”Bădăranii” e un model teatral de poftă de viață îmbinată inteligent cu candoarea junilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/badaranii-e-un-model-teatral-de-pofta-de-viata-imbinata-inteligent-cu-candoarea-junilor/

În peisajul teatral contemporan un epifenomen ia amploare şi prinde proporţii, cel mai probabil din lipsa de atenţie alocată explicit acestui unghi neexplorat de acţiune artistică.

Un articol de Alexandru Filimon|3 aprilie 2019

 În tabloul repertorial general, teatrele ce se luptă pentru un public fidel sau aplică orbește tipul filosofiei catch all uită că teatrul românesc se reîmbogățeste și cu o abordare clasică cu spirit de junețe prevăzut și dozat excelent de o forță taumaturgică specifică, pe care uneori tinerețea o poartă cu sine. Poate aici avem un caz când putem afirma cu sinceritate că tinerețea e o virtute. La ce mă refer mai exact?

Deja există o tradiție la Liceul Jean Monnet din București de a face o figură bună în climatul teatral din România. Detalii aici. Există un festival de ani buni cu rezultate remarcabile. Mai multe detalii se găsescaici și aici în legătură cu acest subiect. Punerea în scenă a unor spectacole bune a devenit o tradiție la acest liceu din capitală unde pare că se aplică principiul simplu că: valoarea primează, cel puțin în cazul teatrului dacă nu și în alte sfere ce țin de arte.

Spectacol ”Bădăranii” pus în scenă la Jean Monnet, în luna martie, de actorul Valentin Corneanu și actrița Crenguța Hariton, cu elevii de aici, este o înțelegere profundă a teatrului și a poftei de teatru ce vine dinăuntru.”Bădăranii”(scris de Carlo Goldoni) ne aduce pe tapet un mod clasic de a înțelege prin râs și farmec viața ce compune teatrul, identificând un râsu-plânsu modern cu multă eleganță. Această iscusință regizorală nu poate fi decât fructul copt al unui crez artistic sincer în valoarea teatrului, în perenitatea lui și în simplitatea lui de a explora infinit natura umană. Speculând, cumva regizoral, candoarea celor tineri, Corneanu și Hariton izbutesc să umple golurile jocului actoricesc ce vin natural pe fondul lipsei de experiență existențială și profesională a micuților aruncați pe o scenă cu prea puțin decor și cu un preaplin sufletesc ce-și propune a fi ștors la maxim.

Acest merit regizoral este dublat de plonjarea lor în extreme controlabile reușite și catapultarea lor spontană în miezul unor realități ce necesită dublul limbaj, disimularea, și alte elemente de joc actoricesc la un nivel ridicat. Textul este destul de greoi ca limbaj, replici, din perspectivă actuală, și meritul de a fi jucat inteligent pe scenă de elevii acestui liceu îi apaține regizorului ce are un talent ambivalent unic de a fi o dădacă cu pretenții monoparentale, artistic desigur, și un director de scenă ce nu lasă prea multe virgule să se strecoare fortuit pe lângă vreun personaj. Umorul stors de la acești copii este contagios.

Copiii? Ce putem spune despre ei! Copiii s-au descurcat de minune. Pe scenă am simțit improvizația, candoarea, inteligența, evoluția lor. Umorul unora a fost formidabil. Cel mai frumos cred că este faptul că acești copii nu știu exact ce au reușit pe scenă. Adevărul cât ne este nouă dat să-l cunoaștem e că ”Bădăranii” e unspectacol care poate concura, cu puțin lucru desigur, în special scenografic, cu spectacole consacrate din București. Copii pot da și lecții!

Până una alta, ”Bădăranii” e un model teatral de poftă de viață și de scenă îmbinată inteligent cu candoarea junilor ce aspiră să devină actori cel puțin în ochii unui public restrâns deocamdată. Câțiva dintre ei au talentul de a fi actori profeșioniști. La cum ne învață viața, istoria nu cei mai talentați neaparat reușesc să-și vadă visul pe scândură, cum se zice în teatru. Aștept să văd care mă va surprinde dintre ei și mă refer aici la cei mai puțin talentați. Cu toate că toți sunt talentați eu mizez pe cei cu aluatul mai redus și mai sărac în ingrediente. Ei au marele dar să aducă minuni pe scenă.

Foto: Bădăranii – facebook

 

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.