Anvers: Opt staruri internaţionale îl vor reinterpreta pe George Enescu, din perspectiva jazzului
https://www.ziarulmetropolis.ro/anvers-opt-staruri-internationale-il-vor-reinterpreta-pe-george-enescu-din-perspectiva-jazzului/

Pianistul Lucian Ban şi alte şapte staruri internaţionale vor reinterpreta din perspectiva jazzului compoziţii ale lui George Enescu, pe 8 noiembrie, la Anvers, pe scena complexului DeSingel, cel mai reprezentativ centru dedicat artelor contemporane din Flandra, informează un comunicat al ICR. Muzician de jazz complet pianist, compozitor, aranjor), afirmat rapid în ultimii ani pe scenele […]

Un articol de |21 septembrie 2012

Pianistul Lucian Ban şi alte şapte staruri internaţionale vor reinterpreta din perspectiva jazzului compoziţii ale lui George Enescu, pe 8 noiembrie, la Anvers, pe scena complexului DeSingel, cel mai reprezentativ centru dedicat artelor contemporane din Flandra, informează un comunicat al ICR.


Muzician de jazz complet pianist, compozitor, aranjor), afirmat rapid în ultimii ani pe scenele europene şi americane, Lucian Ban a susţinut, în 2009, pe scena Ateneului Român, concertul „Enesco Re-Imagined”, înregistrat apoi şi pe CD. Acest concert va fi reluat, pe 8 noiembrie, de la ora 20.00, la Anvers, cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Bruxelles.

Reinterpretate în cheie jazzistică, bucăţi muzicale celebre compuse de George Enescu – „Octetul pentru coarde op. 7” şi „Sonata pentru vioară şi pian op. 25” în caracter popular românesc, dar şi mai puţin cunoscutele „Simfonia nr. 4 (neterminată)” şi „Aria şi scherzino” – vor fi supuse de Lucian Ban şi celebrul contrabasist John Hebert unei surprinzătoare transformări.

Grupul condus de Lucian Ban este alcătuit din: Mark Helias (contrabas), Badal Roy (tobe indiene şi percuţie), Ralph Alessi (trompetă), Gerald Cleaver (tobe), Mat Maneri (violă, vioară electrică, vioară bariton), Tony Malaby (saxofon tenor), Albrecht Maurer (vioară), cu toţii muzicieni de clasă ai jazzului contemporan. Lui Badal Roy, percuţionist indian care a lucrat cu Miles Davis şi John McLaughlin, i se datorează adaptarea tablas-ului pentru muzica de jazz, instrument care intervine admirabil în sonorităţile enesciene.

După succesul obţinut cu acest proiect, Lucian Ban spunea: „Enescu Re-Imagined ne-a intrat în sânge, ne place să-l cântăm în continuare, pentru că niciun concert nu seamănă cu celălalt. Avem multă libertate de improvizaţie. Aşa l-am gândit de fapt de la început. Suntem muzicieni de jazz modern. Şi facem « instant composition ». Proiect creativ”.

Jazz Times descrie albumul drept „o muzică vizionară … Această înregistrare îi aşază pe Ban şi Hebert printre marii interpreţi ai secolului 21”. La fel de elogios reacţionează şi The Guardian: „Este o combinaţie rară de solistică dezlănţuită dar coerentă şi improvizaţie colectivă, de aranjament subtil şi uluitoare scriitură tematică”.

 

Sursa: Mediafax

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

14
/02
/24

Institutul Cultural Român și Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu organizează, în perioada 18 februarie – 3 martie 2024, expoziția „Masa tăcerii”, proiect ce aduce în fața publicului bucureștean lucrări ale artiștilor care au câștigat Premiul Național „Constantin Brâncuși”, oferit anual de Institutul Cultural Român.

13
/02
/24

CRONICĂ DE FILM “Zona de interes” (2023), de Jonathan Glazer, este un film aproape conceptual, a cărui forţă e dată de contrastul dintre ce vedem în prim-plan, de o parte, şi ce se întâmplă în plan îndepărtat şi ce auzim pe coloana sonoră, de cealaltă parte.

12
/02
/24

Actorul Matei Arvunescu percepe vulnerabilitatea ca pe o lecție de actorie, îl citează pe marele Gabo, încercând să explice cum viața ar putea avea un sens și crede că „revoluție“ e un cuvânt cu mare greutate. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

12
/02
/24

Acolo unde nu mai e trafic, doar o plajă pustie și posibilitatea unui nou început, iubirea poate completa peisajul unei eternități liniștite. „Băieții buni ajung în Rai”, al treilea lungmetraj al regizorului Radu Potcoavă, propune publicului la cinema, din 22 martie, o întâlnire cu o poveste inedită și o scurtă pauză pentru a uita de grijile vieții cotidiene.

12
/02
/24

Școala Academică de balet La Sylphide, alături de Opera Națională București, vă invită, luni, 19 februarie, de la ora 18:30, să sărbătorim împreună un moment special în lumea baletului: Gala de Balet dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea Școlii Academice La Sylphide.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.