„Aproape”  şi “Revanşa” – două excelente comedii despre multipele feţe ale dragostei
https://www.ziarulmetropolis.ro/aproape-si-revansa-doua-excelente-comedii-despre-multipele-fete-ale-dragostei/

„Aproape” şi „Revanşa”, de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, sunt două comedii despre cum se poate distruge sau consolida o relaţie umană, despre singurătatea în doi şi misterioasele feţe ale dragostei.

Un articol de Monica Andrei|7 martie 2016

Piatra Neamţ e orăşelul situat undeva în inima Moldovei, cu un teatru situat chiar în centru, care arată ca o veche casă boierească. Privindu-l din exterior, parcă te invită discret într-o poveste neştiută ce vrea să iasă la iveală, cu vechi familii boireşti moldovene. Pe scena teatrului amintit, au jucat la începutul carierei lor nume devenite emblematice în teatrul românesc, precum: Leopoldina Bălănuţă, Florin Piersic, George Motoi, Atena Zahariade, Ica Matache şi mulţi alţii.

Pentru repertoriul acestui teatru, regizorul Vlad Cristache propune două spectacole, de altfel reuşite, “Revanşa” de Michele Santeramo şi „Aproape” de John Cariani, cu o tema comună: dragostea cu toate feţele ei, gravitând între problemele ce frământă familiile actuale, nevoia de dragoste și lipsa comunicării în relaţiile de cuplu, erotismul ce mocneşte ca un vulcan gata gata să marcheze cu lava lui realitatea cuplului. Bună ideea de a fi prezentate în două seri consecutive,  în cursul sau la finalul săptămânii!

Vlad Cristache este regizorul tânăr care are deja destule spectacole de succes prin teatrele bucureştene şi în ţară. Actori din spectacolele sale au primit premiul UNITER; el a fost doar nominalizat. Prin cele două texte alese şi montate pe scena teatrului amintit demonstrează profesionalism şi rigoare regizorală, mai ales pentru că semnează și scenografia ambelor spectacole.

Pe la 1600, Madame de Staël publica un studiu despre Germania, din urma căruia s-a ales cu exilul, în Elveţia, pentru că l-a supărat pe Napoleon, care o acuza că scrisese prea frumos despre o ţară cu care Franţa era în conflict. Amintesc acest lucru deoarece această doamnă erudită a fost prima în istoria lumii, care a sesizat, apoi a scris în acel studiu că locul geografic şi clima amprentează psihicului omului. În clasificarea scriitoarei, oamenii din Nord sunt originali în tot ceea ce fac, au imaginație bogată, găsesc soluții de supraviețuire, dezvoltă emoții împotriva monotoniei. Cei din Sud trăiesc mai ușor, din cauza climei blânde, dar sunt superficiali, nu te poți baza pe ei, se răzgândesc ușor, iar tot ceea ce zămislesc ei se regăsește în viața obișnuită.

7Când este vorba despre dragoste, indiferent de „culoare locală” şi puncte cardinale, problematica relaţiilor umane şi sexuale adună un cazier sentimental bogat, ceea ce îi inspiră pe mulţi scriitori. Este şi cazul celor doi dramturgi ale căror piese au fost alese pentru a fi montate pe scena Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, unul este din Sudul Europei, iar celălalt din Nordul Americii.

Michele Santeramo este scriitorul italian care a scris  “Revanşa”,  unde dezvoltă  o poveste „despre un Sud locuit de oameni defavorizaţi care îşi revendică dreptul lor de a trăi”. Alege ca subiect viaţa de la ţară a doi fraţi căsătoriţi ce locuiau într-un sat din Sudul Italiei. O familie săracă, Vincenzio (Mircea Postelnico) şi Marta (Sabina Brînduşe), care abia îşi duce zilele, făcând-şi datorii şi una înstărită, formată din cuplul: Sabino (Rareş Pîrlog) şi Angela (Ecaterina Hâţu). Dramaturgul prezintă comedia cu toată atmosfera din viaţa lor şi din ogradă, exproprierea şi faptul că Marta îşi doreşte cu disperare un copil pe care îl face până la urmă cu cumnatul ei, în timp ce cumanta ei cheltuieşte bani în voie şi face mulţi copii.

John Cariani este actor şi dramaturg ce trăieşte în Nordul Statelor Unite. În 2004, pentru rolul Motel din “Scripcarul pe acoperiş”, de Shalom Alechim, interpretat pe Broadway, primeşte o nominalizare la Premiul „Tomy”, pentru cel mai bun actor şi un premiu acordat de The Outer Critics Circle Award. Scrie piese inspirându-se din atmosfera Nordului, despre “oameni care fac tot posilbilul să fie aproape unii de alţii şi despre clipa a ceea ce li se poate întâmpla oamenilor în fracţiunea de secundă dintre două bătăi ale inimii”.

Prezintă în „Aproape” opt poveşti cu un punct culminat ce are loc într-o seară, pe la nouă,  atunci când din  lumina nordului se naşte atmosfera magică a aurorei boreale, atmosfera propice comediei relaţiei de cuplu rezultată din coliziunea cu destinul care a parcat pe sens interzis.

Sabina Brânduşe, Mircea Postelnicu, Nora Covali, Florin Hriţcu, Corina Grigoraş, Dragoş Ionescu Alexandru Suciu, Daniel Beşleagă dau viaţă celor care stau faţă în faţă derulând blocaje de comunicare, plăcere şi exaltare, inhibiţii şi remuşcări, în toate scenele cu prolog şi epilog. Pentru că “Aproape” nu e numai singurătatea în doi, şi ci şi opt moduri de a spune “te iubesc”, celuilalt.

Excelent construiește Sabina Brânduşe personajul din „Revanşa” şi îmbogățește nuanțat profilul fiecărui personaj din “Aproape”. Bine jucată scena când ea vine în scenă cu cioburile inimii sparte ce zornăie în punga de hârtie prezentându-o lui East (Daniel Beseaga). O impresie bună privind interpretarea se întâmplă şi în scena dintre Chelneriţa (Corina Grigoraş) şi părăsitul Jimmy (Mircea Postelnicu).

O relaţie umană solicită energie, cere timp şi se învaţă. Se bazează pe încredere şi respect reciproc şi se consolidează în timp. „Aproape” şi „Revanşa” provoacă uimire, emoție şi râs printre lacrimi. Spectacolele sunt exemple potrivite despre cum se poate sau nu consolida o relaţie umană şi despre misterioasele feţe ale dragostei. Mergeţi să le vedeţi!



18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.