi normalitatea evoluţiei lor.

Un articol de Cristina Enescu Aky|23 august 2019

Cum vedeți voi ca regizori și ca creatori ai manageri ai unui teatru privat starea de sănătate a teatrului independent, privat, experimental din România?

Se întâmplă lucruri bune zona independență, de experiment, socială. Tinerii au multe de spus și aleg teatrul ca limbaj prin care își declară sincer frustrările, iubirile, ideile. E un sector extrem de valoros și credem că orice stat sănătos ar trebui să susțină vocea nouă în artă, cultură, în arealul social. În spațiile libere se întâmplă totul fără compromisuri. Vă invităm să urmăriți mișcarea independentă în toate formele ei, ea poate stabili un dialog onest cu nouă generație.

Credeți că (mai) are publicul reticențe/ panici față de teatrul independent?

Oamenii încă mai cred că un spațiu neconvențional schimbă tot ce înseamnă teatru. Sau că o sală fără cortine nu poate surprinde cu un spectacol de calitatea unuia jucat într-un cadru instituționalizat. Dar din fericire încet-încet se dizolvă această percepție despre  teatrul independent. Au descoperit aici produse de calitate, uneori mai asumate și mai atent lucrate decât cele din instituțiile de teatru bine cunoscute.

La ceas de vară aproape indiană, când aerul miroase a vacanță pe sfârșite iar stagiunile teatrelor încă ne lasă să tânjim după ele, teatrul independent ne face oferte tentante. Și nu doar acum. Am discutat cu regizorii Andrei și Andreea Grosu, demiurgii teatrului unteatru, despre farmecul teatrului independent, festivalul Undercloud și, in extenso, calitatea teatrului.

Ce relație este între unteatru respectiv voi, Andreea și Andrei Grosu că regizori, și Festivalul de teatru independent Undercloud? Cum a fost experiența voastră la festival în anii anteriori?

Unteatru și Undercloud au o istorie împreună deja. Sunt mulți ani de când ne tot revedem la sfârșitul verii sub cerul liber. Ne bucurăm de invitație și ne bucurăm că există, e dovada faptului că lucrurile făcute cu credință rezistă. Întotdeauna ne-am simțit ca acasă la Undercloud, e o atmosfera relaxată, liberă și făcătoare de bine. Ne bucurăm și anul acesta de ea.

Ce relevanță are un astfel de festival independent în teatrul bucureștean și românesc? Reușește să miște ceva, să construiască ceva?

Avem toată speranța ca festivalurile de teatru să reușească să adune atenție asupra fenomenului de cultură, chiar dacă se întâmplă vara. Cultura nu are vacanță. E important ca oamenii să afle că există teatru și în afară instituțiilor de teatru, iar asta e normalitate.

Zgândăriți-ne curiozitatea față de spectacolele prezentate de voi, cuplul de regizori și voi, unteatru, la această a XII-a ediție a festivalului.

Badtalks – one man show, scris, jucat și regizat de același om. Una dintre cele mai personale propuneri. Cataclisma– Andrea Gavriliu prima dată la unteatru, o întâlnire minunată. Persona – un experiment curajos care combină două tipuri de limbaje, cel teatral și cel cinematografic. Proof – un proiect tare drag nouă, care a devenit foarte personal și sincer pentru fiecare dintre noi. O întâlnire minunată cu doi oameni cu care nu mai lucraserăm Dana Rogoz și Marian Ralea, de care ne-am îndrăgostit. La fel de minunată și cu prietenii mai vechi Florentina Țilea și Ionuț Vișan.

„Haideți la Festivalul Undercloud și apoi la spectacole de teatru independent pentru că….” (câteva posibile descoperiri foarte faine pe care oamenii le pot face văzând mai mult teatru independent)

Aici puteți să cunoașteți trupe de teatru independent sau chiar teatre independente pe care le puteți urmări ulterior dacă v-au convins cu un conținut de calitate. E momentul în care sărbătorim mișcarea independența în teatrul din România. Credem că e minunat cum, de la an la an, teatrul independent e din ce în ce mai mult și mai consistent.

Fotoc cover credit: www.fnt.ro

14
/02
/24

Celebrul musical FAMILIA ADDAMS semnat de Răzvan Mazilu la Teatrul EXCELSIOR din București va avea două reprezentații în exclusivitate la Craiova. Evenimentele sunt programate marți, 27 martie și miercuri, 28 martie 2024 de la ora 19:00 și vor avea loc în Sala “Amza Pellea” a Teatrului Național “Marin Sorescu” din Craiova.

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

14
/02
/24

Institutul Cultural Român și Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu organizează, în perioada 18 februarie – 3 martie 2024, expoziția „Masa tăcerii”, proiect ce aduce în fața publicului bucureștean lucrări ale artiștilor care au câștigat Premiul Național „Constantin Brâncuși”, oferit anual de Institutul Cultural Român.

13
/02
/24

CRONICĂ DE FILM “Zona de interes” (2023), de Jonathan Glazer, este un film aproape conceptual, a cărui forţă e dată de contrastul dintre ce vedem în prim-plan, de o parte, şi ce se întâmplă în plan îndepărtat şi ce auzim pe coloana sonoră, de cealaltă parte.

12
/02
/24

Actorul Matei Arvunescu percepe vulnerabilitatea ca pe o lecție de actorie, îl citează pe marele Gabo, încercând să explice cum viața ar putea avea un sens și crede că „revoluție“ e un cuvânt cu mare greutate. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

12
/02
/24

Școala Academică de balet La Sylphide, alături de Opera Națională București, vă invită, luni, 19 februarie, de la ora 18:30, să sărbătorim împreună un moment special în lumea baletului: Gala de Balet dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea Școlii Academice La Sylphide.